Provkört: Audi Q4 40 e-tron

Dela:

Efter en hel del försök att provköra Audi Q4 e-tron så lyckades jag till slut boka in en timme med bilen under december. Jag hade provkört den som snabbast på elbilsmässan i Göteborg och var sugen på mera.

Provkörningsbilen var en Audi Q4 e-tron 40, alltså en bakhjulsdriven bil med strax över 200 hästar, vilket räcker gott för dom flesta. Den här bilen var inte heller lika utrustad som bilen i Göteborg, vilket gjorde det mer ”på riktigt”. Efter en timme så hade jag skaffat mig en första känsla för bilen och fått ihop lite åsikter.

Notera!

Det här är inte ett fullskaligt test av en elbil utan endast en provkörning där jag, Christoffer, skriver mina första tankar och åsikter om en elbil. Jag har ofta spenderat väldigt lite tid med bilen och endast fått en första uppfattning. 

Inredningen är typiskt Audi

Direkt när du sätter dig i bilen så vet du att du sitter i en Audi. Borta är ID.4:ans hemska skärm som inte är integrerad med resten av inredningen, borta är sliderfunktionen för att ändra volymen, borta är den lilla instrumentpanel som finns i Enyaq. Istället finns två stora skärmar, en framför dig som visar all möjlig info och en bredvid som sköter resterande infotainment.

Audi använder sig av sitt eget gränssnitt så har man haft en Audi tidigare så kommer man snabbt igång. Här har du saker som trådlös Apple Carplay och Android Auto, navigation med real-time traffic och massa annat. Audi har även konstaterat att folk tycker om knappar och har en rad under skärmen där man snabbt kan komma åt vissa saker, t.ex. ändra temperaturen i bilen. Stort tack för det.

Det digitala instrumentbrädet kan göras hur otydligt eller tydligt man vill då det finns flera lägen. Antingen kan man visa väldigt lite information på skärmen, så att man bara ser det viktigaste, eller så kan man visa både det ena och det andra. Dock hade provkörningsbilen en HUD (Head Up Display) som gjorde att jag inte direkt tittade ner, vilket är tanken.

Tyvärr så verkar HUDen vara konfigurerad för kortare människor än mig (180 cm). När jag satt bekvämt så var den lite suddig och jag var tvungen att sjunka ner ett par centimeter för att få den optimala vinkeln och se riktigt bra. Men då satt jag inte bra och personligen tycker jag halva grejen med en SUV är att man får sitta högt.

Inredningen på Audi Q4 e-tron

Stolar och ratt får minuspoäng

Stolarna var tygklädda sportstolar och kändes sköna i början. Men efter en timme i dom så kände jag mig öm där bak, något jag ändå får se som ett dåligt betyg. Lite snopet från Audi, jag upplevde inte samma sak i Skoda Enyaq t.ex.

Ratten är lite speciell i Q4 e-tron, den är nämligen inte rund utan platt ovanpå och undertill. Det störde inte mig det minsta och jag tror det är mest en designgrej. Däremot så upplevde jag ratten som något trögstyrd, jag hade gärna haft den lite lättare. En vän som också provat Q4 e-tron menade på att jag bara var svag, då han inte upplevt det, så det är nog högst individuellt.

Bakom ratten fanns paddlar för att sköta regenereringen (mer om det senare) och det fanns också en spak för den adaptiva farthållaren, samt dom normala två spakarna såklart. Dessutom har Audi valt att använda samma typ av knappar som Volkswagen gjort i ID.4, där man kan både trycka och dra för att aktivera funktionerna. Urdumt i min mening eftersom man rör händerna ofta och lätt kommer åt. Då är det bättre mer enkla knappar.

Dessutom blev det lätt rörigt med alla olika spakar och paddlar, det kändes allmänt komplicerat. Hur kommer det sig att andra bilar klarar av att ha inställningarna på ratten men inte VW-gruppen?

Otroligt skön att åka i

Även om stolarna var sådär så märkte jag som sagt inte det under körning, vilket gjorde att körningen i sig var otroligt skön. Jag upplevde först bilen som något stötig men insåg sen att jag hade sportläget igång och gick då över till komfort-läget som mjukade upp bilen.  Bilen blev mer behaglig att köra och man kände inte av vägen på samma sätt som tidigare.

Audi har också gjort ett riktigt bra jobb med hur tyst den är invändigt. Det är nog en av dom tystare elbilar som jag har provkört, och det var riktigt skönt. Jag åker normalt sett mycket motorväg och körde ett par mil med Audin på E4:an och visst var det vägljud, det är omöjligt att komma ifrån. Men det var mindre vägljud än t.ex. Kia EV6, VW ID.4 eller Tesla Model Y och Polestar 2 ska vi inte börja prata om ens.

