Provkört: MG Marvel R Performance

Dela:

MG slog förra året med sin MG ZS EV till ett löjligt låg privatleasingpris. I år nöjer dom sig inte med det utan dom vill in med sin premiumbil MG Marvel R, fast inte till ett premiumpris.

Är Marvel R något att ha? Jag har provkört MG Marvel R Performance och är faktiskt lite osäker.

Notera!

Det här är inte ett fullskaligt test av en elbil utan endast en provkörning där jag, Christoffer, skriver mina första tankar och åsikter om en elbil. Jag har ofta spenderat väldigt lite tid med bilen och endast fått en första uppfattning. 

Inredningen i MG Marvel R

När man kliver in i Marvel R så känns den dyr. Bilen är välutrustad och har allt man har tänkt på, och lite till. T.ex. så finns det fläktar i sätena som kyler på sommaren, något man bara hittar i dom högre prisklasserna normalt sett. Tittar man runt så ser man ingen billig plats, allt är fejkläder (ingen ko här inte) eller tygliknande material. Det finns också ett stort panoramatak som släpper in mycket ljus.

MG har lyckats väl med luftutblåset, som sitter i instrumentpanelen, det blir en snygg övergång. Knapparna på ratten känns trevliga att trycka på och fungerar utmärkt att använda. Mitten av ratten är det som kanske ser mest billigt ut i bilen, vilket är ironiskt eftersom det är bland det första man ser när man sätter sig i bilen. Misslyckat.

Stolarna känns okej, inte fantastiska. Man sitter bra en längre stund men jag tycker nog Kia och Peugeot har skönare säten. Dessa säten är annorlunda än dom som fanns i MG ZS EV, dom är mer skålande eftersom det är en Performance.

Ljudsystemet i bilen är sådär. Det är märkt Bose på högtalarna men det känns platt. Det finns ingen fyllighet i ljudet och höjer man låter det mest illa.

Sen var det där med skärmen…

Den där skärmen är inte bra

Jag var orolig för skärmens placering innan jag satte mig i bilen och mina farhågor blev bekräftade. Placeringen är inte bra och det blir svårt att hantera skärmen i det läget den är. Man behöver titta ner alltför mycket vilket tar bort ögonen från vägen.

Klimatkontrollen är längst ner vilket gör att man behöver titta nästan rakt ner för att t.ex. sätta på sätesvärmaren eller ändra temperaturen. Den känns stökig och ogenomtänkt och när man håller händerna kvart i tre på ratten (som man ska) så ser man ingenting av skärmen för ens arm täcker för.

Här håller jag kameran framför mina ögon

Men det värsta är hur trög den är. Hela systemet känns långsamt och man måste verkligen trycka för att den ska registrera något. Det gjorde det ännu värre när jag försökte höja temperaturen i bilen, jag misslyckades flera gånger vilket gjorde att jag spenderade väldigt mycket tid med att inte titta på vägen.

Bilen har navigation men vill man kolla runt på kartan gäller det att man har tålamod. Överlag så får Marvel R:s system VW att se ut som mjukvarugenier. Den är både felplacerad och har en mjukvara som inte matchar resten av bilen.

En inte så praktisk bil

Marvel R Performance är omgjord från en fossibil vilket märks när man börjar prata utrymmen och plats. I fronten finns en frunk om du väljer den bakhjulsdrivna versionen. Om du väljer Performance, och då AWD, så sitter en motor där och man har då täckt över hela hålet med en plastbit, som endast går att öppna för att komma åt 12V-batteriet.

Baksätet är tillräckligt stort för att man som vuxen ska få plats, men det är inte ett enormt utrymme. Jag är 180cm och fick plats med knäna precis, takhöjden var inga problem. Dock är golvet rätt högt upp så man sitter i en obekväm ställning där knäna är onormalt högt och man sitter mer på rumpan än på låren.

Bagaget är även det väldigt litet för bilens storlek, endast 357 liter, vilket är väldigt litet. Det finns heller inget utrymme under golvet då det sitter batterier där samt en bas till stereon. Det gör att det inte finns något ställe att lägga laddkabeln på och den behöver då bli liggandes löst, vilket inte är snyggt. Det är något för få elbilstillverkare tänker på.

Drag finns men bilen får endast dra 750 kg vilket inte blir så mycket.

Att köra Marvel R

Marvel R Performance är sportig, det hörs i namnet. I sportläget är bilen riktigt rolig att köra där det finns gott om kraft och styrningen är rapp. Det märks att bilen väger 2 ton dock, den är rätt hård ställd vilket gör att man känner dom flesta ojämnheter i vägen. Det hjälper dock i kurvor.

Även om man går tillbaka till normalläget så är bilen fortsatt hård och känns studsig. Den är dock rätt tyst och att ligga på motorväg med farthållaren i är inga konstigheter.

Förardisplayen är trevlig, det finns mycket information att ta del av och man kan ställa in vad man vill se och så vidare. Det finns en vy som visar ens egen bil samt andra bilar runt omkring, lite likt Tesla.

Det finns ett enpedalsläge men det är rätt dåligt. Bilen bromsar in mjukt och man behöver ofta använda bromspedalen. Utöver det så stannar inte bilen helt, något jag tycker är väldigt tråkigt.

Av någon anledning så piper bilen ibland till. Det dyker inte upp något meddelande på förardisplayen och det kom flera gånger, både när jag körde som en dåre och när jag körde normalt. Jag vet inte vad bilen menade med sitt pipande men det var irriterande. Piper det så borde ett meddelande visas upp, det ska inte pipa till för pipandes skull.

Ekonomi

Det som MG Marvel R vinner på är såklart sitt pris. Bilen börjar på 499 990 kr i grundutförande och väljer man till Performance så kostar den 534 990 kr. Men det är nog få som kommer köpa Marvel R kontant.

Privatleasing blir allt mer populärt och MG har satt priserna för privatleasing väldigt aggresivt. I grundutförande kostar Marvel R 3 950 kr/mån och vill man ha Performance är det 4 300 kr/mån. Att betala 4 300 kr/mån för en AWD med 360-kamera, panoramatak, värme och kyla i säten, 300 hk och premiuminredning är attraktivt. MG har redan höjt priset en gång, gissningsvis för att så många beställde bilen.

Sen kan man absolut diskutera vilken typ av kvalité i längden det är, hur MG numera är ett kinesiskt bilmärke och hela den politiska debatten. Men det är ett ställningstagande som var och en får göra känner jag.

Summering

Jag ska vara ärlig, MG Marvel R blev lite av en besvikelse. På pappret ser det ut som en fantastisk bil och med ett pris som är minst lika fantastiskt kände jag på vägen till Hedin Bil (som är återförsäljare i Sverige) att det här kanske var ett vettigt alternativ för mig.

Men det brutala misslyckandet med skärmen är en dealbreaker för mig. Det är synd, för man har byggt en bra bil som ser snygg ut, är rolig att köra och känns premium. Men skärmen förstör allt. MG, och alla andra biltillverkare också för den delen, måste börja satsa mer på mjukvara.

Man kan hoppas att mjukvaran får uppdateringar under sin livstid som kan lösa stora delar av problemet, men det skulle lika gärna kunna vara hårdvara och då är det kört från start. Om systemet är såhär segt innan bilen har börjat levereras så är jag orolig för hur det är om 5 år. Gör dig själv en tjänst och köp inte Marvel R, privatleasa den.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top