100 mil med Volvo XC40 Recharge P6 (buu för publika laddare)

Dela:

Jag har fått tillfälle att prova nya Volvo XC40 Recharge P6. Bilen är helt ny och är en modellår 2022 med utrustningspaketet Pro. Det är mittenpaketet som har adaptiv farthållare, värmepump, backkamera, sensorer fram och bak och lite sådant bra att ha. Visst måste det vara en någorlunda trevlig bil att bilsemestra med?

Det får vi väl se för det är precis det jag tänker låtsas att jag gör idag. Jag tar Volvo XC40 P6 på en långresa genom Sverige för att se hur bilen fungerar och lär känna den lite bättre. För om du planerar att köpa en elbil men samtidigt vill kunna semestra, så vill du ju ha en elbil som klarar av det. Vi får se om Volvo XC40 Recharge P6 gör det.

Rutten ner till Göteborg och upp igen

Starten för resan går från OKQ8 Upplands Väsby, där det finns flera 150 kW laddare. Jag har fyllt upp bilen under natten men det går åt en del procent medan jag tar mig från Uppsala till Upplands Väsby och jag får ändå spendera lite tid vidd laddstolpen.

Från Upplands Väsby planerar jag att ta mig till Ionity Norrköping. Både A Better Route Planner och bilen rekommenderar Ionity Mantorp men efter att ha gjort ett räckviddstest dagen innan känner jag mig ganska säker på att jag inte kommer till Mantorp, som ligger 24 mil från Upplands Väsby. Norrköping ligger 19 mil bort vilket jag redan är tveksam på.

Från Norrköping planerar jag att åka vidare till Ionity Ulricehamn vilket ligger 21,5 mil bort, vilket jag håller tummarna för ska gå. Därifrån borde jag sen kunna nå Circle K i Mölndal som jag tänkt använda som vändpunkt. Mellan Ulricehamn och Circle K är det ca 10 mil bara så det ska inte vara något problem.

På hemvägen tänker jag att jag åker mellan sjöarna upp till Ionity Mariestad och sen vidare till Ionity Enköping. Sträckorna är något längre där men farten bör också vara något lägre så jag hoppas återigen att det ska gå. Vi får helt enkelt se. Anledningen till just dessa städer är för att det finns stationer från Ionity där.

Då far vi – Upplands Väsby

Klockan 08:35 så lämnar jag äntligen Upplands Väsby, en stund senare än vad jag egentligen hade velat. Jag räknar med att resan tar omkring 13–14 timmar så det är ju skönt om man kommer iväg så snabbt som möjligt. Batteriet har jag fått upp i 98% vilket kanske var lite väl högt vid senare eftertanke. Dock så vet jag hur mycket el den här bilen drar och jag vill ju inte bli strandad.

Ut ur Stockholm och förbi Södertälje är det främst 80-väg. Trafiken är ganska lugn såhär tidigt en lördagsförmiddag så det tar inte så lång tid att ta sig ut. När jag lämnade OKQ8 räknade bilen med att jag skulle ha 17% kvar i batteriet när jag kom fram men pga den låga farten har den siffran nu stigit till 25%.

Men det hinner såklart ändra sig när motorvägen ligger framför och det står 100 på skyltarna. Bilen har en härlig glädjemätare som visar ca 3km över så jag lägger farthållaren på 115km/h vilket då blir 112km/h enligt GPS.

Temperaturen visar 3 grader men inne i bilen är det sköna 22 grader, jag är inte typen som tänker sitta och frysa på en bilresa för att maxa räckvidden. I alla Volvos nya bilar finns systemet Google Automotive, ett infortainmentsystem som är byggt på Android. Polestar var först ut med det i Polestar 2 och Volvo var snart efter i sina elbilar och mycket är likt, men även vissa olikheter.

Förardisplayen visar en stor och tydlig karta via Google Maps och det är lätt att navigera med den framför sig. I mittkonsolen så är det fortfarande uppdelat i 4 rader som i Volvos gamla system men även här har man Google Maps som är så mycket bättre än något annat jag sett i en annan bil (kanske att Tesla slår det).

Men allt är inte guld och gröna skogar med det nya systemet. I Volvos gamla bilar kunde man stänga av styrassistenten med en knapp på ratten, men i nya bilarna med Google Automotive krävs det att man går in i bilens inställningar och trycker av en switch. Det är urdumt och någon på Volvo (eller Google) borde få sparken. Ska jag fippla med det medan jag kör bilen alltså?

