MG visar upp nya modeller inför 2022 – Jag var på besök

Dela:

Under helgen som var, oktober 22–24, så bjöd MG på deras senaste nyheter på sin nyöppnade brand store i Stockholm. Här hade man radat upp sina tre stora nyheter: nästa generation ES EV, en ny crossover och en kombi. För att stilla nyfikenheten tog jag mig dit för att spana om det var något att hänga i granen.

MG öppnar sin första brand store i Stockholm

MG Brand Store är MG:s första bilhall i Sverige där det inte finnas annat än bilar från MG. Visst står generalagentens namn på flera ställen och i samma byggnad hittar man andra märken från Hedin bil men just denna lokal är utsedd enbart för MG. Under premiärhelgen 22–24 oktober så visade man upp sina senaste tillskott och Matt Lei, CEO MG Europe var även på plats inför invigningen. Han menar på att anläggningen är ett stort steg på vägen för ett starkt 2022 och sade såhär:

Det ser ut som att de svenska motorkonsumenterna väntat på MG, jag kan inte på något annat sätt förklara att vi sålt 3 700 bilar på endast fyra månader. Det är ett fantastiskt resultat, och denna nya anläggning är ett steg på vägen till ett ännu starkare år 2022.

Men hur var bilarna då?

MG Marvel R – En kompakt och lyxig suv

MG Marvel R är en av dom nya modellerna från MG under 2022. Med Marvel R vill man visa att man minsann kan göra dyrare bilar också som andas kvalité. Bilen har funnits längre i Kina men då med förbränningsmotor men i Sverige lanserades den enbart som elbil.

Den har ett startpris på 489 990 kr eller 3 645kr/mån i privatleasing och kommer då med utrustningspaketet Luxury, som har det mesta som man behöver i en bil. Det går att uppgradera till Performance-paketet och bilen blir då något dyrare, 524 990 kr eller 3 990kr/mån i privatleasing. Dock får man då AWD vilket många är ute efter.

Personligen tycker jag bilen är riktigt snygg, framförallt i svart. Fronten har designen av en elbil och den känns rymlig att sitta i. Den har en väldigt sluttade skärm i fram där man sköter allt om bilen och jag kan känna att sluttningen är på gränsen till för mycket. Touchen var inte alls trevlig att använda, det krävdes hårda tryck för att den skulle reagera. Kartan kändes också seg när man drog runt det och hela systemet i sig hade gärna fått vara lite snabbare.

Det ska dock sägas att dessa bilar var enbart för kläm och känn, det blev alltså ingen provkörning och bilen så småningom lanseras så kan det vara annorlunda.

Det är hel- och halvläder på dom flesta ställen och bilen kändes trevlig när man satt i förarstolen (minus skärmen då). I bak fick jag plats bakom mig själv (180cm lång) men kände att man fick upp knäna väldigt mycket eftersom golvet är så pass upphöjt.

Lastutrymmet var okej, inte superstort men fullt godkänt för den här storleken på bil. Det finns en frunk om man inte väljer fyrhjulsdrift. Då är bilen nämligen bakhjulsdriven. Väljer man fyrhjulsdriften så blir det en till motor i fram och frunken tas bort.

Sist så satt ladduttaget på höger sida istället för på passagerarsidan. Dåligt i mitt tycke eftersom jag då behöver plats på båda sidor om bilen när man parkerar, vilket jag idag inte har i mitt garage.

MG MG5 (?) – Den första elbilskombin som svenskarna väntat på… eller?

Den andra nyheten som MG visade upp var MG5. Om bilen heter MG MG5 eller MG 5 vet jag faktiskt inte, det är högst oklart och det är inte heller det intressanta. Det intressanta är att det inte är en SUV, det är inte en crossover, det är en helt vanlig familjekombi. Jag kan nästan höra det svenska jublet.

Jublet dör dock ganska snabbt för oj, vilken tråkig bil. Inga svenska priser finns men man satsar lågt, och det märks. I förarsätet så ser allt ut som billig plast, och tar man på något får man det bekräftat. Infotainmentsystemet var ännu långsammare än i Marvel R. Dessutom är den relativt liten, tänk Volvo V50.

Jag fick plats bakom mig men det var knappt. Bagaget är okej med en stor lastkant som man behöver lyfta saker över när man tar ut dom. Det finns självfallet ingen dragvikt att tala om och det finns inte heller någon frunk.

Tanken är att MG5 ska ta sig runt 40 mil enligt WLTP och den är tänkt att börja säljas här under hösten, så svenska priser bör komma ut när som. Håll koll på din favoritnyhetssida.

MG ZS EV – Uppdateras med ny front och större batteri

MG ZS EV blev verkligen årets stora snackis när det kommer till billiga elbilar. Den hade ett privatleasingpris på 1 990kr/mån och man kom då runt 25 mil. Om man gjorde det klippet så är det bara att gratulera, billigare undan än så kommer man nog inte med en bil idag.

Under den här helgen så visade MG upp MY22 av ZS EV och den kommer med en ny front, där man markerar än mer att det här är en elbil som inte behöver en grill för att få in luft till en motor. Istället är den helt täckt, förutom ladduttaget som man har här. Tråkigt att man sätter den fram, det är troligtvis här det kommer snö och is under vintern. Det blir också svårt för oss som föredrar att backa in (stilpoängen slutar aldrig komma).

Priset har höjts en aning och kommer börja på 2 495kr/mån nu men man har också valt att sätta in ett mycket större batteri som ska ta bilen upp till 44 mil enligt WLTP, vilket är en ganska så stor ökning. Detta gör att ZS EV kommer kunna användas av fler som en primär bil och inte bara vara en sekundär bil, som den första generationen antagligen är för dom flesta.

Utöver det är det inte mycket som förändras, varför ändra ett vinnande koncept? Det är ungefär samma kvalitetskänsla som i MG5 och med tanke på priset så är det svårt att klaga, även om det hade varit trevligt att se något annat än hårdplast överallt.

Bilen är inte så stor och även här fick jag plats bakom mig själv med nöd och näppe. Här finns det dock mer plats att sitta med lite mer särande ben än i MG5. Lastutrymmet ser litet ut på bilderna och det är för att det är det. Visst får man plats med ett par matkassar och det kanske är tillräckligt för dom flesta, mig själv inkluderad.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top