Provkört: Skoda Enyaq iV 80

Dela:

Jag har kört Volkswagen ID.4, jag har kört Audi Q4 e-tron och nu är det dags för den sista i trion, Skoda Enyaq. Skoda har klättrat i segmenten och även om jag inte skulle kalla dom premium har dom närmast sig med stormsteg. Hur bra har dom lyckats i Enyaq? Jag skulle säga att det fortsätter uppåt för dom.

Notera!

Det här är inte ett fullskaligt test av en elbil utan endast en provkörning där jag, Christoffer, skriver mina första tankar och åsikter om en elbil. Jag har ofta spenderat väldigt lite tid med bilen och endast fått en första uppfattning. 

Skodan har bäst inredning av trion

Det är trevligt att sitta i förarstolen av Skoda Enyaq. Ratten är trevlig att hålla i och av ett läderliknande material. Dörrsidorna är lite plastiga men mjuka högst upp där man har armbågen (om man är cool). Instrumentbrädan är även den klädd i veganläder, eller vad Skoda nu kallar det. Den här bilen har brun klädsel vilket man kan säga vad man vill om. Jag tycker det är fruktansvärt fult.

Skärmen i Enyaq är ungefär 110 gånger bättre än i ID.4. Den är större, den är mer logisk, den är snabbare och den sticker inte ut och ser konstig ut. Det finns fortfarande en slider men i Enyaq är det enbart för volym på stereon, klimatkontrollen hanterar du direkt på skärmen via stora knappar som alltid är synliga. Trycker du på sätet så sätts sätesvärmaren på, det öppnar inte en annan meny där du kan slå på sätesvärmen (som i ID.4).

Knapparna på ratten är knappar, inga konstiga touch-knappar som man kan både trycka och slida på. Det gör att man inte kommer åt en funktion och volymen helt plötsligt är mycket högre än vad man tänkt. Det finns istället två skrollhjul på ratten som man styr volymen med, den ena i alla fall. Den andra lyckades jag inte lista ut vad den gjorde under tiden jag hade bilen.

Även Skoda har samma funktion som Audi, där man har en spak bakom ratten som sköter den adaptiva farthållaren. Det kräver lite inlärning men man det går rätt fort. Det finns även paddlar som sköter regenereringen vid inbromsningen. Detta tillsammans med det vanliga gör att jag upplevde att det fann väldigt mycket spakar och grejer och det blev lätt rörigt, precis som i Audin.

Att köra Skoda Enyaq

Att köra Skoda Enyaq är rätt vardagligt. Det är inte så spännande och roligt, men man kommer dit man ska. Bilen har en helt okej ljudnivå på motorväg, den är inte lika tyst som Audi Q4 men märkbart tystare än t.ex. Tesla Model Y. Väljer man Sportline så är den versionen än mer ljuddämpad så det blir antagligen ännu tystare.

Det finns en HUD (Head-Up Display) på provkörningsbilen och den fungerar helt okej. Precis som i Audin så är denna för lågt inställd vilket gör att den blir lite otydlig för mig, jag behöver vara bra mycket kortare för att hamna i rätt höjd och få en skarp bild.

Dock känns nästan HUD som ett måste för själva förardisplayen är patetiskt liten. Varför Skoda valt att ha den så extremt liten är mer än jag förstå, det är precis så att hastighet och navigation får plats. Det hade inte gjort något om man gjort skärmen lite större och visat mer information.

Om man lägger i backen så dyker det upp kameror på den stora displayen. Det är självklart trevligt och man ser tydligt vad som är bakåt, så länge linsen är ren. Problemet är att Skoda valt att lägga en stor varningsbanner som är otroligt störande. Jag hade gärna fått bort den så att det som är viktigt, kameran, syns bättre.

Även ljudet är rätt dåligt. Det finns en uppgradering till ett Canton-system för 5000 kr och det kan nog vara pengar värt att spendera. Jag har dock inte hört det systemet så kan inte uttala mig exakt om det.