Än värre är, funktionen är urusel. Styrassisten håller hårt till höger i filen vilket gör att man kommer väldigt nära andra bilar vid omkörningar, ibland rycker den till och skrämmer vettet ur en och för det mesta studsar den mer mellan linjerna än att hålla bilen centrerat. Volvos gamla system var inte såhär dåligt, hur har man lyckats, eller snarare misslyckats, så hårt?

1a laddstoppet i Norrköping – Trasig laddare

Efter 19 mil är jag framme i Norrköping och med hjälp av Google Maps i bilen så är det inga problem att hitta laddaren. I Norrköping har Ionity satt upp 6st laddstolpar och när jag rullar in på Circle K så finns det 4 lediga, toppen.

Men jag får ganska snabbt ändra mig till 3st laddstolpar för den första jag backar in på är självklart trasig. Resterande fungerar dock och efter att ha bytt plats så fyller jag på med ström. Jag kom hit kl 10.32 med 14% i batteriet (motorvägen tog hårt på förbrukningen) och efter ett toabesök och lite telefonsurfande så är jag snart redo att fara vidare.

Jag lämnar Ionity Norrköping 11:11 med 89% i batteriet vilket jag snabbt kan konstatera är för lite för att komma hela vägen till Ionity Ulricehamn. Istället får jag ställa in målet på Jönköping, där Google föreslår en 300kW-laddare på Circle K. Det borde ju kunna toppa upp den här bilen rätt så fort, även om jag inte tror att jag kommer nå 150kW laddning då heller.

Jag vet ännu inte vilken mardröm Jönköping ska bli än så jag spelar hög musik och sjunger glatt med till Miss Li och Miriam Bryant.

2a laddstoppet i Jönköping – Vilken mardröm

Jag kommer fram till Jönköping och bilen guidar mig till en McDonalds. Efter lite förvirring så inser jag att jag inte alls ställt in destinationen på Circle K utan på ReCharge. Det spelar dock ingen större roll eftersom ReCharge i Jönköping erbjuder 4st 150 kW-laddare vilket räcker gott ändå. Klockan är 12:42.

Problemet är att jag inte har laddat på ReCharge tidigare och hittar inte heller någon app. Det finns dock en beskrivning på laddaren om hur man betalar som oregistrerad användare så jag försöker med det.  Och så försöker jag igen, och igen. Den vill inte ta mitt kort, jag får hela tiden felet att mina betalningsuppgifter inte går att verifiera.

Åh vad jag önskar att man bara kunde ladda med ett vanligt bankkort…

Surmulen så börjar jag leta nya laddare i Jönköping och hittar den Circle K jag först trott att jag var på väg mot. Jag åker tillbaka 5 km och kommer fram till Circle K med 8% batteri klockan 12:58. Här står redan en Mustang Mach-E på ena sidan laddstolpen men det finns en CCS-laddare på andra sidan så det är ingen större fara.

Jag kopplar in laddaren och öppnar appen för att påbörja laddningen. Tyvärr får jag kommunikationsfel och bilen lyser rött så jag får börja om. Sen får jag kommunikationsfel och bilen lyser rött. Tredje gången fortsätter bilen lysa rött och nu har ägaren i Mustangen avslutat sin laddning. Han stannar dock kvar för att försöka hjälpa mig.  

Han försöker starta laddningen med sitt kort som han använde för att starta sin egen laddning. Kommunikationsfel. Bilen lyser rött.

Vi ger upp och jag gör ett nytt försök att hitta en ny laddare i Jönköping. Jag hittar en snabbladdare ett par minuter bort som tydligen ligger i anslutning till Porsche men tänker att man borde ju inte behöva en Porsche för att kunna ladda.

Klockan 13:17 svänger jag in på Porsche och det visar sig snabbt att man kanske inte behöver en Porsche men man behöver ett laddkort från Ionity. Det får man om man köper en Porsche, Volkswagen, Hyundai och några till. Jag, som bara har Ionity Passport, får inte starta laddningen och blir därför utan laddning även här.

Irriterad och förbannad tar jag mig vidare till en Max i närheten som har en InCharge. Precis när jag svänger upp på parkeringen ser jag en Opel Corsa-e som backar upp och tar CSS-laddaren så jag blir kvar med Typ 2-laddaren.

