Provkört: Hyundai Ioniq 5

Dela:

Efter att ha besökt Hyundai i Uppsala mer än en gång och frågat när Ioniq 5 kommer in för provkörning, så stod den där till slut. Självklart var det bokning och inga lediga tider just den dagen. Nåja, jag var tillbaka första lediga tid och spenderade mina 30 minuter i nya Ioniq 5. Några tankar hann jag få ihop.

Notera!

Det här är inte ett fullskaligt test av en elbil utan endast en provkörning där jag, Christoffer, skriver mina första tankar och åsikter om en elbil. Jag har ofta spenderat väldigt lite tid med bilen och endast fått en första uppfattning. 

Hyundai Ioniq 5 är en ny typ av elbil

Att äntligen få klämma, känna och köra nya Ioniq 5 kändes bra. Bilen har varit på g ett tag nu och nu är den äntligen här. Men intresset är stort, det är många som bill provköra bilen och den hade gått över 150 mil på den veckan RA Motor i Uppsala haft den, bara från provkörningar. Man fick 30 minuter vilket är tillräckligt för en första tanke, men inte mer.

Och min tanke är att Hyundai Ioniq 5 är den nya generationen elbil. Den ser inte stor ut på utsidan, på bilder är den nästan som en Golf. När du väl sitter i den så är allt det som bortblåst. Här är det väldigt luftigt och det är gott om plats överallt. Mittkonsollen kan du skjuta framåt och bakåt och ytan som blir framför vet jag inte riktigt vad man ska göra med. Känns som utrymme man kunde utnyttjat till något mer vettigt?

 Stolarna är supersköna. Jag är 180cm lång och överviktig men kände direkt att här kan man sitta en stund utan att få ont i rumpan. Jag tror att alla utföranden av Ioniq 5 får dessa säten, det handlar mest om vilken färg man vill ha på dom.

Det finns en frunk under huven som är riktigt djup, det är inga problem att få ner gymväskan eller en kasse mat där. Men varför skulle man använda frunken till det när man har ett bagageutrymme där det också är gott om plats. Ioniq 5 är en hatchback vilket gör att det är lätt att lyfta saker i och ur.

En djup frunk på Ioniq 5

Detta är inget jag hann testa men den kan ladda snabbt, riktigt snabbt. Som mest laddar den 232 kWh vilket resulterar i 10–80% på 18 minuter. Att ta en 15min bensträckare och sen tuffa på 40 mil igen är realistiskt med Ioniq 5.

Mycket utrustning och smarta lösningar

Hyundai Ioniq 5 har en del utrustning som gör att den sticker ut från andra bilar. Först och främst är det en elbil med paddlar – vilket i min mening är urdumt. Jag fick veta av säljaren efter provkörningen att den styr hur mycket bilen bromsar vid one-pedal-driving. Det var en funktion jag saknade när jag körde och letade febrilt i menyerna, men såklart paddlarna styr det. Att jag inte tänkte på det. Ta bort paddlarna och lägg in det i menyn istället.

Vad föraren ser

Du kan beställa bilen med soltak, så att du aldrig behöver ladda. Nåja, man får nog ladda en del, men enligt Hyundai ska man kunna få ihop ca 200 mil per år med soltaket. Det gäller såklart under rätt förhållanden, när månen och Venus står i linje med varandra samtidigt som man hoppar på ett ben. Det är inte ett alternativ jag rekommenderar att man väljer om man bor i Sverige.

Komfortpaketet är roligt och något jag rekommenderar alla att kryssa i. Det ger dig flera saker, bland annat möjlighet att fälla förarstolen så att du kan ligga ner, perfekt när man vill blunda en kvar medan bilen laddar. Men paketet gör också att baksätet går att justera. Ryggstöden går att justera och sittdynan går att skjuta framåt och bakåt, upp till 13 cm.

Har du sällan folk i baksätet är det kanske inte så viktigt, men möjligheten att skjuta fram sätet max gör också att man får ett större bagageutrymme, vilket alltid är välkommet. Det kostar inte så mycket heller, strax under 10 000 kr eller 287kr/mån om man väljer privatleasing.

Sist så kommer bilen som standard med 19” däck. Jag hade nog valt 18” om jag kunnat för det var lite väl mycket skumpande. Säljaren trodde att 18” skulle fungera på vinterdäcken men att 19” var det minsta att beställa från fabrik.

Två skärmar som satsar lite för mycket på symmetri

Något jag blev förvånad över och som kanske är ett problem för mig och ingen annan, är att jag upplevde skärmen som visar hastighet och liknande var för bred. Jag upplevde att jag inte såg allt genom ratten när jag körde. Det finns massa häftiga saker som rör sig upp och ner när man gasar och annat man i min mening gärna kunde tagit bort eller minimerat, för att göra skärmen mindre.

Just där tycker jag Volkswagens ID-skärmar är bättre, även om dom sitter lite väl nära i min mening. Men dom är små och visar det som är viktigt, Hyundai kunde inte låta bli att leta upp lite mer än nödvändigt.

Infotainmentsystemet på den andra skärmen fungerar bra. Mina armar kanske är korta men jag tyckte den kom lite för långt bort och hade gärna haft den några centimeter närmare. Menyerna upplevde jag som förvirrande och jag förstod inte riktigt vart man hittade allt, men det antar jag att man lär sig när man äger bilen.

Jag hade gärna också sett att skärmen var något högre, just nu är allt väldigt avlångt och vid navigering är jag mer intresserad av hur vägen ser ut framåt och inte hur omgivningen åt sidorna ser ut. Jag förstår tanken men att det sitter två skärmar bredvid varandra som har ungefär samma storlek och en snygg symmetri. Men jag hade gärna sett dom i olika storlekar för bättre funktionalitet.

Avlång men inte så hög skärm

Avslutande tankar

I sin storleksklass är Hyundai Ioniq 5 den bästa elbilen just nu. Vill man gå upp ett steg så ligger Volkswagen ID.4 nära och ska man gå ner så finns Citroen e-C4 eller Volkswagen ID.3. Men varför någon skulle köpa en Volvo XC40 Recharge framför en Ioniq 5 förstår jag inte. Då är jag ändå ett stort Volvo-fan.

Den är bättre på alla sätt, man kommer längre per laddning, den har smartare funktioner invändigt och är mer rymlig, den har en större frunk och ett större bagageutrymme, den får dra ungefär lika mycket och den laddar snabbare. Utöver allt detta är den också billigare.  

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top