Hur fungerar en värmepump I en elbil? Varför den är viktig

Dela:

En ny typ av tillbehör som uppkommit med elbilarnas introduktion är värmepumpen. Ska man ha den eller är det något man kan skippa? Vad gör den för nytta? Det är dags att ta reda på precis det.

En värmepump använder samma teknik som ett kylskåp fast åt andra hållet. Det finns ett köldmedium som flyttar energi till olika komponenter i pumpen som värmer upp och kyler ner mediet. Med hjälp av värmepumpen så spar man på sitt batteri och räckvidden förblir opåverkad.

Varför behövs en värmepump i en elbil?

I en traditionell fossilbil så är motorn varm och avger också en massa värme. Den värmen går in i kupén och håller även den varm. På så sätt så tar man tillvara på värmen från motorn och slipper lägga onödig kraft på att värma upp luft.

Motorn i en elbil däremot, skapar inte samma typ av värme och inte heller batterierna avger så pass mycket värme. Batterierna ska dessutom hållas vid en viss temperatur för att fungera optimalt och är det kallt ute måste energi tas från batterierna för att kunna hålla värmen i dom samt kupén. Det gör att räckvidden minskar och man får stanna och ladda oftare.

En värmepump löser mycket av det problemet. Värmepumpen skapar värme och kan hålla värmen i både batterier och kupé utan att man tappar flera mil på räckvidden. I Sverige, som har ett generellt kallt klimat, så har flera biltillverkare, t.ex. Tesla och Volkswagen, valt att sätta in värmepump som standard. Andra tillverkare, t.ex. Volvo kräver dyra paket för att man ska kunna lägga till värmepump.

Kort sagt så kommer man längre med värmepump när det är kallt ute.

Hur fungerar en värmepump i elbilen?

En värmepump har en väldigt hög effektivitet och kan ge så mycket som 3–500% mer effekt. Det betyder att man får ut energi i form av 3–5 kWh för varje 1 kWh som spenderas. Den fungerar på nästan samma sätt som en AC eller ett kylskåp fast åt andra hållet. Samma teknik används för att flytta värme och kyla.

Värmepumpen innehåller ett köldmedium som flyttar värme (energi) till dit det behövs. När man pratar om hur detta fungerar så behöver man veta att köldmedium ofta är riktigt kallt med kokpunkter på minus 40–50 Celsius. Det betyder att det vi kallar kallt är varmt för ett köldmedium.

En värmepump består av fyra olika delar; en kompressor, en kondensator, en förångare och en expansionsventil. Detta är ett slutet system där köldmediet åker runt.

Det börjar i förångaren, där man blåser varm luft utifrån som värmer upp köldmediet så att det börjar koka och blir till ånga. Eftersom kokpunkten på köldmedium är så låga så spelar det inte så stor roll vilken temperatur det är ute, för det kommer fortfarande vara varmare än köldmediets kokpunkt.

Ångan går vidare till en kompressor. Här komprimeras gasen vilket ger den ett högt tryck och en hög temperatur. Temperaturen är nu det vi kallar varmt. Den komprimerade gasen går vidare till kondensatorn och på vägen dit så finns fläktar som extraherar värmen från köldmediet ut till kupén och till batterierna (om det behövs).

Kondensatorn samlar upp ångan och sänker temperaturen så att köldmediet återgår till vätska. Det flyter sen genom en expansionsventil som sänker trycket och all eventuell värme försvinner och köldmediet blir åter riktigt kallt. Det går nu vidare till förångaren där historien upprepar sig.

Se gärna nedan video från Youtubern EngineeringExplained som går igenom hur en värmepump på elbilen fungerar och också jämför det med en traditionell fossilbil.

Är en värmepump viktigt i Sverige?

Det finns diskussioner om en värmepump verkligen behövs i Sverige eller inte, våra vintrar blir allt varmare. Men den generella åsikten är att vi bor i ett nordiskt land som kan få väldigt kallt väder och att då tappa en stor del av sin räckvidd på sin bil är inte direkt välkommet.

Som nämnt tidigare så är det flera biltillverkare som erbjuder värmepump som standard i Sverige, vilket är välkommet. Om man gör som Polestar och lägger in värmepumpen i ett dyrt paket tillsammans med andra tillbehör så kanske man ska känna att man vill ha något mer på paketlistan för att motivera kostnaden.

Men i dom flesta fall tjänar man nog på en värmepump i Sverige, det hjälper dessutom till att höja andrahandsvärdet på bilen eftersom det är ett vanligt tillbehör som är ett krav för många. Bor man norrut är det en ren självklarhet.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top