Den fungerar i alla fall.

Men efter 20 minuters laddning har jag gått från 8% till 11% och efter att ha gormat lite om hur j*vla värdelös laddinfrastrukturen är så inser jag att jag har en tagg från Plugsurfing för nödsituationer med mig. Jag säger nödsituationer för Plugsurfing är så otroligt dyrt att använda att jag gärna håller mig ifrån det. Plugsurfing fungerar dock på ReCharge, laddaren vid McDonalds, så jag åker dit igen och gör ett nytt försök.

ÄNTLIGEN!

Jag kan ladda bilen. Med hjälp av taggen från Plugsurfing brummar laddaren igång och börjar ge mig det bränsle som bilen behöver. Klockan är 13:57 och jag går in på McDonalds för att köpa något som lugnar ner mig, en glass kanske…

Klockan 14:32 lämnar jag Jönköping med 83% batteri. Jag har varit på resande fot i 6h och kommit 35 mil. Bra betyg för elbilen. NOT.

3e laddstoppet i Göteborg – ”Väntar på service”

Jag svänger in på Circle K Mölndal Söderleden klockan 16:03 med 16% i batteriet. Här finns det 2st 150 kW-laddare men självklart är en av dom trasig med skylten ”Väntar på service”. Den andra är upptagen av en Audi Q4 e-tron S-line, en bil jag gärna hade ägt själv om den hade 360-kamera (riktigt b av Audi).

Det finns också en MER-laddare här där en Tesla Model 3 står och laddar. Ägaren till Teslan kommer fram till mig och berättar att hon står på kö efter Audin, som har ca 20 min kvar, så jag har en väntetid på kanske en 45–60 minuter innan jag får laddaren.

Kul.

Jag passar dock på att gå på toaletten här och när jag kommer ut kommer Teslaägaren igen fram till mig och berättar att dom drar härifrån till en annan laddare. Jag går fram till damen med Audin, som står utanför bilen, för att spana lite hur mycket hon har kvar.

Vi börjar prata och det visar sig att det är hennes jobb som fixat bilen till henne. Hon hade gått in på Volkswagen och ville ha en Sharan men dom hade bara beklagat och berättat om hur leveranstiderna såg ut. Dock hade Audi en bil på lager, vilket visade sig var denna. Hon hade ingen möjlighet till laddning hemma och var inte imponerad av bilen, den avbröt nämligen laddning då och då vilket gjorde att man fick börja om den hela tiden.

Till slut anser hon sig ha tillräckligt (93%) och jag får tillgång till laddaren. Och det gick ju enkelt och smärtfritt att ladda upp bilen.

Nä, såklart det inte gjorde.

Efter 2–3% så avslutades laddningen och bilen visade ”Fel” i förardisplayen. Jag försöker starta laddningen på nytt och får då 2% innan det var dags igen. Jag gör ett sista försök med likadant resultat. Eftersom MER-laddaren är ledig så ställer jag mig där och laddar i 50 kW istället.

Det kommer en annan Volvo XC40 som är norskreggad. Dom påbörjar laddningen på 150 kW-laddaren men åker ett par minuter senare därifrån, troligtvis med samma resultat som både Audin och jag hade.

Hur kan det vara såhär dåligt?

Jag bestämmer mig för att åka till Alingsås istället, där det finns en 120 kW-laddare och med 51% batteri lämnar jag Circle K Mölndal klockan 17:09.

Laddstopp 4, 5 och 6 – Äntligen lite medvind

Alingsås ligger inte många mil ifrån Mölndal och jag kommer fram med 33% batteri. Här kopplar jag in laddaren och startar med appen, vilket fungerar smärtfritt. Jag bestämmer mig för att äta middag och blir stående här i ca 30 minuter innan det är dags att fara igen.

Jag har samlat ihop 79% batteri och klockan 18:23 styr jag mot Ionity Mariestad.

Hit kommer jag med 34% batteri vilket är lite mer än önskvärt, men men, så är det. Den första stolpen jag backar upp mot verkar inte fungera som den ska, då jag enbart får fel och bilen lyser rött. Jag börjar nästan tro att det är något med bilen. Den är helt ny, hade gått 24 km när jag hämtade nycklarna.

