Testad: MG4 Electric – Gokartkänsla med frustration

Dela:

Det är dags för ännu en modell i MG:s elbilsflotta i Sverige. Med nya MG4 vill man skapa den elektriska folkbilen och målet är at bilen ska bli den bäst säljande bilen i Sverige under 2023. Det är ett otroligt högt mål för ett bilmärke som har ungefär 2 års historia på den svenska marknaden. Är MG4 tillräckligt bra för det verkligen?

Det här är MG4 Electric

MG4 är en viktig bil för MG. Det är den första elbilen som lanseras i Sverige som är byggd på en riktig elbilsplattform. Det betyder att bilen från grunden är byggd som en elbil och borde kunna ha lite smartare lösningar än sina tidigare syskon Marvel R, MG5 och ZS EV.

I skrivande stund finns bara MG4 i en version men det är sagt att det ska komma en fyrhjulsdriven, lite sportigare version inom kort, antagligen runt Q1 2023. Den som vi har idag, och som jag har testat, är bakhjulsdriven med en motor där bak på 150 kW (204 hk). Batteriet, som är MG:s tunnaste batteri någonsin på endast 11 cm, är på 64 kWh. Det finns även ett mindre batteri men det får vi inte i Sverige. Med det stora batteriet ska vi kunna ta oss 435 km enligt WLTP.  

Laddhastigheten har förbättrats (äntligen) och vid DC-laddning kan man ladda MG4 i upp till 135 kW. Det är en trevlig boost från tidigare modeller som maxat på runt 90 kW men gärna legat lägre. För långsamladdning, eller hemmaladdning som man kan kalla det, är det 11 kW via 3fas som gäller vilket är standard för elbilar nu för tiden.

Det här är en bil som du vill köpa. Den kostar 414 990 kr och då kommer den fullutrustad med allt möjligt vilket är trevligt. 415 000 kr gör den också till en av dom billigaste elbilarna vi har i Sverige så på pappret verkar MG4 både billig (för en elbil) och välutrustad. Privatleasing går också, då kostar den 5 990kr/mån för 1000 mil i 3 år. Inte en så smickrande siffra längre sedan bonusen försvann helt.

Exteriören

Grattis MG, ni har äntligen lyckats designa en snygg bil. Tidigare bilar har varit så tråkiga att se på och så generiska att man glömt bort hur dom såg ut innan dom ens försvunnit i ögonvrån. Inte MG4. Med sin lanseringsfärg orange och den, ska vi säga unika, baken så blir MG4 en bil man lägger på minnet och ser sig om efter. Under testperioden är det faktiskt mer än en gång som jag får en kommentar om bilens design, den verkar uppskattas av många.

Man har inte försökt med några avancerade dörrhandtag utan det är vanliga, som alla förstår. Det är bra. Laddluckan sitter bak på förarsidan vilket många menar är den korrekta placeringen. En fördel med den placeringen är att bilen kan stå rätt hos Teslas snabbladdare.

I bak har vi vad som ser ut som en stor hylla. Den verkar endast vara där för design och har lite mönster på sig som lyser upp i mörket. En möjlig funktion kan vara att den ska skydda bakrutan mot stänk som far upp från bilens bakhjul. Detta behövs eftersom dom glömt bort att montera en bakrutetorkare. Det finns också en tvådelad vinge högst upp som både förbättrar utseendet men också förbättrar luftmotståndet och gör det till en mer effektiv bil.

Fronten har en kraftig sluttning som ser snygg ut men det är svårt att se vart bilen börjar. Det finns inte heller några sensorser i fram så man kan när som helst komma lite för nära om man inte är försiktig. Däremot så finns även ett par lyktor här fram som gör ett bra jobb att lysa upp vägen framför dig.

Framsäte och förarmiljö

Insidan bjuder dock inte på samma, glada fest som exteriören. Här är det märkbart billigt och plastigt. Material är olika former av plats, mycket hårdplats. Trots detta så känns det ännu bättre än vad man tror när man ser prislappen. Jag tänker mig direkt en ganska sunkig och tråkig inredning, tänk Nissan Leaf men MG har gjort ett bättre jobb än så.