Som en gammal Volvo – Fyrkantig och praktisk

Något Skoda har lyckats med är att designa Enyaq så den är praktisk. Det är inga lutande drag över bakluckan som förstör lastutrymmet, här är det ett rakt tak hela vägen bak och sedan 90 grader ner. Det gör att man får in en hel del och lastutrymmet är på stora 585 liter.

Detta utan att äta upp utrymmet i baksätet dock. Här får man som vuxen plats och jag hade gott om utrymme mellan knä och stolen när jag satt bakom mig själv. Jag är 180 cm lång som referens. Har man behov av barnstol så går det utmärkt.

Däremot finns ingen frunk i fram, vilket är märkligt eftersom det är en ren elbilsplattform bilen är byggd på. Tydligen lyckades inte VW-gruppen få till en frunk när dom utvecklade plattformen. Personligen tycker jag är frunk är viktigt på en elbil så att man kan placera kablarna där. Under golvet i bagaget är ett mindre smart ställe när man har fyllt bilen med packning och står vid en laddstation på väg till Åre i -15 grader.

Även dragvikten är dålig. På den bakhjulsdrivna versionen är det endast 1000 kg och väljer man fyrhjulsdrivet så är den 1200 kg. Jag kan tycka att allt under 1500 kg är dåligt och är enbart till för en mindre släpkärra. Vill man faktiskt använda bilen för att dra något med så är 1200 inte tillräckligt.

Överlag är designen snygg på Enyaq. Det är såklart högst individuellt men jag tycker Skoda har lyckats. Har man budget bör man välja Sportline, som ger bilen lite extra häftigt utseende och även lite fler ”nice to have”-funktioner.

Summering

Jag skulle säga att Skoda Enyaq är den bil som är bäst av denna, Audi Q4 och VW ID.4. Alla är byggda på samma plattform men ID.4 försöker vara för futuristisk och mjukvaran är inte rolig medan Audin är för dyr för att vara ett vettigt alternativ. Skoda Enyaq är ett bra mellanting som tar från båda men också löser andra problem.

Såklart är den inte felfri och kollar man priser så är Skoda Enyaq dyrare än ID.4, fram tills att man inser att Skodan är mer utrustad från början än ID.4. Jag tror VW har gjort detta med flit för att ID.4 ska verka billigare och vara mer attraktiv, det är ändå Volkswagen som är huvudmärket i Volkswagen-gruppen.

Jag har tidigare sagt att Skoda Enyaq är den bästa elbilen och den bästa familjebilen och jag står fast vid det. Grattis Skoda, Enyaq är ett nytt kapitel som jag gärna ser att ni fortsätter på.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

1 reaktion på ”Provkört: Skoda Enyaq iV 80”

  1. Det bruna lädret är inte veganläder, utan är garvat med oliver istället för kemikalier, enligt Skoda. Sportline är inte tystare än vanliga 80, utan det som är standard på svenska modellerna 80 (+ 80X och Sportline) (tillägg Convenience basic på 60an), är akustikrutor fram och extra ljudisolering. Beroende på vilka hjul man får från fabriken så är det olika ljudprofil på dem.
    Jag tyckte ljudet i bilen var bra utan Canton-systemet (som jag inte hört ännu), men min bil har blivit försenad i produktionen 3 gånger nu, så jag har inga färska minnen av det längre. Men jag går från en bil med klockradio-kvalité på ljudet, så jag är färgad av att i princip allt är bättre =). Ljudet i bilen tyckte jag nog ändå inte var sämre än ljudet hemma när jag lyssnade i bilhallen för 8 månader sedan. Valde utan HUD då jag vanligtvis antingen kör på känsla eller farthållare i alla fall, och nyttjar Android Auto för det mesta infotainment-relaterat. Jag upplever AR-HUD som en gimmick som stör i synfältet mer än fyller en nödvändig funktion. När man kommer på vad den ska vara bra för är den säkert en bra teknik. Tack för en bra recension

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top