Är elbilar dyrare än bensinbilar? (Jämför Sveriges vanligaste bil)

Dela:

Är det sant att elbilar är dyrare än bensinbilar eller är det smart att köpa en elbil? I den här artikeln jämför vi Sveriges mest köpta bil, Kia Niro, mot Sveriges mest köpta elbil, Kia e-Niro och ser vilken som är billigast över en 36-månaders period.

Det beror på vad man jämför med

När man jämför kostnader för bilar så ser man många gånger uträkningar på vad en ny elbil kostar versus den nuvarande bilen som man äger. Det är ett sätt att direkt konstatera att en elbil är dyrare eftersom man då jämför äpplen och päron.

För att göra en mer rättvis bedömning så bör man jämföra två bilar som är lika gamla, eller helt fabriksnya och sen räkna utefter det.

I en artikel vi tidigare publicerat, vad kostar det att köra elbil, så går vi igenom kostnaderna för en Kia e-Niro och vad den kostar på 36 månader från nypris. För att svara på frågan om en bensinbil är billigare eller dyrare så kan vi istället jämföra bensinversionen av Kia Niro för att se vad som skiljer. Samtliga siffror som nämns om elbilen är tagna från denna artikel.

Det ska sägas att Kia Niro inte finns som ren bensinbil utan börjar som en hybrid, dock ej plug-in hybrid. Detta betyder att det finns en elmotor i bilen men den laddas enbart via bromsarna och går inte att plugga in. Anledningen till att Kia Niro används som exempelbil är för att det är Sveriges, just nu, populäraste bil.

Inköpskostnaden

Det vi är ute efter här är vad kostnaden för inköp och lån blir på 36 månader. Det här är helt klart den dyraste utgiften för en bil och jämför man just modellen Niro så är elbil klart dyrare. Däremot så får man tillbaka 70 000 kr från Transportstyrelsen efter 6–9 månader vid köp av elbil.

Elbilen kostade enligt uträkningen i tidigare artikel totalt 204 604 kr efter kontantinsats, lån och klimatbonus.

Bensinbilen kommer upp i 196 028 kr. Då är det räknat på en Kia Niro Hybrid Advanced Plus (ej Plug-in hybrid). Utrustningspaketet är densamma som tidigare kalkyl med elbil. Inköpspriset ligger på 302 800 kr och uträkningen görs med 20% kontantinsats och sen ett lån med restvärde på 50% och 3,95% ränta.

Försäkring

Elbilen kostar totalt 3 180kr/år i försäkring enligt tidigare kalkyl. Priset baseras på mig själv, en 28-årig man i större stad.

Bensinbilen kostar 2 928 kr/år med samma uppgifter. Båda dessa priser togs fram via jämförelsesajten Comrpicer.se, som hjälper konsumenter hitta det billigaste priset på lån och försäkringar. Jämför själv på Compricer.se.

Bränsle

Elbilen kostar 4 550,40kr/år i el om man kan ladda hemma eller 11 944,80kr/år om man laddar på via publika laddstolpar. Detta är räknat på 1 460 mil.

Bensinbilen kommer billigt undan eftersom vi jämför en bil som även har en elmotor. En Kia Niro drar 0,48l/mil enligt WLTP och det är dessa siffror som räknas på i båda exempel. Enligt Circle K:s bensinpriser och historik så har 95-oktanig bensin legat på 16,11 i genomsnitt under 2021 (jan-okt). Åker man då 1 460 mil på ett år så blir totalkostnaden för bensinbilen 11 289,89 kr.

Service

Elbilen har under sina tre första år en servicekostnad på 4 936 kr. Dessa siffror kommer från en rapport av Mest Motor.

Bensinbilen har en högre servicekostnad och det är svårt att hitta en exakt siffra på vad det gäller. Enligt forumet KiaCarClub så verkar dock den årliga servicen kosta 2 500–3 000kr vilket på tre år blir 7 500–9 000 kr.  

Skatten

Elbilen har en skatt på endast 360kr/år då den inte har några utsläpp alls, vilket är så Transportstyrelsen räknar ut skatten.

Bensinbilen Kia Niro Hybrid har ett koldioxidvärde på 110g vilket ger en skatt på 2 500 kr/år i skrivande stund. Tänk dock på att man planerar höja skatten under 2022 vilket skulle öka kostnaden för Kia Niro till 4 105 kr/år.  

Totalkostnad och kostnad per mil

I tabellen nedan ser du en jämförelse mellan båda bilarna och kostnaderna per år.

Kiae-Niro (Hemmaladdning)e-Niro (Publik laddning)Niro 1.6 Hybrid
Inköp och lån68 201,33 kr68 201,33 kr65 342,67 kr
Försäkring3 180 kr3 180 kr2 928 kr
El hemma4 550,40 kr--
El publikt-11 944,80 kr-
Bensin--11 289,89 kr
Service1 645,33 kr1 645,33 kr9 000 kr
Skatt360 kr360 kr2 500 kr
Årskostnad77 937,06 kr85 331,46 kr91 060,56 kr

Elbilens totalkostnad över 3 år är alltså 233 811,18 – 255 994,38 kr beroende på om man kan ladda hemma eller om man laddar via det publika laddnätet.

Bensinbilens totalkostnad ligger istället på 273 181,68 kr vilket betyder att på tre år spar du mellan 17 187,30 – 39 370,50 kr.

Om man räknar i mil blir det istället följande:

  • Elbil med hemmaladdning: 53,39 kr per mil
  • Elbil med publik laddning: 58,45 kr per mil
  • Bensinbil: 62,37 kr per mil

Vill du räkna själv eller räkna på en annan bil så glöm inte att våra kalkylatorer hjälper dig på vägen.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top