Ratten är inte heller rund utan lite mer fyrkantig. Det gör att den känns annorlunda och det blir också enkelt att se på den väldigt höga förardisplay som finns i bilen. Mittenskärmen är liknande som den i MG5, vi kommer komma tillbaka till den sen.

MG4 har också knappar för media, styrande av förardisplayen och farthållaren på ratten nu. Man har plockat bort den tredje spaken som t.ex. Marvel R har, något som störde mig. Man ser ju inte vad man gör, att ha det direkt på ratten är mycket smartare.

Stolarna är i min mening för mjuka och man får inget stöd alls. Det ser ut som stolar som kan ge support men eftersom dom är så pass mjuka så sjunker stöden ihop direkt och kvar blir man med en lite obekväm stol som inte levererar.

Växelväljaren sitter på en hylla som flyter ovanför mugghållarna, det ser snyggt ut. Man har gjort ett försök att göra hyllan lite lyxigare genom att ha en kant av borstat stål runt om men det är såklart bara plast. Direkt under hyllan finns en USB-A, en USB-C och ett 12V-uttag och nedanför dessa kommer mugghållarna. Man kan först tro att en vattenflaska eller en 50cl flaska inte kommer få plats men det är inga problem.

Vidare i mittkonsolen har vi ett fack vi kan lägga prylar i med möjlighet att dra för och sist har vi ett armstöd som också fungerar som förvaring. I taket finns plats för solglasögonen, en mindre sak som är väldigt uppskattad hos mig.

Baksätet

I en liten bil är det sällan som baksätet är någon höjdare och det är väl lite så man kan sammanfatta MG4 också. Även fast MG har ett platt batteripack så finns det ändå där och man har inte lyckats få till en bra höjd på soffan vilket gör att knäna kommer högt upp och man sitter obekvämt. Soffan lutar också kraftigt bakåt så man ramlar ner i sätet och sitter sen där.

Rent utrymmesmässigt så fungerar det men inte mer. Jag är 180 cm lång och får precis plats bakom mig själv, knäna nuddar stolen framför (som är inställd som jag vill ha den i körposition). Taket är det dock bättre med, man verkar ha gjort en liten urgröpning just där man har huvudet så att man kan få plats med det. Smart lösning för att något längre personer ska kunna komma in.

Det finns dock två små fickor precis under nackstöden man kan lägga en telefon i, eller två, oklart varför det ska vara två fickor. Men dom finns där, tillsammans med den stora fickan som finns längre ner.

Det finns en USB-A i bak och det är det som finns.

Praktikalitet

En stor besvikelse. MG4 är byggd på en elbilsplattform men en frunk var för mycket begärt, det får man inte. Istället har man valt att fokusera på mer utrymme i kupén. Okej, det låter kanske inte helt fel, det har ju fungerat bra för Volkswagen, men frunk blir man alltså utan.

Istället har man kommit på en smart lösning i bak. Direkt när man öppnar bagageluckan så får man tillgång till 363 liter, vilket är 6 liter mer än i MG Marvel R, som är en större bil. Här syns det i alla fall att bilen inte är konverterad. När man lyfter på golvet så finns det bara en varningstriangel och lite annat krims-krams där under men inte plats för att lägga några kablar.

Men då kan man fälla upp kanter som är invigt i golvet man lyfter och sen får det plats en våning upp. Det betyder att man får ett något mindre bagageutrymme men istället får man ett utrymme på ca 10 cm i höjd under golvet där man kan lägga laddkabeln. Smart lösning. I övrigt finns inget av intresse här bak, ingen 12V eller så.

Fäller man sätet så får man 1 177 liter till sitt förfogande och golvet blir nästan platt, inte riktigt. Det är lite för litet för att vilja sova där, man får inte vara för lång i sådant fall. På taket får man lasta upp till 60 kg och på draget (ja, bilen går att få med dragkrok, ej standard) så får man hänga på 500 kg. Det är inte mycket men man kan i alla fall dra något alls vilket inte Volkswagen ID.3 kan erbjuda.

Infotainmentsystemet

MG:s bilar har funnits på den svenska marknaden i över ett år nu och i Kina har dom funnits ännu längre. Men ännu verkar problemen med infotainmentsystemet var löst utan det är en ständig kamp mellan frustration och irritation.

