Provkört: Volvo XC40 Recharge P8

Dela:

Volvo har haft sin nya elbil XC40 Recharge ute ett tag nu och i samband med en solig semesterdag i augusti passade jag på att ta mig till huvudstaden för att provköra bilen. Jag tycker väldigt mycket om XC40 och har åkt en XC40 T3 (bensin) en hel del, så att jämföra dessa bilar var riktigt spännande. Här är några av mina tankar.

Notera!

Det här är inte ett fullskaligt test av en elbil utan endast en provkörning där jag, Christoffer, skriver mina första tankar och åsikter om en elbil. Jag har ofta spenderat väldigt lite tid med bilen och endast fått en första uppfattning. 

Volvos Show Room vid Kungsträdgården i Stockholm

Volvos första elbil finns att köpa

Volvos första elbil XC40 Recharge P8 baserar sig på en modell som också finns som bensin och diesel, det har nog dom flesta koll på. Att just XC40 blev den första elbilen är inte en slump, redan när modellen presenterades första gången så sa man att den var förberedd för att bli elbil.

Vad det betyder vet jag inte, du har fortfarande en tunnel som går igenom hela bilen och mjukvara som är tveksam i vissa lägen. Men det är ingen tvekan om att det fortfarande är en Volvo, och en förbättrad sådan.

Volvo XC40 Recharge P8 är en fyrhjulsdriven elbil med dubbla motorer, en fram och en bak. Den har en räckvidd enligt WLTP på 414 km så realistiskt kan man tänka sig strax över 30 mil. Den har 408 hk och gör 0–100 på 4,9 sekunder. Bilen kommer välutrustad från grunden och börjar på ett nästan löjligt pris på 674 900kr.

Dom har släppt en modell som endast har en motor, har 231 hk och endast framhjulsdrift som börjar på 529 900 kr. Även denna är välutrustad från början men går att plussa på med än mer tillbehör om man önskar. Jag har inte kört denna version än men rekommenderar starkt detta alternativ, räckvidden är fortfarande 400 km enligt WLTP.

Utöver eldrift så är också XC40 Recharge P8 den första bilen med Android Automotive. Det är ett infortainmentsystem som bygger på Android. Första tanken är såklart att ha Google Maps i bilen som standard är det bästa som finns, men det finns flera saker som man kanske glömde, mer om detta system senare.

Innan vi går vidare vill jag också säga att det här med show rooms i storstäder istället för en bilhandlare är något jag börjar bli lie förtjust i. Rent krasst tycker jag fortfarande det är dumt att jag inte kan åka ner till min Volvohandlare här i Uppsala och provköra en elbil, utan jag måste boka tid och ta mig till en annan stad.

Men väl där känner man sig också mer exklusiv och säljarna är inte ute efter att sälja bilen, utan snarare visa bilen, vilket är trevligt. Så jag antar att jag fallit rakt i deras fälla…

Bilen har också en frunk

Volvo XC40 Recharge vs Volvo XC40 T3

Jag har spenderat mycket tid i en XC40 T3, det har varit min dagliga bil i ett par år och därför var det extra spännande att testa XC40 Recharge och se vad skillnaden var.

Direkt när man sätter sig i bilen så märker man att det är något som inte är helt rätt. Där startknappen finns på min XC40 T3 har Volvo satt en plastbit istället. Det ser rätt fult ut och väldigt påklistrat. Tack och lov är ratten i vägen så man slipper se det.

För man startar inte en elbil, det finns inget som heter tomgångskörning. När man sätter sig i bilen så lägger man i Drive och sen åker man iväg. För att stänga av bilen gör man samma sak fast tvärtom, lägg i P och kliv ur bilen. Den tar bort ett steg som inte behövs, vilket känns vettigt och framförallt logiskt.

Ljudet i kupén är det en massiv skillnad. Jag har inte tyckt att monstret till T3 med sina 3 cylindrar och 163 hk varit särskilt högljudd men det är fortfarande det första du märker när du kör iväg. Första gången man trycker på gasen och är lite osäker på om bilen kommer rulla framåt eller inte, och sen förvåningen när den faktiskt gör det. Det är en märklig känsla.

En P8 har ungefär 250 hk mer än en T3 så det är inte konstigt att det känns som en helt annan bil när man gasar, den mindre P6 med en motor hade varit mer jämförbar. I stan är bilen helt tyst, det är inget vindljud i 50. Har man stereon från Harman Kardon på låg volym också så hör man inte heller det låga vägljudet.

I högre hastighet är det såklart skillnad, och då framförallt vägljudet. Jag upplevde att vägljudet var mer än i en T3 men så är det såklart inte, det finns bara ingen motor som tar över. Gasar man på kan man höra ett lätt sus, men Volvo har (tack och lov) inget motorljud i kupén som vissa tillverkare stoppar in.

