Provkört: Citroen e-C4

Dela:

Citroen har aldrig legat på min radar. Men en kollega har kollat på e-C4 och frågade om den. Eftersom jag inte visste mycket alls var jag tvungen att ta mig till närmsta handlare och göra en provkörning. Jag gillade inte kusinen Opel Mokka-e, som e-C4 delar både motor och plattform med, men vilken skillnad på bilar. Så, här är mina tankar om Citroen e-C4.

Notera!

Det här är inte ett fullskaligt test av en elbil utan endast en provkörning där jag, Christoffer, skriver mina första tankar och åsikter om en elbil. Jag har ofta spenderat väldigt lite tid med bilen och endast fått en första uppfattning. 

Det här är Citroen e-C4

Citroen e-C4 bygger på vanliga C4 och finns alltså att välja med vilket drivmedel man än vill. Elbilsversionen kommer med ett batteri på 50 kWh som ska räcka 350 km enligt WLTP. Den går också att ladda i upp till 100 kW vilket är respektabelt i denna prisklass enligt mig.

Direkt när man sätter sig i bilen så känner man en lätthet, om man kallar det så. Man känner att bilen är ljud och rymlig. Den kändes vettig och snygg. Jag gillade det skarpt och tycker att den som designat kupén gjort ett bra jobb.

Framför mig har jag en liten skärm som visar det nödvändiga och i mitten en skärm som visar media, navigation och liknande. På ratten sitter knappar som man förstår och i bilen jag körde fanns till och med trådlös laddning till mobilen och en heads up-display.

Det enda jag inte riktigt kan förstå är varför man satt volymratten så väldigt långt bort.  Den sitter på andra sidan mittenskärmen vilket gör att man behöver luta sig för att vrida ner radion eller be sin passagerare. Enklast är dock att använda ratten men jag har en tendens att vilja vrida ner volymen, personlig preferens antar jag.

Knappar är bättre än touch

Mycket utrustning till litet pris

Citroen e-C4 börjar på 399 900 kr vilket kan kännas saftigt. Men fullutrustad kostar bilen ca 464 990 kr före miljöbonusen på 70 000 kr. Då får man lyxigheter som panormatak, rattvärme, mobilapp med möjlighet att förvärma bilen, keyless, elstolar och mycket mer. Ska du få samma i en Volvo så pratar vi lätt 600 000 kr och uppåt.

En head-up-display! Lyxigt

Man kan dessutom privatleasa e-C4 för 3 999kr/mån fullutrustad med 1500 km per år och försäkring. Det är väldigt bra för en bil som inte alls är så dålig som ens fördomar först kan tänka sig.

Skärmen i mitten är responsiv och snabb. Den lider av det som jag tycker många bilar har problem med, att den sitter för högt upp så den är bred istället för hög. I min mening ska en skärm i mitten vara högre, så att det blir lättare med navigation.

Sätena i bilen är okej. Dom är inte fantastiska m en klarar absolut ett par timmar. Baksätet har benutrymme men inte mer. Satt jag bakom mig själv så fanns det inte plats att få ner handen mellan sätet och knäna. Soffan är också ganska låg vilket gör att man sitter ganska högt med knäna. Ska det sitta barn i bak så är det inget dom kommer störa sig på men som vuxen vill man nog sitta i fram.

Körupplevelsen var över förväntan

Något som tog några minuter att förstå var hur man startar och stänger av bilen. Man håller in bromsen och trycker på START, trodde jag. Men det visar sig att man håller in START-knappen 2–3 sekunder för att bilen ska starta och stänga av. Kände mig otroligt dum men nu vet ni.

Jag måste säga att Citroen e-C4 är en rolig bil att köra. Är man van vid en elbil idag så är den kanske inte så intressant men vilken typ av fossilbil man kommer ifrån så kommer Citroen e-C4 ge ett leende. Bilen är inte så trött som Opel Mokka-e var, Citroen har lyckats få ut det rappa i en elbil även fast motorn bara gör 136 hk.

Det finns ett sportläge som gör att bilen svarar lite bättre på gaspedalen men det är ingen racer, normalläget räcker gott för att man ska trivas. Styrningen är också förvånansvärt lätt. Jag kan inte påminna mig om någon annan bil jag kört på senare tid som har en enklare styrning än e-C4, det går utmärkt att styra med ett finger.

Citroen e-C4 är skön att åka i. En säljare berättade att till skillnad från Opel, så har Citroen jobbat mer med fjärdingen och gjort den mer bekväm, medan Opel satsade på hårdare fjärding som skulle vara mer sportigt. Jag föredrar Citroen alla dagar i veckan.

Citroen e-C4

Avslutande tankar

Jag är imponerad över Citron e-C4. Det var en förvånansvärt trevlig bil och alla fördomar jag har om franska bilar har tagit en törn. Speciellt med designen på nya Peugeot e-208, den är riktigt snygg.

Tillbaka till Citroen. Tycker man om denna typ av bil så kommer man tycka om Citroen. Skulle jag själv vilja ha en? Antagligen inte, för liknande pengar skulle jag antagligen hellre gå på en Hyundai Kona Electric. Men e-C4 är helt klart en prisvärd bil som man inte behöver lägga över en halv miljon för att köpa.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top