Provkörd: Mercedes EQC 400 4Matic

Dela:

Tysk premiumkänsla, då är det kanske Mercedes som dom flesta tänker på. EQC, Mercedes första helelektriska elbil, dök upp på marknaden redan 2019 men det är först nu som jag fått chans att provköra den.

Bilen presenteras av Mercedes som en lyxig SUV och det märks på flera ställen. Men hur bra är bilen som en elbil egentligen?

Notera!

Det här är inte ett fullskaligt test av en elbil utan endast en provkörning där jag, Christoffer, skriver mina första tankar och åsikter om en elbil. Jag har ofta spenderat väldigt lite tid med bilen och endast fått en första uppfattning. 

Mercedes EQC är tung

Det första man tänker på när man öppnar dörren är att det här inte är en billig bil, och det stämmer. Bilen jag kör är en 400 4Matic med AMG-paket både på insida och utsida. Prislappen ligger någonstans över 900 000 kr.

Bilen har dubbla motorer på totalt 300 kW, eller 408 hk. Det sitter ett batteri i golvet på 85 kWh som ger en räckvidd på 411 km enligt WLTP. I verkligheten har jag svårt att se att man kommer över 400 km med 400 hk och framförallt vikten på den här bilen, 2,5 ton.

Bilen är ombyggd från fossilbil och har kvar kardantunneln. Man verkar också haft några problem med att få bilen att ladda snabbt, då den maxar ur på 112 kW vid snabbladdning. Hemmaladdning så följer den dock standarden med 11 kW.

Inredningen är ett steg upp från den XC40 jag är van vid. Jag åker normalt en XC40 bensin (som jag byter ut mot en XC40 Recharge Pure om 2 veckor och en Hyundai Ioniq 5 i november) och det är alltid lite tråkigt att gå tillbaka till den när man provkört en elbil. Men det har nog aldrig varit så tydligt som efter att ha kört EQC.

Det är metall, läder och pianolock vart man än tittar och billig plast får man leta efter, jag hittade inget under min tid. Stolarna är supersköna och var såklart helläder, det märktes att dom är gjorda för att man ska kunna sitta där i timmar.

Jag gillar skärmen och infotainmentsystemet

Jag är väldigt ovan i en Mercedes. Dom flesta knappar och spakar är ovana för mig och jag hade svårt att förstå hur jag satte på torkarbladen eftersom spaken jag ville använda istället var växelspaken, likt i Tesla.

Något jag snabbt kom överens med dock är skärmen. Mercedes infortainmentsystem var lätt att först för mig som var ovan och det var snabbt och inte hackigt. Man behöver inte vänta på att saker skulle hända och kollade man runt på kartan så laddades den utan väntetider. Sånt uppskattas.

Jag föredrar normalt sett lite högre skärmar så att det inte blir så hoptryckt, jag har t.ex. lite svårt för Hyundai Ioniq 5s system, men Mercedes verkade ha fått till det bra. Jag kände inte någon gång att jag skulle vilja se lite mer.  Röststyrningen var dock inget att hurra för då jag gjorde ett försök men fick bara ”tyvärr, ingen gata med det namnet hittades” om och om igen.

Förardisplayen visade det namn behöver och det var inget konstigt där. Förutom en sak och det var det här med regenereringssystemet. Mercedes har valt att ha flappar bakom ratten där man kan styra hur mycket bilen ska bromsa in när man lyfter på gaspedalen. Mna ser vilket läge man har genom att kolla på D i förardisplayen, där det kommer ett eller två minus framför beroende på läge.

Det finns heller inget ”true” enpedalsläge då bilen går ner till 4km/h och sen kryper, den stannar aldrig. Själv inbromsningen ner till 4km/h var mjuk och kändes okej i stadstrafiken.

Något jag reagerade på var hur bra bild som kamerorna visade. Bilen har 360-kamera men visar även en kamera åt det håll man kör åt, antingen backkameran eller frontkameran. Bilderna är tydliga och skarpa och det är enkelt att navigera med dom.

Ligger som ett skepp på vägen

Men det jag ändå slogs av mest när jag tog upp EQC på E4an och satte farthållaren på 100 (som hastigheten var där) var att det är det här den är gjord för. Bilen väger som sagt 2,5 ton och är stor och tung och med den mjuka fjädringen så känns det som att bilen flyter fram på vägen, det är ett stort skepp man åker runt i.

Detta förstärks av stolarna man sjunkit ner i och den lite högre höjden som en SUV ger. Vägljudet hördes knappt men det fanns däremot en del vindljud som kom uppifrån taket, där det satt en taklucka i glas. Jag gissar på att vindljudet försvinner om man inte väljer till den luckan.

När jag själv körde i stadstrafik så kände jag att A-stolpen var för stor. Den är i vägen jämt och ständigt och är helt enkelt enorm, man måste ha kunnat göra den mindre än sådär.

Bromsarna hade jag också problem med, åt det mildare håller dock. Dom fungerade bra men tog så pass hårt väldigt tidigt så att det var svårt att smyga fram med bilen. Man fick liksom hoppa fram, där man lyfte pedalen ett snäpp och sen direkt bromsa igen, och det handlar om millimeter på pedalen. Detta var problematiskt när man skulle backa framförallt.

Baksätet lider av fossilbilskänslan

Bagaget är stort på 500 liter och sväljer en hel del. Det är en liten lutning på bakluckan men i övrigt är det rätt fyrkantigt. Det finns knappar för att fälla dom bakre sätena här bak så man slipper gå runt och golvet blir då helt plant vilket är trevligt att se.

Det finns lite plats under golvet men det är inte mycket, mest för att man ska ha någonstans att lägga kablarna till bilen. Eftersom den saknar frunk så är det helt enkelt här dom blir liggande och man får hoppas att man inte behöver dom när bilen är fullastad. Det finns också en dragkrok som man kan hänga på 1 800 kg, skapligt ändå.

När man öppnar bakdörren så blir det lite tråkigt. Det märks att bilen är en ombyggd fossilbil, dels för kardantunneln i mitten, men också för det halvkassa utrymmet i bak. Nu har man börjat vänja sig vid stort benutrymme från bilar som ID.4, Ioniq 5 och Skoda Enyaq. Då blir fossilbilarnas baksäten trånga.

Den stora skillnaden när en bil är byggd på en ren elbilsplattform är att däckavståndet blir längre, vilket gör att baksätet oftast brukar kunna få en 5–10 cm mer benutrymme. Men tyvärr inte här.

Däremot fick jag plats bakom mig själv (180 cm) med både knän och huvud så det är inte för litet, inte alls. När man väl sitter där så är man väldigt komfortabel eftersom lädret fortsätter bakåt och soffan är skön att sitta i.

Summering

Jag blev imponerad av EQC och dess inredning men jag ska vara helt ärlig: jag tror att det var för att bilen hade just AMG-utrustningen som gjorde att jag förr pladask. Bilen är i en högre prisklass än jag är van vid, ens som testare av elbilar, och det märks att krut har lagts ner på komforten. Mercedes vet hur man ska spela dom här korten.

När det kommer till att faktiskt vara en bra elbil så blir jag mer osäker. 41 mil enligt WLTP är inte supermycket och endast 112 kW snabbladdning bådar inte gott. Detta är ju en bil man ska åka långt med men man kommer inte så långt och man kan inte ladda så snabbt.

Har man åkt Mercedes förut så tror jag att man kommer känna sig väl hemma i EQC. Har man inte haft en Mercedes förut och är ute efter första elbilen, så skulle jag säga att det finns bättre bilar än EQC. Det är en bra bil, men inte en så bra elbil.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top