Som i vilken Volvo som helst

One Pedal Driving är helt fantastiskt. Det går ut på att man använder i princip bara gaspedalen för att köra bilen. När du lyfter på gaspedalen börjar bilen bromsa och kan göra det ända tills man står still. När bilen bromsar själv så laddas batteriet upp från energin som kommer från bromsningen och det blir ett mer ekonomiskt sätt att köra elbil på.

Men det är också enklare. Det var längesen vi behöva växla manuellt om vi inte ville och nu tar vi också bort steget att behöva använda två pedaler. Självklart finns bromsen där och den behövde användas ibland när jag kom in lite för hett, men för det mesta behövs den inte. I stan och i köer är det supertrevligt.

I övrigt är P8 och T3 samma bil. Den är roligare att köra men det har mer med elmotorn att göra än bilen i sig. T.ex. tyckte jag Citroen e-C4 var roligare att köra än XC40 T3, just pga. elmotorn.

Jo, USB-portarna I fram har blivit USB-C portar istället, vilket känns mer modernt.

Android Automotive

Det är dock en stor skillnad mellan en T3 och en P8: systemet i bilen. T3 använder Volvos Sensus Connect medan P8 använder sig av Android Automotive. Överlag tycker jag det är en uppgradering, kartvyn framför mig är snyggare, större och lättare att förstå. Man får också trafikuppdateringar i realtid så man kan se hur stilla trafiken står (dom där röda, gula och gröna vägarna i Google Maps ni vet).

Man har tightat till mittskärmen lite och gjort saker mindre. Det ser mycket snyggare ut, men guess what: Det är svårare att hantera när man köper, något jag redan upplevde som problematiskt med Sensus Connect.

Att kunna säga ”Hej Google” och sen ställa en fråga är lyxigt. Jag tycker det är roligt med smarta hemmet och även om jag har en iPhone så tycker jag Googles röstassistent är bäst och det är den även här. Det finns ingen anledning att tillverkare ska bygga sina egna halvkassa röstassistenter när det finns dom som fungerar bra.

Varför ser man inte klockan i förardisplayen?

Men hur tänkte man när man bestämde vad föraren skulle se? Hur gick mötet till där man bestämde att föraren ska se temperaturen men inte klockan eller hur långt man kan köra med nuvarande laddning? Som förare ser jag klockan på infotainmentskärmen, jag har den inte längre framför mig.

Som förare så vet jag inte hur långt jag kommer med nuvarande batteriprocent, det måste jag kalkylera i huvudet eller fråga Google om. Det är helt idiotiskt och jag fattar faktiskt inte hur Volvo tänkt. Dom fick kritik för det när bilen lanserades och jag trodde i min vildaste fantasi att dom skulle ha fixat det nu, men nej. Har Volvo slutat lyssna på sina kunder? Handlar det om att göra en Tesla och ta bort så mycket som möjligt? Jag vet inte, men jag gillar det inte.

Jag hann inte spendera alltför mycket tid med skärmen men systemet saknar fortfarande Apple CarPlay, även om det är sagt att det ska komma. Men det sa man om trådlös Apple Carplay till Sensus Connect också och det har hunnit gå ett par år nu…

Det är så enkla grejer vi pratar om här, visa information till föraren. Om man inte ens kan göra det, hur ska man då lyckas med mer avancerade saker? Jag vill tycka om Android Automotive, och jag gör det egentligen. Men jag tycker inte om implementeringen av systemet.

Avslutande tankar

Priset för en elbil är fortfarande högt och lägger man till Pro-paketet, vilket jag tycker man bör göra, så är man uppe i ca 600 000 kr. Jag hade nog hellre lagt 6190 kr/månad för en leasing och lagt 400 000 kr på roligare saker. Och såklart så pratar vi bara P6, som har en motor. Det finns ingen anledning att välja P8, om man absolut inte måste ha fyrhjulsdrift. Och då finns det bättre bilar i mitt tycke.

Volvo XC40 Recharge kostar 40 tusen mer än Polestar 2 och efter att ha kört båda modellerna så hade jag fortfarande valt XC40. Det är helt enkelt mer bil och man kompromissar mindre än vad man gör med Polestar 2. Man får lasta mer, man får dra mer, man sitter skönare (Volvos stolar är skönare än Polestars) och man är mer komfortabel.

Hade jag valt en Volvo XC40 framför en Hyundai Ioniq 5? Njaaee, det enda som säger Volvo där är mitt Volvo-hjärta, hjärnan säger Hyundai.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top