Kronika: Privatleasing är inte längre enkelt tack vare biltillverkarna

Dela:

Privatleasing har vuxit mycket på senare år och fler privatpersoner köper idag helt nya bilar med hjälp av privatleasing. Privatleasing annonseras oftast som ett enkelt bilägande men hur enkelt är det egentligen nu för tiden?

Vad privatleasing var, och borde vara

Vi kan börja med att säga att jag själv privatleasar en Volvo XC40 och tycker det fungerar superbra. Varför? För att allting ingår.

När erbjudandet om privatleasing dyker upp är det ofta med orden ”ett enkelt bilägande” eller ”alla kostnader på en faktura” och andra klyshiga kommentar om hur enkelt det är med privatleasing.

När jag bestämde mig för att leasa min bil så erbjöds bilen till ett grundpris på 2990kr/mån där försäkring, regelbunden service och 1500 mil/år ingick. Att skatt inte ingår får jag köpa eftersom det är Transportstyrelsen som är problemet där, men i övrigt ingick allt.

Jag la på sen olika utrustningsnivåer och lite annat som gjorde att grundpriset blev högre, men det var mitt eget val. Fortfarande ingick allt. En gång i månaden får jag en faktura nu där bilen, service, försäkring ingår, en gång om året lämnar jag in bilen på service och jag hämtar ut den utan att betala en krona. Enkelt.

Hur privatleasing numera är…

Men kollar man på privatleasing idag så är det inte så enkelt längre. Dels finns ingen standard av vad som ingår, så privatleasing hos Volkswagen är troligtvis helt annorlunda jämfört med Volvo eller Mercedes.

Ibland ingår det 1000 mil, ibland 1500 mil. Ibland ingår försäkring, men oftast inte. Vinterdäck kan kosta allt från 200kr/mån upp till 600kr/mån att lägga till och flera tillverkare skryter om en låg månadskostnad så länge man lägger en kontantinsats på 20% eller liknande.

Hur kan man kalla det enkelt?

Är man inte insatt så kan det bli bra mycket dyrare än vad man tänkt sig när man helt plötsligt kommer på att man kommer inte alls betala 3000kr/mån utan försäkringen kostar 400kr, vinterdäck för 15 000 kr ska köpas in (om man missat lägga till det) och på det kommer skatten som, jag märkt, säljare inte varit så noga med att tala om hur hög den är (på en elbil är skatten alltid 360kr så där kan man i alla fall vara säker).

Se enkelt vad privatleasing kommer kosta genom att anvåda vår privatleasingkalkylator här

Det som jag blir riktigt förbannad på just nu är Volkswagen och deras annonser på sociala medier. I mitt flöde på Instagram får jag veta att jag kan privatleasa en Volkswagen ID.3 för 3 695kr/mån. Inte så farligt. Jag klickar mig vidare och lär mig att för att få det priset behöver jag betala 24 300kr i en första förhöjd avgift annars blir kostnaden 4 418kr. Detta är för 1000 mil utan försäkring.

Är detta ens lagligt? I min mening är det extremt vilseledande marknadsföring. Jag ska dock säga att jag inte kan marknadsföringslagen alltför mycket, men blivit sugen på att anmäla dom och låta någon som kan titta mer på det.

Fult Volkswagen, riktigt fult!

Kan vi återgå till när privatleasing var enkelt, när försäkring och eventuella andra kostnader ingick i grundpriset, där extra kostnader som blev endast var dom tillbehör man själv valde?

Det här priset får du bara om du betalar 24 300 kr i kontantinsats först!

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top