Systemet är långsamt och oresponsivt. Det tycker inte om en lätt touch, så som man ser sin telefon, utan här krävs ett hårt tryck med hela fingret för att skärmen ska reagera. Det finns navigation men den borde MG skämmas över. Väldigt få laddstationer finns och man kallar Mer för Bee Charging, ett namnbyte som skedde sommaren 2021. Större laddnätverk som Ionity, Circle K, Eon eller OKQ8 finns inte med.

När man skriver en destination så får man vägen dit man ska, ingenting om laddning eller planering av dessa, det får man sköta själv. Tack och lov finns Apple Carplay och Android Auto så man kan använda sin egen karttjänst eller ADRP.

Även klimatpanelen hittas i skärmen. MG4 har rattvärme vilket är den första bilen med just det tillägget, men det krävs ett par tryck innan man kan få på den, samma med stolsvärmen. Det finns en lösning där man kan låta AC-kontroll vara en av favoritknapparna på ratten så man snabbt kan justera temperaturen i bilen, det får man ändå säga är välkommet. Dock är det så konstigt implementerat så jag funderar på om det är på riktigt.

När man trycker på knappen dyker en grafik upp på skärmen som visar hur man ska göra för att höja eller sänka temperaturen. Gör man inget inom ett par sekunder så försvinner den. Då tänker man att det inte längre är aktivt och man kan höja musiken med reglaget istället (dom delar på samma reglage). Men nej du, det går inte, du måste trycka på favorit-knappen igen för att avaktivera klimatkontrollen.

Jag börjar bli rejält less på MG. Mjukvara ska inte vara så otroligt svårt och komplicerat som dom får det till att vara. Systemet har varit värdelöst sen jag körde MG ZS EV första gången i mars 2022 och nu, nästan ett år senare, har man fortfarande inte kommit med förbättringar. Jag undrar vad MG:s mål är, om dom kanske helt enkelt stuntar i det för att kunder köper bilarna ändå .

Att köra MG4 Electric

Första gången jag körde MG4 blev jag imponerad. En liten bil som känns pigg och rolig, ingen fantastisk rattrespons men man kunde lätt få lite gokart-känsla i sportläget. Men ju mer jag körde bilen under veckan, desto mer besviken blev jag.

Om vi börjar med dom bra sakerna så är det en lätt bil att ha om man bor i stan. Svängradien är bra och gör den lätt att ta sig fram med, även vid trånga utrymmen. Att den är liten hjälper såklart till men en fickparkering var inga som helst problem, den följer snällt med och gör som du vill. Såklart blir det ju inte svårare av 360-kameran och ultraljudsensor i bak.

Det finne ett enpedalsläge som man kan ställa i tre steg där tre är kraftig inbromsning. Personligen skulle jag gärna se en ännu kraftigare inbromsning och hela vägen ner till noll men jag verkar vara ensam om det eftersom nästan inga elbilar gör så. Den här inställningen kommer bilen ihåg när du väl har satt den dock, vilket uppskattas. Jag nämner det eftersom tidigare MG-modeller inte gjort det.

Bilen är tyst, det är ändå en elbil. Men även på motorväg är jag förvånad över att det inte blir mer buller. Det är visst vindljud som tar upp kupén och det är inte så trevligt, speciellt när det är starka vindar så blir det extra tydligt.

Men stödsystemen i bilen är under all kritik. Den adaptiva farthållaren är aggressiv och gör kraftiga inbromsningar sent. Den finns också i tre steg och alla tre är för nära bilen framför i mitt tycke, den skulle behöva både ett fjärde och ett femte steg.

Körfältsassistenten är så dålig så den borde vara olaglig. Den kränger, bråkar och är otroligt aggressiv och hårdhänt. Man kan köra på motorvägen lite trummande på ratten till musiken och rätt som det är så drar bilen rejält till ett håll. Då tycker den att man kom nära en linje och måste agera. Man blir lika livrädd varje gång.

Under min långresa med bilen bestämde sig dom flesta stödsystem för att sluta fungera. Det blev manuell körning i 30+ mil och dagen efter var dessa fortfarande ur funktion. Ingen anledning fanns att tillgå. Dom dök upp när jag skulle till jobbet sista dagen jag hade bilen. Vad skillnaden var då jämfört med tidigare vet jag ej.