På mindre vägar och i stan där det inte gick i samma hastighet så var bilen otroligt tyst. Detta är nog den största anledningen, förutom inredningen, att köpa en Audi Q4 e-tron, här märks det att det är en dyr bil och att man får kvalité för pengarna. Här märks det att det är en premiumbil.

Saknar funktioner som gör att Audi Q4 inte känns komplett

Men det finns andra saker som gör att man börjar fundera varför bilen kostar så mycket. En sak som stör mig, och som skulle hindra mig från att beställa en, är avsaknaden av 360-kamera. Det finns på Skoda Enyaq och VW ID.4 som är syskon med Q4 e-tron, det finns på storebror Audi e-tron, men det finns inte här.

Jag pratade med säljaren om det som sa att Audi planerar att lansera det som alternativ förhoppningsvis i januari 2022 men det kommer inte gå att uppgradera redan existerande bilar med det då dom saknar hårdvara. Bilen har gått att beställa sedan maj, den var sist ut av syskonen, hur kan det komma sig att Audi inte lyckats få till denna fantastiska funktion än?

Sen måste vi ju prata om frunken, eller avsaknaden av den. VW-gruppen har byggt en helt ny plattform gjord för elbilar, men man har misslyckats med att få till en frunk på bilen. Istället så finns massa andra saker under huven som jag förväntar mig i en fossilbil, inte en elbil. Det är rent av uselt och jag vill inte lasta Q4 e-tron full med packning bara för att sen inse att jag har laddkabeln under bagagegolvet.

Sen var det en annan sak också, som är helt förbluffande i mina öron. Det här med One Pedal Driving…

Under motorhuven på Audi Q4 e-tron
Varför kan jag inte lägga laddkablarna här?

Mitt problem med VW-gruppens B-läge

Det här gäller inte bara Audi Q4 e-tron utan även syskonen Skoda Enyaq och VW ID.4. Alla tre har ett vanligt D-läge där man kör bilen framåt och man använder gasen och bromsen. Sen finns det även ett B-läge, som är till för att aktivera regenerering så att bilen bromsar in när man lyfter på gasen och stoppar tillbaka energin i batteriet. På så vis så kommer man lite längre och man tar tillvara på energin som uppstår vid inbromsning.

I många bilar, t.ex. Tesla, Kia, Polestar och Hyundai, så kan man köra bilen med enbart gaspedalen. Man kan ställa in hur hårt bilen ska bromsa och den kan till och med stanna utan att man ens rör bromspedalen, vilket är ett supersmidigt sätt att köra i framförallt stan.

Problemet är att VW-gruppen tyckte detta var en dålig idé och man har istället valt att bilen fortfarande ska krypköra i 5km/h, den går inte lägre. Varför? Varför inte låta bilen stanna?

Utöver det så har man satt paddlar bakom ratten där man kan hantera hur hårt bilen ska bromsa. Här har man lite att jobba med, för när man använde någon av dessa så hände ingenting på någon skärm, man visste inte vilka nivåer eller inställningar som fanns att välja på. Man kände hur inbromsningen ändrades men under min timme med Audi Q4 e-tron så fick jag aldrig upp ett meddelande när jag ändringade inställningarna med paddlarna.

Detta gjorde att jag fick helt enkelt gissa vilka inställningar som fanns. I Enyaq så dök det upp ett meddelande ungefär var 3e eller 4e gång jag använde en paddel så jag antar att det ska komma upp något, men det hela kändes så ogenomtänkt och inte klart att det blev direkt löjligt.

Polestar och Tesla har valt att ha inställningarna för detta i en meny vilket jag tycker är bäst. Kia och Hyundai har också paddlar men det är tydligt vilket läge man är i då inställningen alltid visas på skärmen. Hos Skoda, Audi och VW får man gissa.

Summering

Summa summarum så tycker jag Audi Q4 e-tron är en trevlig bil att köra och jag uppskattar inredningen i Adui:n så mycket mer än i ID.4. Jag är lite orolig för stolarna men det kanske var just för att det var sportstolar, dom vanliga är kanske bättre. Det kan nog vara bra att låna hem en provbil och köra ett par timmar om man funderar på en Q4 e-tron.

Det är synd att Audi valt att strunta i fördelarna med elbil, som One Pedal Driving och en frunk, det känns som att man hade kunnat göra något bra men valde att inte göra det för enkelhetens skull. I slutändan tycker jag bilen är för dyr för vad man får, man betalar väldigt mycket pengar för dom där ringarna i fronten.

Är man inte märkesfanboy och kan tänka sig ett annat märke än Audi så är Skoda Enyaq ett bättre alternativ. Det är fortfarande gott om plats, precis som i Audi, men en snyggare inredning och ett bättre pris.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top