Min första plan var ju att åka från Mariestad till Ionity Enköping men det är 23,7 mil mellan dessa laddstationer och efter att ha åkt en hel del mil med Volvo XC40 Recharge P6 är det bara att inse att jag inte kommer kunna åka den sträckan i ett go.

Istället så bestämmer jag mig för att stanna på Ionity Örebro vilket bara är 11 mil bort och därför blir inte laddstoppet i Mariestad så länge. Jag lämnar ca 20 minuter senare med 64% batteri.

Till Örebro kommer jag 21:43 med 35% batteri. Även här finns det 6st Ionity-stolpar och alla verkar fungera. Två är upptagna när jag kommer, en Tesla Model 3 och en annan XC40. Jag backar upp mot stolpen och påbörjar laddning utan problem.

Jag har lite ledsnat på det här med laddstolpar och dålig räckvidd och nu vill jag hem. Det är 18,8 mil till OKQ8 Upplands Väsby och jag inser att om jag ska kunna åka den sträckan så behöver jag ladda en hel del. Jag stannar därför i närmare 45 min och när jag lämnar Örebro klockan 22:32, 14h efter att jag påbörjade resan, så har jag 96% i batteriet.

När klockan visar 00:17 så svänger jag in på OKQ8 Upplands Väsby och ser dom laddstolpar som jag önskar fanns över hela landet. Dom laddar i 150 kW, dom går att betala med bankkort och dom fungerar smärtfritt. Jag har 12% batteri i bilen och behöver enbart ladda för att kunna ta mig hem till Uppsala igen.

Vad hände?

Vad hände egentligen? En resa som skulle ta 13h, 14 på sin höjd, tog istället 16h. Hur kan laddinfrastrukturen vara såhär dålig att man ofta kommer till trasiga laddare, får problem med betalningar eller problem med kommunikationen mellan bil och laddare? Hur kan det fungera såhär dåligt?

Visst kan man säga att det var delvis mitt fel. Jag borde såklart ha kommit ihåg Plugsurfing från början och då kunnat starta ReCharge-laddaren på en gång. Det hade gjort att jag sluppit leta vidare i Jönköping. Men det borde ändå fungera om man lägger in sitt kort enligt instruktionerna.

Helt ärligt är jag fortfarande oklar på hur man betalar ReCharge. På deras hemsida kan man välja att betala med app men man får då upp en test som säger att olika appar ser olika ut och att man ska kontakta leverantören för information. Jag trodde ReCharge var leverantören? Det finns en länk till deras leverantörer men då kommer man bara till en ”Vi fant ikke siden”.

Circle K har jag tappat förtroende för. Vid varje försök i Jönköping reserverade dom 500kr på mitt kort, totalt 1500kr. Jag förstår också att dom kommer släppa det men det är irriterande att ligga ute med 1500kr när man fick ingenting för det.

Circle K fortsatte imponera i Mölndal och jag vet inte vad jag ska säga här. Någon har alltså gått ut med en skylt och tejpat fast den på en trasig laddare men ingen har orkat ändra statusen i deras mobilapp, vilket gör att det ser ut som att det alltid finns en tillgänglig laddare där. Gör man det bara för att locka kunder och hoppas att dom köper något medan dom väntar? Är jag cynisk nu?

Ush.

Jag har ett förslag på en någorlunda vettig betallösning jag planerar att skriva en krönika om. När den har skrivits så finns det som länk här för den som vill läsa.

Lite siffror från dagen och summering

Men för att avsluta den här artikeln för börjar bli bra mycket längre än det var tänkt, så tänkte jag presentera lite siffror i alla fall. Siffror är alltid kul, eller hur?

Tidpunkt start% vid startTidpunkt avslut% vid avslutBetalt
Upplands Väsby08:3598%
Norrköping10:3214%11:1189%182,86 kr
Jönköping InCharge13:268%13:4711%10,44 kr
Jönköping ReCharge13:5710%14:3283%278,14 kr
Mölndal Circle K - 116:3716%16:4021%24,09 kr
Mölndal Circle K - 216:4021%16:4323%8,81 kr
Mölndal Circle K - 316:4323%16:4526%15,22 kr
Mölndal MER16:4726%17:0951%84,17 kr
Alingsås17:5033%18:2379%145,94 kr
Mariestad20:1134%20:3464%103,63 kr
Örebro21:4335%22:3296%148,58 kr
Upplands Väsby00:1712%

Innan du skriver det, ja, jag vet att jag har ”glömt” en laddning. Jag borde såklart ha laddat upp till 98% vid Upplands Väsby igen för att börja och avsluta på samma ställe men jag tänkte inte spendera en timme på att ladda fullt mitt i natten när jag inte behövde. Slarv av mig kanske, men jag var trött.