Säkerheten

Jag är själv inte så pigg på att krocktesta mina testbilar och brukar istället överlåta det åt Euro Ncap, en organisation som testar bilens stödsystem och funktioner, krockar och utvärderar. I deras test har MG4 fått 5 av 5 stjärnor. Testet är uppbyggt i fyra kategorier där MG4 får den lägsta poängen i kategorien utsatta trafikanter, endast 75%. Det handlar om dom system som finns för att skydda andra trafikanter utanför bilen.

Högst poäng får den i skydd för vuxna, 83%. Det är ingen jättesiffra det men tillräckligt för att vara ett bra betyg. Övriga kategorier är skydd för barn (80%) och säkerhetsstöd (78%). Om man vill läsa hela deras test kan man göra det här.

Resultat från räckviddstestet

Jag har hunnit göra ett räckviddstest med MG4. När jag gör ett räckviddstest gör jag det alltid på samma sätt på samma sträcka. Det som skiljer är vädret, såklart. När jag testade MG4 så var det omkring 3 plusgrader ute och mulet, det var blött på marken. Däcken på bilen var Nokian Hakkapeliitta R5 friktion med storlek 215/50R17 både fram och bak. Sträckan är totalt 191 km lång.

I 90 km/h så gjorde jag av med XX% batteri och förbrukningen slutade på 168 Wh/km. Det tycker jag ändå är bra, nästan i höjd med Kia e-Niro (164 Wh/km) som är känd för att vara väldigt energisnål. Det gör att man kommer upp till 367 km med 100% av batteriet, 294 km om man använder 80% och om man kör mellan 10–80%, och alltså gör av med 70%, så kommer man 257 km.

När jag ökar hastigheten till 120km/h så blir det betydligt högre förbrukning. Jag gjorde av med XX% batteri för att köra 191 km och förbrukningen landade på 242 Wh/km. Det ger en räckvidd på 255 km om man kör upp 100% av batteriet. Om man använder 80% så kommer man istället 204 km och 10 till 80-spannet, alltså 70% av batteriet ger en räckvidd på 178 km.

Även denna gång är det inte långt ifrån Kia e-Niro, som hamnade på 235 Wh/km. Det ska sägas att Kian kördes i princip lika förhållanden så det är en ganska rättvis jämförelse. Noterbart är dock att MG5 ligger strax under i förbrukning på 239 Wh/km men den kördes i 12 plusgrader och sol. MG4 kan nog komma betydligt bättre till än så sommartid.

MG4 Electric90 km/h120 km/h
Förbrukning168 Wh/km242 Wh/km
Batterianvädning95-43%90-15%
Teststräcka191 km191 km
100 % av batteri367 km255 km
80 % av batteri294 km204 km
10-80 % av batteri257 km178 km

Summering

MG4 är en bil jag vill tycka om, och egentligen gör jag nog det. Den är rolig att köra, ger mycket bil för pengarna och checkar många av dom boxar som finns med en elbil, även om den saknar frunk. Laddning går snabbt och den har en okej förbrukning.

Men mjukvaran är hemsk och MG borde inte vara nöjda med det jobb dom gjort. Jag klagar på samma saker som jag gjorde i min recension av MG ZS EV från mars 2022 och det visar att MG inte har brytt sig om någon av den kritik som dom fått. Det är inte bara jag som klagar på mjukvaran utan i princip varenda recension av MG:s bilar gör det. Och dom tittar åt ett annat håll. Sådant beteende ska inte premieras.

Men det är svårt att argumentera för 415 000 kr. Vad finns det för alternativ? Nya Ora 300 Pro har dykt upp på svenska marknaden för samma pris, en bil med bättre kvalité på insidan och större baksäte. Men bagaget är minimalt och snabbladdning är runt 60 kW om man har tur. MG4 är dessutom roligare att köra.

Helt ärligt? Jag skulle nog hellre lägga 400 000 kr på en begagnad Kia e-Niro istället. Det går att få 1 år gamla e-Niro med hög utrustningsnivå för dom pengarna och Kias nybilsgaranti på 7 år gör det till ett tryggt köp. Den ser inte lika rolig ut och är inte lika rolig men mer praktisk och bättre mjukvara, bitvis riktigt bra tillochmed.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen