Provkört: Volkswagen ID.4 1st Edition

Dela:

Volkswagen ID.4 har gjort stort genomslag på elbilsmarknaden i Sverige så det var naturligt för mig att svänga förbi min Volkswagen-återförsäljare här i Uppsala för att provköra nya ID.4. Efter ett kortare snack med en säljare så backade jag ut bilen från parkeringen och tog mig en tur. Här är mina tankar om Volkswagen ID.4 efter en provkörning.

Notera!

Det här är inte ett fullskaligt test av en elbil utan endast en provkörning där jag, Christoffer, skriver mina första tankar och åsikter om en elbil. Jag har ofta spenderat väldigt lite tid med bilen och endast fått en första uppfattning. 

Volkswagen ID.4

Det här är Volkswagen ID.4

Volkswagen ID.4 är en familjeSUV från VW-gruppen. Det är den snälla, tråkiga och vettiga bilen bland sina syskon Audi Q4 e-tron och Skoda Enyaq, som den delar plattformen med. Och i Sverige har den sålt som smör, och var under första halvåret 2021 Sveriges mest sålda elbil.

Bilen som dom hade att provköra på Möller Bil Uppsala var en ID.4 1st Generation. Det betyder att den hade en del extra lullul och ett batteri på 82 kWh där 77 kWh var användbart.

Bilen finns i introduktionsutförande med ett mindre batteri men jag tycker man ska hålla sig ifrån det, man skjuter sig själv i foten i mitt tycke. Det batteriet ska komma 346 km enligt WLTP så gissningsvis runt 25 mil i verkligenheten, vilket är lite lågt för den här typen av bil.

Det finns också en fyrhjulsdriven variant, GTX, som även kan ladda lite snabbare än vad mittenmodellen kan göra, som 1st edition liknar mest.

Lastutrymmet är stort

VW har gjort ett bra jobb

Det är bara att erkänna på direktn: Volkswagen har gjort ett bra jobb med ID.4. Den platta nosen faller inte riktigt mig i smaken och jag tycker det är dåligt att man inte lyckats klämma in en frunk under huven. Å andra sidan så är huven väldigt liten och det är just tack vare att det inte finns något av intresse där. Istället har kupén kunnat gjorts större.

Man sitter bekvämt i stolarna och det finns gott om möjligheter att justera ratten. Instrumentpanelen är en skärm som sitter fast på rattarmen, så att säga, så när man justerar ratten följer den med. Min första tanke var att den satt lite väl ”in-the-face” men eftersom bilen jag körde var utrustad med head up-display så använde jag den i princip aldrig.

Baksätet är även det rymligt och man sitter skönt. Bakom mig själv så fick jag plats utan problem, och som referens är jag 180 cm. Takhöjden missade jag att kolla men jag slog inte i. Jag hade nog kunna spendera en långresa i baksätet på ID.4.

Gott om utrymme i bak

Men bilen är inte slut än, det är ett bagageutrymme kvar på 543 liter. Det är stort och rymligt och vad du än behöver få plats med, så får du det. Man inser egentligen inte hur mycket VW har tryckt ihop fronten förrän man börjar kolla hur stor resten av bilen är.

Själva körupplevelsen var trevlig. Den är ganska enkel att köra, inte så mycket att bli irriterad på. Växelväljaren har Drive och Reverse men även B, som jag gissar står för Breaking. Det är läget för One-pedal-driving där bilen bromsar när man släpper gasen.

Jag tycker personligen det är hur skönt som helst att köra så och valde B. Tyvärr bromsade inte ID.4 så kraftigt vilket gjorde att man fick hjälpa till flera gånger och jag tyckte det tappade sin funktion lite.

Bilen var något stötigare än vad jag hoppats på. Jag tänker dock skylla på 21” däcken som var monterade på bilen, det är för stort i mitt tycke. Jag gjorde en konfiguration och valde då 19” vilket kändes mer vettigt.

Den lilla skärmen framför ratten fungerar okej

Infotainmentsystemet är bättre än jag väntat mig

Har man kollat någon video eller läst något om ID.4 så har man fått höra hur dåligt infotainmentsystemet är. Och jag håller med till stor del, det är inte vettigt att slida för att höja volymen eller liknande, det hade varit enklare med ett vrid. Att sätta på stolvärmen var bökigt eftersom man hamnar på en ny meny när man trycker på stolen som alltid finns synlig, vilket jag inte alls förväntat mig. Jag valde då att ge upp eftersom jag körde samtidigt, ett dåligt betyg.

Men systemet verkar ha fått en hel del uppdateringar sedan lansering med ID.3 för ett par år sen. Jag upplevde aldrig att systemet laggade, fastnade eller inte gjorde som jag ville. Visst, jag tycker inte det är användarvänligt men vart saker finns lär man sig. Hur systemet flyter på är dock en annan sak och där blev jag positivt överraskad.

 Det var endast en provkörning och jag spenderade ingen stor stund med det så det behöver inte alls betyda något, jag är säker på att det finns flera ID.4-ägare som har en lista med frustrerade saker. Men jag upplevde saker som navigation enkelt och responsiv.

Röstassistenten ID lämnade lite att önska dock. Jag försöker flera gånger navigera till Möller Bil Uppsala men fick att den inte kunde hitta det eller så föreslog den en stad i Tyskland, oklart hur det gick det. Och så långsam den var, att höja temperaturen tog 15–20 sekunder.

Och sen knapparna på ratten, eller rättare sagt symbolerna på ratten. Det är touch-knappar som har kapacitiv touch så att det ska kännas som att man trycker på en knapp. Tyvärr VW, men det fungerar inte. Dom kändes inte bra, det var märkligt att använda dom och jag skulle gärna ha sett vanliga knappar istället.

Head-up-display

Avslutande tankar

Jag är 100% säker på att Volkswagen kommer tjäna högar med pengar på ID.4. Det är en fantastisk bil som visar vad man kan göra när man bygger en elbil från grunden. Så mycket utrymmer hade man aldrig fått till om ID.4 gått på diesel. Jag ser gärna att det finns en frunk på bilar men jag kan förlåta VW här, man har använt ytan på ett vettigt sätt.

Är man ute efter en familjeSUV så är det här den bästa bilen för det just nu. Det finns mindre bilar som är bra också, Hyundai Ioniq 5 och Volvo XC40 Recharge, men inte av den här storleken och för det här priset.

Får du chansen att provköra, så gör det.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top