Tänk också på att jag har Ionity Passport som jag betalar 199kr i månaden för. Då betalar jag endast 3,50kr/kW på Ionity istället för 8,70kr/kW. Har man inte Ionity Passport så skulle kostnaden vara mycket högre på dessa laddningar. Norrköping skulle t.ex. ha kostat 454,55kr.

Totalt åkte jag 101 mil och hade en förbrukning på 27 kWh/100 km. Totalkostnaden för snabbladdning blev 1001,88kr vilket gör att milkostnaden för resan blev 9,92kr/mil vilket fortfarande är ett okej pris att betala. Man kan jämföra med min Volvo XC40 T3 (bensin) som drar 0,8l/milen. Med dagens bensinpris på 18,89kr (vid skrivande stund) så hade kostnaden istället blivit 1 526,31kr, eller 15,11kr per mil.

Hur var bilen då? Jo tack, den var okej. Det stora problemet med Volvo XC40 Recharge P6 är förbrukningen och det buggiga Google Automotive. Att endast komma 20 mil när man är ute på långresa tycker jag är för kort. Att behöva stanna och ladda 2–3 gånger mellan Stockholm och Göteborg är 1–2 gånger för mycket, det ska räcka med en gång.

Google Automotive älskar popups. Har man lågt batteri och laddar bilen så dyker det upp popups på förardisplayen som frågar om du vill hitta en laddare. Jag räknade och på 1 minut kom det upp 5 gånger. Tar man inte bort det så står den där i 20 sekunder innan den tas bort för att det kommer en ny popup som säger samma sak. Slarvigt av Volvo.

Jag pratar mycket mer om i bilen i min testad-artikel om Volvo XC40 P6. Där går jag djupare in på bilens positiva och negativa aspekter.

Den här resan var inte för att se hur snabbt det går att åka mellan Stockholm och Göteborg utan för att se hur Volvo XC40 fungerar som semesterbil. I Sverige åker vi gärna runt med bilen i Sverige och hur bra är den för det? Det var ett spännande test som jag planerar att göra mer fler familjebilar i framtiden. Inte heller då för att i första hand se hur snabbt det går utan för att se hur enkel bilen är att semestra med.

Volvo XC40 Recharge P6 får underkänt i min bok.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

4 reaktioner på ”100 mil med Volvo XC40 Recharge P6 (buu för publika laddare)”

    1. Hej,
      Ja precis, jag ska editera artikeln så att det bättre framgår. Men ja, 27 kWh/100 km blev resultet vilket jag håller med om är högt. Man kan försvara förbrukningen med att det var halvkasst väder med blött väglag och mycket motorväg i 110-120km/h men rent krasst så drar XC40 P6 väldigt mycket el, det noterade jag i mitt räckviddstest också (som ännu inte publicerats).

  1. ”Klockan 14:32 lämnar jag Jönköping med 83% batteri. Jag har varit på resande fot i 6h och kommit 35 mil. Bra betyg för elbilen. NOT.”
    Det är väl knappast bilens fel att du glömmer att du har ett plugsurfing-kort och sedan bränner en massa tid på att yra runt.

    Sen hade jag i ditt fall slutat sikta på ionity, helt jävla värdelösa (6 uttag per station är ett skämt, inte sällan är det 1-2 uttag som är trasigt också). Använd Tesla Supercharger. Sämsta alternativet mellan sthlm gbg har 12 uttag annars är det 20 uttag per station.

    1. ”bra betyg för elbilen. NOT” refererade inte till Volvon jag körde utan till elbilen som koncept. Visst tog det extra tid pga mig, men det hade heller inte varit ett problem om ReCharge hade accepterat någon av mina kort första gången eller om Cirkle K-laddaren hade fungerat.

      Jag har ju gjort rutten ett par gånger nu och det är sällan det är kö hos Ionity. Visst är det strul ibland men där menar jag att man måste prata och visa dom problem som finns för att det ska bli förbättring. Sen är det också en ekonomisk fråga, så mycket som jag åker så blir det märkbart billigare att ladda hos Ionity än hos Tesla.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top