Provkört: Tesla Model Y

Dela:

Det sägs att det kan bli en av Sveriges mest sålda elbilar, Tesla Model Y. I slutet av sommaren så började dom rulla ut på dom svenska vägarna och föga förvånande var jag inte den enda som var intresserad av att testa den nya modellen, då väntetiden för 30 minuters provkörning var runt 3 veckor. Men nu har jag kört den och blir inte förvånad om det blir Sveriges mest sålda elbil.

Notera!

Det här är inte ett fullskaligt test av en elbil utan endast en provkörning där jag, Christoffer, skriver mina första tankar och åsikter om en elbil. Jag har ofta spenderat väldigt lite tid med bilen och endast fått en första uppfattning. 

Tesla Model Y är rymlig

Jag ska vara ärlig direkt, jag tycker Tesla Model Y är ful. Den ser ut som en uppblåst Model 3, som jag ofta jämför med en guppy och Model Y blir då en blåsfisk (såklart). För det är precis vad det är, en uppblåst Model 3. I framsätet är det inte så stor skillnad, inredningen ser ut som i Model 3. Det är i baksätet och framför allt lastutrymmet som gör en enorm skillnad.

I baksätet så sitter jag bakom mig själv utan problem (jag är 180cm) och har även ett par centimeter kvar innan knän slår i. Man sitter skönt och huvudhöjd heller inte något man behöver tänka på. Att sitta i baksätet på Model Y är riktigt häftigt pga stora panoramafönstret som finns.

Går man hela vägen bak så öppnas en stor yta med lastutrymme, som ägare av Model 3 bara kan drägla efter. Bakluckan är eldriven och är i hatchback-utförande så att man kommer åt det som även ligger längst in i utrymmet. Det finns heller ingen läpp man behöver lyfta över så det går lätt att lyfta ur saker.

Tesla Model Ys bagageutrymme

Vill man ha mer utrymme än det som normalt finns kan man ta bort en del av golvet så öppnas ytterligare ett hålrum, som jag antar går ner hela vägen till batterierna. Och räcker inte det finns det knappar så man kan fälla ryggstöden direkt från bakluckan och sen fylla den lilla lastbil som bilen nu blivit. Det går att beställa Model Y med drag och den får då dra 1600 kg.

Det är ingen tvekan om att det här är familjebilen från Tesla. En familj på fyra kommer garanterat vara nöjd med storleken på bilen. Tittar man på bilens profil så blir man lätt lurad av det sluttande taket, lastutrymmet börjar långt ner och man har fortfarande god höjd ändå.

Sen finns det ju såklart fortfarande en frunk som är en av dom största i sin kategori.

Frunken på Tesla Model Y

Visst ser man bra ut, men…

En stor kontrovers med Model 3 är insidan, hur Tesla har tagit bort så mycket dom kan och man har endast en skärm i mitten som ska visa allt. Eftersom Model Y baseras på 3an så är det samma här. Jag tycker det är synd att Tesla inte ens erbjuder en head-up-display som visar hastighet och navigation.

”Man vänjer sig” säger många och så är det säkert. Men jag skulle beställa en 3eparts head-up-display på en gång om jag köpte Model 3 eller Y, för jag upplever det som ett problem. Inte hastighet så mycket som resten av infotainmentsystmet. Eftersom den 1/3 som är närmast föraren är dedikerad till hastighet och liknande hamnar resten av systemet för långt för att kunna snegla på. Man måste vrida på huvudet, vilket enligt mig är dåligt.

Inredningen är minimalistisk

Jag upplevde också att sikten bakåt var rätt dålig. Fönstret bakåt är inte så stort och jag upplevde att det var svårt att se snett bakom sig, på ett sätt som jag inte upplever i min XC40, som har väldigt tjocka C-stolpar.

Och apropå bakåt, när man backar så får man upp backkameran och 2 kameror på varsin sida. Vem hos Tesla tycker det är bättre än att bara få en 360-kamera ovanifrån? Jag saknade 360 och tycker Tesla ska lägga till eller ersätta deras nuvarande sätt att visa upp kameror på.  

Vidare upplevde jag att styrningen var för trög, även i komfortläget. Jag hade gärna sett en lättare styrning som man kan köra vardagligen. Visst är det roligt med en trögare styrning när man vill köra… sportigt, kan vi kalla det. Men dom flesta resor är rent vardagsbruk.

För att säga något gott om insidan på Model Y så är Teslas säten riktigt sköna. Denna modell var beklädd med helveganläder och det är nog inga problem att spendera ett par timmar i dom, även för någon som är överviktig, som jag är. Däremot hade jag gärna sett dom något mer skålade, jag upplever sätena som lite platta.

Det är en rolig bil att köra

När det kommer till att köra Model Y så är det en fröjd. Här märker man att Tesla har satsat, precis som man gör i deras tidigare bilar. Ratten är modell mindre och passar perfekt för rolig körning. Styrningen är direkt och det händer något vid minsta rörelse.

När man kör på slingriga småvägar så kan man inte låta bli att greppa ratten med båda händer och låtsats att man är i en racerbil, tills man kommer på att man sitter i en stor SUV. Det är lite surrealistiskt.  Model Y ligger bra i kurvorna även med sin storlek och det är tack vare batterierna i golvet som ger den låga tyngdpunkten.  

Gasen är inte vad man förväntar sig, speciellt om man kommer från en fossilbil. Den är väldigt responsiv och flera gånger när jag tänkte gasa upp till 45 var jag helt plötsligt uppe i 65. Ut på E4an så gick resan till 144 mycket snabbare än vad jag trott.  

Jag upplevde Model Y något stötig och även om det kan vara roligt att känna vägen vid situationer som ovan, så hade jag velat haft lite mer komfort inne i stan.

En uppblåst Model 3

Utöver det kan jag bara rekommendera att i alla fall provköra en Tesla, även om man kört elbil innan. Den lilla ratten, det direkta gaspådraget och den tajta styrningen gör Model Y, precis som Model 3, till en rolig buskörarbil.  

Hur det än är, så är Tesla bäst på elbilar

Tesla får mycket ris och ros från alla möjliga håll. Jag är själv inget stort fan av Tesla av olika anledningar men att dom bygger dåliga bilar är helt enkelt inte sant. Det har varit mycket klagomål på kvalité och jag ska erkänna att det var inget jag prioriterade under mina 30 minuter, men andra rapporter säger att den ska vara bättre än någonsin med Model Y.

Försprånget Tesla har på resterande biltillverkare när det kommer till elbilar är fortfarande stort. Vissa säger att man är på väg att komma ikapp och visst kommer det många bra elbilar på marknaden, men ingen kan mäta sig med Tesla och deras egna laddnätverk som näst intill är mer tillgängligt än resterande laddare tillsammans (hur kan det vara så svårt?).

Jag har personligen svårt för inredningen i Model Y och Model 3 och deras övriga Model S och Model X är för dyra för mig, så jag kommer nog inte köpa en Tesla inom snar framtid. Men faktum är att det är svårt att låta bli att le när man kör en Tesla och det ska dom ha cred för!

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top