Privatleasingkalkylatorn: När du vill jämföra och se totalkostnaden

Att privatleasing har blivit populärt dom senaste åren har nog undgått få. Både biltillverkare och återförsäljare har ofta leasingerbjudanden dom vill sälja till sina kunder. 

Men man ska inte alltid stirra sig blind på månadskostnaden i annonsen, det är ofta det tillkommer mer utgifter och det är inte alltid som en försäkring ingår heller. För att du ska få en så vettig överblick som möjligt av vad en privatleasing kommer kosta dig i månaden och totalt. 

kr
Ibland lägger man en kontantinsats för att få ner månadskostnaden. Men det är också vanligt att den är 0kr.
kr/mån
kr/mån
Du kan jämföra bilförsäkringar på Compricer.se
kr/år
Du kan räkna ut skatten på Tramsportstyrelsen.se
kr/mån
kr

Bränsle

Bränsle tillkommer alltid. Om du står i valet och kvalet mellan en elbil och en fossilbil så är det även intressant att se vad det kommer kosta. 


mil/år
kr/kWh
kWh/10km
kr/l
l/10km

Vad är fördelen med privatleasing?

1.      Få en ny bil utan att behöva betala flera hundra tusen

När du skaffar en bil via privatleasing så behöver du inte betala någon kontantinsats. Detta gör att du kan få en fabriksny bil även om du inte har massor med pengar att lägga på en bil. Istället så får du hyra bilen till en månadsavgift. Det brukar fortfarande vara möjligt att lägga till den utrustning man vill ha och att månadskostnaden då ökar med några kronor.

Vill man, så brukar dom flesta leasingbolag låta kunden lägga en viss kontantinsats och att man då får ner månadskostnaden lite grann. T.ex. kan man betala 25 000 kr direkt när man hämtar bilen och den summan dras då av på totalbeloppet och månadskostnaden blir något mindre.

2.      Slipp oroa dig för service eller att något går sönder

Har man en fabriksny bil så behöver man inte bry sig om service eftersom det ingår i leasingavtalet i nästan alla fall. På servicen kollar verkstaden igenom bilen och ser till att det är skjyst att köra utan att det kostar dig något extra. Skulle något vara trasigt så byts det, så länge det inte är slitagedelar eller kundens fel.

En ny bil behöver inte heller besiktigas dom första 3 åren vilket gör att man inte behöver besikta bilen eller vara orolig för 2or vid privatleasing.

3.      Ingen risk med värdeminskningen

När man köper en bil så tappar den i värde bara man rullar ut från bilhallen och den fortsätter minska i värde allteftersom man kör med bilen. När man privatleasar så är det leasingföretaget som tar den risken istället för kunden, vilket gör att man inte behöver vara orolig att inte få tillbaka pengar på bilen.

Efter tre år, som är den vanligaste längden på privatleasing, så kan en bil vara värd mindre än vad företaget hade trott vilket gör att dom inte kan sälja den för det pris dom tänkt och förlorar pengar. Men det ska sägas att det kan såklart vara tvärtom och företaget tjänar mer pengar. Men det är just chansningen men slipper med privatleasing.

Vad är nackdelen med privatleasing?

1.      Begränsat antal mil

När man privatleasar så får man välja antalet mil som man ska köra. Detta för att en bil blir värd mindre alltmer som den körs och ju mer man kör, desto mer behöver man betala per månad. Väljer man en låg gräns på antalet mil så kan man bli begränsad i hur man kan använda bilen. Bilsemestrar man ofta och åker långt så kan det vara vettigt att gå upp ett steg i antalet mil eller inte privatleasa alls.

Om man åker längre än vad som står i avtalet så kan man bli skyldig att betala en viss summa per antal mil man kört över. Den summan kan vara 6kr/mil eller så mycket som 30kr/mil, vilket snabbt kan bli en dyr historia.

2.      Onormalt slitage kan bli dyrt

Att en bil slits när man kör den är inget nytt och det vet även leasingföretagen om, man förväntar sig ett visst slitage när bilen lämnas tillbaka. Men är det så att bilen har onormalt mycket slitage så kan man behöva betala extra för det, något man kanske inte hade räknat med när man skrev på avtalet tre år tidigare.

Vad som räknas som onormalt slitage är väldigt olika beroende på vilket märke man väljer att privatleasa men det står ofta tydligt i avtalet man skriver på. Fråga också säljaren om detta och be om exempel på vad som är onormalt slitage.

3.      Inlåst i avtal i 3 år

När man privatleasar så binder man upp sig på ett antal år, oftast tre. Under tre år kan det hända mycket och behovet för en bil kan förändras. Det går ofta att ta sig ur ett avtal men det är kostsamt. Ett alternativ som finns är att man kan flytta över avtalet till en annan person.

Men bäst är såklart att man kollar på hur framtiden kommer se ut de kommande tre åren och väljer en bil som man tror kommer passa under hela perioden.

3 tips om du tänker privatleasa

1.      Läs igenom avtalet noga

När du får se avtalet för privatleasingen så ska du läsa igenom det noga. Sådant som kan komma att bli dyrt om man missar är om försäkring ingår eller om man behöver ta hand om det själv och om det ingår vinterdäck eller inte. Det är lite olika beroende på avtal och ibland är det billigare att köpa vinterdäck på sidan om än att ta med det i avtalet.

Något som nästan alltid inte är med i avtalet är skatten, den står kunden själv för. Det är viktigt att se vad skatten på bilen är eftersom vi i Sverige har bonus-malus, som gör att bilar som inte går på el får en högre skatt dom första tre åren. Privatleasar man en elbil så är skatten alltid på 360 kr och gör inte jättemycket för månadsavgiften.

2.      Hämta erbjudanden från flera bilhandlare

Precis som när man köper en bil, så kan erbjudanden och priser skilja mellan olika bilhandlare vid privatleasing. Det kan därför vara värt att kontakta flera firmor och be om en offert. Kontakta inte bara handlare i din egen stad utan kolla grannstaden också, det kan vara värt att åka ett par mil första gången för att spara pengar i längden.

3.      Se över mil och övermil

Om man inser att man kommer åka mer än vad man har i avtalet kan man många gånger kontakta leasingföretaget för att be om höjd mil. Kolla med säljaren om det är möjligt och vad det då gör med månadskostnaden.

Tänk också på övermål och vad det kostar per mil som man kört över gränsen. Ibland kan det vara bättre att ta 100 övermil istället för att höja månadskostnaden, det får man räkna lite på beroende på vilka kostnader det handlar om.

Scroll to Top