10 fördelar med elbil

Dela:

Elbilar har manga för- och nackdelar, precis som allt annat. Men om du är fundersam på om en elbil är något för dig så kommer här 10 fördelar med elbil, håll till godo!

1. Elbilar har inga utsläpp

Den stora fördelen med elbilar är såklart att dom är mer miljövänliga än en fossilbil, vilket krävs om vi ska fortsätta transportera oss som vi gör. Det här är dock en sanning med modifikation då batterierna till en elbil gör att tillverkningen av en elbil har mer utsläpp än en fossilbil.

Men när elbilen väl är tillverkad går det snabbt att tjäna in utsläppet och elbilen släpper ut mindre under sin livstid, och utvecklingen går snabbt framåt. Du kan läsa mer om hur en elbil är bättre för miljön i en artikel vi tidigare skrivit här.

2. Elbilar är tysta

En elmotor är tyst och det kommer därför inget brummande från motorn. Det är tillochmed så att i vissa stater i USA kräver man att biltillverkarna ska implementera en form av ljud som spelas på utsidan av bilen för att fotgängare ska höra elbilen komma. I kupén är det endast vägljudet som hörs.

3. Elbilar är energieffektiva

En elbil tar tillvara på närmare 85–90% av energin som skapas av motorn och man tappar således endast ca 10–15%. En fossilbil har istället en effektivitet på närmare 12–20% och tappar alltså mycket mer energi till ingenting.

4. Elbilar kräver mindre service

En elbilsmotor har mindre rörliga delar och det finns helt enkelt inte lika mycket att serva på en elbil. Det finns ingen motorolja som behöver kollas eller bytas. Det viktigaste på en service är bromsarna, då dom ofta slits fortfarande på en elbil. Detta är pga enpedalskörning, som gör att bromsarna används mindre och då slits fortare.

5. Elbilar har hög prestanda

En elbilsmotor har ger all kraft på en gång och det finns ingen växellåda i den traditionella bemärkelsen. Många elbilar går fort upp till 100km/h och slår många fossilbilar. Ett exempel är nya Kia EV6 som ska föreställa en sportig crossover för familjen men som i en reklamfilm från Kia slår både Lamborghinis, Ferraris och Porsche.

6. Elbilar har låg skatt

I Sverige är grundskatten på en bil 360kr/år och för varje gram koldioxid som en bil släpper ut så ökas skatten. Eftersom en elbil inte släpper ut något alls så förblir skatten 360kr/år. Som jämförelse kan man ta Volvo XC40 T2, som släpper ut 167g/co2. Den har en skatt på 9 524kr/år.

7. Elbilar ger bonus från staten

Eftersom regeringen i Sverige vill att fler köper elbilar så får man en bonus när man köper en elbil. Bonusen är i dagsläget på 70 000kr som man får tillbaka 6–9 månader efter bilköpet. Om du väljer att privatleasa din bil är oftast bonusen redan inlagd i kalkylen som finansbolaget har gjort vilket gör att månadskostnaden är billigare än vad den annars skulle varit.

Vill du veta mer om hur bonusen fungerar kan du klicka här för att läsa vår artikel om det.

8. Elbilar kan man tanka hemma

Om du bor i hus eller radhus kan du sätta in en egen laddare hemma och på så sätt tanka elbilen hemma. Då har du alltid en full tank när du kommer ut på morgonen och du behöver aldrig mer ta en omväg till bensinmacken igen.

Bor du i hyres- eller bostadsrätt så behöver du prata med föreningens styrelse eller hyresvärden för att få dom att installera laddstolpar på parkeringen. Det finns bidrag att få för att täcka en del av kostnaden och gör ofta att bostaden värderas högre vid försäljning.

9. Elbilar är billiga att tanka

Om man har möjlighet att tanka hemma så är det mycket billigare med elbil. Eftersom kostnaden för en kW ligger på runt 1,50-2kr och en elbil gör av med i genomsnitt 2 kW/mil blir milkostnaden endast 3-4kr/mil. Man kan jämföra med en bensinbil som drar 0,6l/mil och med ett bensinpris på 17kr/l. Det blir en milkostnad på 10,20kr/milen.

10. Elbilar har en frunk

Eftersom det inte behövs lika mycket plats för en motor i fram så har många (inte alla) elbilar en frunk, alltså ett lastutrymme under huven. Här kan man lägga sina kablar så att man alltid har dom redo, även om man har bilen full med packning i bagaget.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top