Guide: Laddbox i BRF (+ exempel på motion till styrelsen)

Dela:

Alla i Sverige bor inte i hus, många av oss bor i samfälligheter eller bostadsrätter och har inte möjlighet att sätta upp en laddbox själva. Hur går det till när en bostadsrättsförening vill installera ett gäng laddboxar till sina boende och hur jobbigt blir det för styrelsen? Det här är en guide för dig som undrar över detta och mer därtill!

Denna artikel innehåller sponsrade länkar från Laddboxbolaget. Du kan läsa mer om hur Guiden om elbil hanterar annonsering och reklam här.

Hur beslut i en bostadsrättsförening (brf) fungerar

När du bor I en bostadsrätt kan du vara med och påverka hur området du bor i ska utvecklas. I varje bostadsrättsförening finns en styrelse och alla som bor i lägenheterna i bostadsrättsföreningen är medlemmar. Som medlem kan du skicka in förslag, eller motioner som det också kallas, till styrelsen som dom sen kan ta beslut om eller som man röstar om på årsstämman.

Ett sådant förslag kan såklart vara att man ska sätta upp platser för elbilsladdning. När man skriver en motion behöver man inte ha exakt all information, som vilken huvudsäkring föreningen har eller vad den exakta kostnaden blir för kalaset. Det är viktigare att man kan skriva varför det är värt att göra den här investeringen.

Ladda ner exempel på motion du kan skicka till styrelsen

Det kan vara svårt att skriva en motion om man aldrig gjort det tidigare. Här nedan har jag publicerat den motion som jag själv skickade in till min styrelse när jag ville få upp laddplatser. Det behöver inte vara den bästa men den fick jobbet gjort hos mig och kan vara en början även för dig. Kom ihåg att ändra den så att den passar din förening.

Motionen är skriven i Microsoft Word. Om du inte har Word på din dator kan du använda Google Drive i webbläsaren istället, se instruktioner här.

Ansök om ersättning och få hjälp med offert och installation

Glöm inte att som bostadsrättsförening, företag eller annan organisation så kan man ansöka om stöd för 50% av installationskostnaden från Naturvårdsverket. Du kan läsa mer om stöd för att ladda bilen här (Naturvårdsverket öppnas i en ny flik).

Vill du veta mer om att installera laddboxar från en expert som kan svara på alla frågor och hjälpa dig med en offert och installation till din BRF? Laddboxbolaget är ett företag som jobbar med installation av laddboxar och dom kan även hjälpa dig som sitter i styrelsen för en BRF eller ett företag att erbjuda laddplatser till boende och anställda.

Klicka här för att läsa mer om Laddboxbolagets tjänster för BRF

Olika typer av laddboxar

För en bostadsrättsförening finns det flera val och möjligheter när det kommer till laddboxar. Den billigaste lösningen är att byta ut själva lådan på dom motorvärmare som redan finns installerade på parkeringen till en låda som har stöd för elbilsladdning.

En sådan låda har uttag både för motorvärmare och för elbilsladdare vilket gör att parkeringen kan användas till vilket som. Det är en smidig åtgärd för föreningen som då inte behöver ha dedikerade platser för elbilar utan dom som har motorvärmare till sina fossilbilar kan dela parkeringen med elbilar.

Detta är typen som vi har i föreningen jag själv bor i. Föreningen kan styra om elbilsladdaren ska vara på eller ej så att man inte säger att man vill ha en motorvärmarplats till sin elbil. Detta eftersom priserna skiljer sig, där en motorvärmarparkering kostar 250kr/mån och en elbilsparkering kostar 600kr/mån, el inkluderat.

Nackdelen med dessa lådor är att dom oftast inte kan ladda så fort. En motorvärmare är oftast säkrad upp till 3700 W, eller 3,7 kW och byter man enbart lådan så är det gränsen även för elbilsladdning.

En annan nackdel kan vara uppkopplingen till dom. Dom som är installerade hos oss har föreningen tillgång till för att kunna mäta antal kW, slå av och på ström osv. Jag som boende har ingen app eller liknande till stolpen utan får lita på bilens app helt och hållet om jag vill ladda. Detta gäller dock denna specifika låda som köpts in här, det finns lådor där brukaren också kan koppla upp sig.

Det bästa är dock att man installerar riktiga laddboxar. I bilden ovan har man t.ex. använt sig av 2st Garo GLB som sitter seriekopplade. Totalt finns 8st laddboxar i den här gruppen men det går att koppla upp fler vid behov.

Just Garo har också ett webbaserat system man kan koppla upp laddboxarna till och se all statistik, användning och liknande. Detta är vanligt hos dom flesta laddboxtillverkare idag och är till för just bostadsrättsföreningar och företag som har flera laddboxar och vill kunna hålla koll på vilka och hur dom används.

Ett annat alternativ är att man installerar en laddbox med två uttag istället för två laddboxar med ett uttag. Det brukar vara billigare per ladduttag och ger i princip samma funktionalitet.

Fördelen med en riktig laddbox som är dragen från elskåpet och uppsäkrad med rätt säkring är att man kan ladda snabbare än 3,7 kW. Dom flesta bilar har idag stöd för upp till 7,2 kW laddning via AC (hemmaledning) och vissa klarar upp till 11 kW.

Även bostadsrättsföreningar kan installera lastbalanserare som drar ner på strömmen till elbilarnas laddning om hushållen i föreningen behöver den istället. Vissa föreningar har även solceller på taken vilket gör att elbil kan bli extra förmånligt att äga i just den föreningen.

Hantering av laddboxarna

Något som föreningar oroar sig över när det kommer till laddboxar är hanteringen utav dom. Här kan man göra på flera sätt där föreningen kan sköta merparten själv och det blir lite billigare eller så kan en partner sköta allt åt föreningen för en kostnad.

Som jag nämnde tidigare så har dom flesta leverantörer av laddboxar till företag och föreningar en portal som man kan logga in på för att kontrollera sina laddboxar. Den här tjänsten kostar ofta ett par hundringar i månaden men ger då också en bra överblick. I vissa fall kan dessa system integrera med ett faktureringssystem eller den tjänst som bostadsrättsföreningen använder för att skicka månadsavgifter och liknande.

Väljer man att elen ska ingå i parkeringen så räcker det med att hålla koll hur mycket ström som det görs av med för att se att man får tillbaka sin investering samt täcker den faktiska kostnaden för strömmen.

Har man inte så många laddplatser i sin förening så kan någon i styrelsen ta en stund i månaden och ta ut faktureringsunderlag från dessa portaler och lägga upp i avgiftssystemet så att det hamnar på ägarens månadsavgift.

Många av dessa tjänster erbjuder också en lösning där dom själva fakturerar ägaren och föreningen inte gör något alls förutom att ta betalt för själva parkeringen, precis som vanligt. Det är en populär metod som gör att föreningen inte behöver spendera tid med administration. Dessa hanterade tjänster är ofta också väldigt kostnadseffektiva och är många gånger billigare ju fler laddboxar man har installerade.

Om du har fler frågor om installation av laddbox i bostadsrätt eller om du är redo att ta hem en offert, tveka då inte att kontakta Laddboxbolaget, ett företag som hjälper dig hela vägen in i mål.

Klicka här för att läsa mer om Laddboxbolagets tjänster för BRF

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.
Scroll to Top