Hur fungerar klimatbonusen? Uppdaterad med nya reglerna

Dela:

Klimatbonusen i Sverige är till för att skynda på omställningen till grön energi. Det är ett system som regeringen valt att kalla för bonus-malus. Här går vi igenom bonus-delen av detta upplägg och går även igenom de senaste regeländringarna som regeringen gjort eller föreslagit.

För att få klimatbonusen i Sverige så behöver du köpa en elbil och sen skicka in en försäkran till Transportstyrelsen inom 6 månader. Du får inte heller sälja bilen, avregistrera bilen eller förändra bilen på något sätt som gör att den inte längre räknas som en klimatbonusbil. Efter tidigast 6 månader får du bonusen utbetald.

Artikeln uppdaterades senast 2021-09-25 för att reflektera dom nya förslagen till klimatbonusen.

Hur klimatbonusen fungerar i Sverige

Klimatbonusen är en summa pengar som staten betalar ut till privatpersoner och företag som köpt en el- eller hybridbil. Bonusen är en del av bonus-malus som Transportstyrelsen använder sig av för och som är gjort för att premiera bilar som har lågt eller inget koldioxidutsläpp.

Malus-delen är för dom som köper bensin- eller dieselbilar. Dom får betala en högre skatt under de 3 första åren som bilen är ny och det är tänkt att detta ska täcka utbetalningarna för bonusen, så att bonus-malus på sätt blir går plus/minus/noll.

Transportstyrelsen har flera bra verktyg och kalkyler för att man ska kunna se hur mycket bonus man får eller hur hög skatt man får via malus-systemet.

Räkna ut din preliminära bonus här (Transportstyrelsen)

Räkna ut din preliminära skatt här (Transportstyrelsen)

Om du köper en elbil så får man enligt kalkylen 70 000 kr tillbaka. Dock så behöver man själv ansöka om pengarna och man behöver också följa ett visst antal regler som satts upp.

Efter att bilen har registrerats så skickar Transportstyrelsen hem information om hur man ansöker om bonusen. Det medföljer också en blankett som man ska skicka in, en försäkran. Denna försäkran ska säkerhetsställa att bilen släpper ut det som det står och ska skickas in till Transportstyrelsen senast 6 månader efter att bilen har ställts på.

Det gäller också att man uppfyller de krav som Transportstyrelsen ställer. De viktigaste kraven är:

  • Bilen får inte ha bytt ägare
  • Bilen får inte ha avregistrerats
  • Bilen får inte ha förändrats så den inte länge är en klimatbonusbil

Om försäkran är inskickad och kraven är uppfyllda så betalar Transportstyrelsen ut bonusen via Swedbanks utbetalningssystem tidigast 6 månader efter registrering av bilen. Det är därför viktigt att du registrerar ditt konto på swedbank.se/kontoregister om du inte har Swedbank, så du inte får en utbetalningsavi som måste lösas in fysiskt på Swedbanks bankkontor.

Om bonusen tar slut innan du har fått din bonus läggs ditt ärende på hög fram till dess att det finns mer pengar, varpå Transportstyrelsen tar hand om de ärenden som ligger i kö. Det kan alltså ta längre tid än 6 månader att få ut sin bonus.

Maxtak på 700 000 kr från 2022

Under 2022 så ändrar regeringen på reglerna för klimatbonusen för elbilar. En av dessa ändringar, som börjar gälla den 1/1 2022, är ett maxtak på hur dyr en elbil får vara för att man ska få klimatbonusen. Maxtaket är satt till 700 000 kr vilket betyder att om man köper en elbil för 719 000 kr under 2022 så kommer man ej vara berättigad till klimatbonusen.

Regeringen gör detta för att klimatbonusen ska räcka till fler. Dessutom så sänker man ersättningen på hybrider så att rena elbilar blir premierade.

Under andra halvan av 2022 kommer man även höja skatterna ytterligare för dom bilar som går under malus-delen.

Minskad klimatbonus under 2023

Ett annat förslag i höstbudgeten 2021 är att man under 2023 ska minska klimatbonusen till 50 000 kr. Regeringen räknar då med att priserna på elbilar har börjat sjunka och man behöver inte lika mycket i bonus som man tidigare behövt. Detta är såklart inte satt i sten utan kommer bestämmas fullt ut i höstbudgeten för 2022.

Skattereduktion för laddstolpe

Utöver klimatbonusen på bilar så kan man också få en skattereduktion om man sätter upp en laddstolpe hemma. En av dom stora fördelarna med elbil är såklart att man alltid kan komma ut till en fulltankad bil på morgonen. Men då behöver man möjligheten att kunna ladda hemma.

Det finns många laddboxar på marknaden med olika för- och nackdelar. När man hittat en som passar så behöver en elektriker komma hem och installera laddboxen och eventuellt dra kablar till dit man vill ha laddboxen installerad.

Skattereduktionen fungerar på samma som sätt som ROT och RUT och gör alltså avdrag på själva arbetet för installationen. Företaget som installerar laddstolpen åt dig gör avdrag redan på fakturan så att du inte behöver bry dig och företaget ansöker sedan om ersättning hos Skatteverket. Man kan som mest få en reduktion på 50 000 kr per år per person.

Skattereduktionen kallas för Grön teknik och inkluderar förutom laddstolpar även solcellsinstallationer och installation av lagring för egenproducerad elenergi.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top