Har alla elbilar lika laddare? Vi går igenom skillnaderna

Dela:

Att tanka en elbil är inte som att tanka en fossilbil. Det tar lite längre tid och det gäller att man har rätt kabel till rätt bil. Här går vi igenom skillnaderna mellan olika ladduttag och vilken typ av uttag du ska ha om du planerar att installera laddbox hemma.

Laddstandard av EU

Det här med olika kontakter hade snabbt kunnat bli en djungel men tack vare att EU satte en standard tidigt på just elbilskontakter har tillverkare kunnat anpassa sig. Detta har gjort att du som elbilsköpare behöver hålla koll på främst två typer av laddare, som finns på nästan alla elbilar och laddstolpar.

Typ 2 – För hemmabruk

Den första kontakten kallas Typ 2. Denna kontakt är vanligast för långsam laddning, oftast upp till 11 kW. Typ 2-laddaren används för hemmabruk och finns även på vissa laddstolpar vid butiker och gallerior. Ska man stå länge med bilen kan det vara bättre att använda sig av Typ 2-laddaren då den är snällare för batteriet.  

Typ 2-kontakten har totalt 7 pinnar, varav de 5 nedre är något större än de översta två.

elbilskontakt Typ 2
Typ 2-kontakt
Elbilskontakt CCS
CCS-kontakt

CCS – För snabbladdning på sidan om vägen

CCS-laddaren är snabbladdaren som EU satt som standard. Laddaren kan ladda upp till 350 kW, även om ingen elbil i dagsläget kan ladda så snabbt. De flesta laddstolpar som erbjuder CCS-kontakt har en hastighet på mellan 50–150 kW.

CCS står för Combined Charging System och kallas så just för att det är en kombination med Typ 2-kontakten. CCS ser nämligen ut som Typ 2 fast med ytterligare 2 pinnar undertill. Detta gör att en elbil som har CCS-uttag kan använda sig både av Typ 2 och CCS-laddare i samma uttag.

Övriga kontakter i världen

Utöver ovan nämnda uttag finns det även några fler som är populära i andra delar av världen. Om du köper en elbil från en tillverkare som inte har sitt fäste i Europa kan det mycket väl vara så att bilen har någon av dessa uttag istället.

Typ 1 – Vanligt i Asien och USA

Typ 1-kontakten var en av dom första kontakterna som blev populär och är stor i USA och Asien. Kontakten finns på många äldre elbilar och användes främst innan EU valde sin standard. Efter EU:s beslut har kontakten blivit allt mindre populär och syns sällan till i Europa. I USA och delar av Asien är den dock fortsatt populär även idag.

Kontakten används främst för långsam laddning och har totalt 5 pinnar, där 2 är något mindre än de övriga 3.

Typ 1-kontakt
SHAdeMO-kontakt

SHAdeMO – Vanligt i Japan

SHAdeMO-kontakten är ett uttag för snabbladdning som finns främst på japanska bilar. Uttaget dök först upp i Japan men används även av några tillverkare utanför landet, dock väldigt få. Eftersom det finns många bilar från just Japan erbjuder många laddstolpar snabbladdning via SHAdeMO även i Sverige och Europa.

Om en elbil har SHAdeMO finns oftast ett Typ 2-uttag också som kan användas för långsam laddning, detta för att bättre anpassa bilarna för den europeiska marknaden. SHAdeMO-kontakten kan ge en laddeffekt på max 50 kW.

Tesla Superchargers – För äldre Model S och X

När Tesla började sälja elbilar så fanns inte CCS-kontakten och det fanns heller ingen standard i EU. Typ 2-kontakten fanns dock och man valde att utveckla den så till den grad att kontakten kunde ge en effekt på upp till 125 kW. Kontakten passar inte andra elbilar då Teslas Typ 2-kontakt är något djupare, för att kunna ge den extra effekten.

När Model 3 lanserades i Europa så gjorde den det med CCS-uttaget, som då hunnit blivit standard. Tesla har därför varit tvungna att uppdatera sina Superchargers i Europa så att dom har stöd för CCS-kontakten. Dock har Tesla låst ner laddstationerna till enbart Teslas bilar så det går inte att använda dessa på en annan elbil.

Är det så att man är ägare av en äldre Model S eller Model X som använder sig av den förändrade Typ 2-kontakten så kan man köpa en adapter från Typ 2 till CSS och då få tillgång till fler Superchargers.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

2 reaktioner på ”Har alla elbilar lika laddare? Vi går igenom skillnaderna”

  1. Hej. Jag gillar ditt initiativ att på ett strukturerat och tydligt sätt förklara detta med el och bilar för oss som är nybörjare. Har med intresse tagit del av dina videor på Youtube för att försöka bergripa tekniken. Körde en Ford Focus som jag fick kabelbrand i, och leasar nu en Renault Captur laddhybrid E-TECH. Den ska gå att ladda upp till 5 mil på ren el. Har inte hunnit kolla din site riktigt men ser inget om laddhybrider. Nåt att spinna på?
    Hälsningar Olle

    1. Hej! Tack och vad roligt att höra. Jag tyckte själv det saknades en hel del information om ämnet och därav att hemsidan kom igång 🙂 Jag håller mig enbart till elbilar och har väldigt lite om hybridbilar (inget alls i princip) utan fokuserar merparten av mina videos och artiklar på rena elbilar.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top