Kan alla elbilar snabbladdas?

Dela:

Att ladda sin elbil gör man oftast hemma, det är dom flesta elbilsägare överens om. Men om man är på bilsemester vill man inte vänta 4-6h på att tanka sin elbil och därför finns snabbladdare. Men är det något som alla elbilar kan använda sig av och varför laddar inte elbilen i den hastighet som det står på stolpen?

I princip alla elbilar kan snabbladdas. Även dom elbilar som är runt 10 år gamla nu har oftast stöd för snabbladdning, även om det är den lägre snabbladdarhastigheten. Men deras batterier är också mindre och behöver inte samma hastighet.

Varför alla elbilar inte kan ladda i hastigheten det står på laddaren

Är man på semester så vill man såklart ladda så fort som möjligt. Att då köra upp till en snabbladdare på 150 kW bara för att se att bilen inte alls laddar i den hastigheten kan vara frustrerande. Det finns flera faktorer varför en elbil inte laddar i samma hastighet som det står på stolpen.

Elbilen har inte stöd för den hastigheten. Alla elbilar har en maximal laddhastighet och den begränsar ofta hur fort man kan ladda. En elbil som tillverkas 2021 brukar ha runt 130-150 kW som man laddhastighet, men många billigare och äldre elbilar ligger oftast på under 100 kW.

Det går långsammare ju närmare 100% man kommer när man laddar sin elbil. Maximal laddhastighet sker oftast bara en kort stund medan batteriet är någonstans mellan 10-40%, sen börjar hastigheten dala. Precis samma sak sker med din mobiltelefon och det är av säkerhetsskäl samt för att hålla batterihälsan i så gott skick som möjligt.

Batteriet har inte rätt temperatur vilket gör att optimal laddhastighet inte går att nå. Batteriet ska helst vara i en viss temperatur för att motta maximal laddning, något som ibland kan lösas genom att slå in en snabbladdare i navigationssystemet. Vissa elbilar förstår då att batteriet ska laddas och värmer upp eller kyler ner batteriet till den optimala temperaturen lagom till man kommer fram.

Vad är snabbladdning?

När man pratar om snabbladdning till elbilar så handlar det om laddare som ger en effekt på 50 kW eller mer. Dessa laddare kan snabbare ladda elbilen och på så sätt så slipper man stå lika länge. Hemma så kan man behöva så 8-10 timmar innan elbilen har laddat klart men en snabbladdare kan ofta ge samma resultat inom 450-60 minuter.

Snabbladdare kräver oftast en större kontakt än den vanliga hemmaladdaren och det finns framförallt två stycken som är vanliga i Sverige, CCS och CHAdeMO. CCS är en europeisk standard som EU har satt och är den vanligaste typen av snabbladdare. Den är enkel att identifiera då den ser ut som en vanlig hemma-laddare men också två stora kontakter nedtill.

CHAdeMO är en standard som främst används i japanska bilar. Kontakten är rundformad och kan inte dela uttag med ett Type 2-uttag som CCS kan. Kontakten klarar inte heller av lika höga hastigheter som en CCS-laddare kan.

Elbilskontakt CCS
CCS-uttag som är standard i EU
CHAdeMO-uttag som är populärt på framförallt japanska bilar

Vilka hastigheter finns det för laddning?

Det finns flera olika hastigheter som en laddare kan ha. Vilken hastighet man kan ha hemma beror på hur mycket propparna klarar. I vissa fall kan man behöva förstärka upp sin el hemma så att det går att få ut en högre effekt till laddaren.

Långsamma laddare

Den långsamma laddaren är bäst lämpad för batteriets hälsa och är den typ av laddare man har hemma i sin bostad. Långsamma laddare kräver inte lika mycket av husets elinstallation och är enkla att installera för en behörig elektriker.

Den vanligaste hastigheter som dom flesta klarar av hemma är 3,7 kW, som kan köras på en enfas 16A. Det tar oftast runt ett dygn att gå från 0–100% men eftersom man inte gör av med 100% av batteriet under en vanlig vardag så brukar detta räcka för att klara dom vardagliga åken.

En annan vanlig hastighet är 11 kW, som man kan få om man har trefas 16A i sitt elskåp. 0–100% brukar då kunna gå på ca 8h.

22 kW är också en hastighet man kan ha hemma men då krävs en trefas 35A för att klara det. 0–100% tar då ca 4h.

Snabbladdare

En snabbladdare finns ofta vid köpcentrum, restauranger eller andra platser där det finns något att göra runt om. Många ställen har börjat bygga snabbladdare för att locka elbilskunder eftersom dom vet att medan elbilen laddas så går förarna runt i butiker eller beställer mat. Även här finns lite olika hastigheter.

50 kW är kanske en av dom mer vanliga snabbladdarna. När man använder sig av en snabbladdare med den hastigheten så tar det ca 2h att ladda från 0–100%.

Sen tar vi ett skutt upp till 150 kW, som börjar bli standarden på nya snabbladdare i Sverige, vilket är välkommet. Med denna hastighet tar det oftast runt en timme att ladda sin elbil från 0-100%.

Ultrasnabbladdare

Sist har vi kategorin ultrasnabbladdare, där maximal laddhastighet kan uppgå till 350 kW. Det finns idag ingen elbil som klarar den hastigheten vilket gör snabbladdaren till väldigt framtidssäker. Dom få bilar som kan ladda över 200 kW laddar supersnabbt med dessa typer av laddare och kan ladda upp under en timme i dom flesta fall.

Hur lång tid tar det att ladda sin elbil?

Det beror på vilken hastighet som bilen har stöd för och vilken hastighet laddaren man använder har stöd för. Enkelt svarat kan man säga att det tar upp till ett dygn med hemmaladdare och ca 2-5h med en snabbladdare.

Har man ett stort batteri så tar det såklart längre tid att ladda batteriet fullt än om man har ett litet. För att göra det tydligare så kan du se tabellen nedan där du ser hur lång tid det tar att ladda upp ett batteri. Ovan nämnde vi tiden mellan 0-100% men eftersom det är rekommenderat att ladda 10-80% så är det dessa tider vi nämner nedanför.

Tänk på att det oftast är bilen som begränsar hastigheten och inte själva laddstolpen. Siffrorna nedan förväntar sig att bilen har stöd för dessa hastigheter.

Batteristorlek3,7 kW11 kW22 kW50 kW150 kW350 kW
58 kW12-14 h4-6 h2-3 h1h30 min20 min
78 kWh16-18 h6-8 h2-3 h1-1,5 h30-45 min20 min
100 kWh21-23 h7-9 h3-4 h1-2 h30-45 min15-20 min

Tabellen visar laddningstid mellan 10-80%, vilket är rekommenderad daglig körning

Hitta den optimala resplanen med snabbladdare på vägen

Om du är ute och reser så vill du såklart hitta snabbladdare enklast möjligt. Många elbilar har detta inbyggt i navigationen så att när du skriver in din slutstation så visar den vart du ska ladda på vägen för mest optimal sträcka.

Har man en elbil som inte erbjuder den möjligheten via det inbyggda navigationssystmet så kan man istället använda sig av en app som heter A Better Route Planner (ABRP) som i princip gör samma sak. Appen finns på mobilen och på webben och i vissa fall, även i bilens app store om en sådan finns.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top