Testad: Mustang Mach-E SR AWD

Dela:

I februari fick jag möjligheten att leva med en Ford Mustang Mach-E Standard Range AWD ett par dagar. Under denna period så hann jag åka omkring 170 mil med bilen och lärde känna den både utan och innan.

Ford Mustang finns i flera olika versioner och den version jag hade var topputrustad med teknikpaket+ vilket ger tillgång till bland annat ett panoramatak (som tyvärr inte är öppningsbart) och en stor ljudanläggning. Och jag måste säga, Mustang Mach-E förvånade mig, den var inte så pjåkig ändå.

Ärlighet varar längst! Den här bilen har jag hyrt för egna pengar hos en hyrbilsfirma för att kunna testa den, spela in videos och skriva den här recensionen. Jag har inte haft någon kontakt med Ford.

Det här är Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E släpptes under sent 2020 och finns att få med flera motor- och batterialternativ. Det lilla batteriet kallas för Standard Range och är på 75 kWh varav 68 kWh är användbart. Det finns också ett större batteri på 98,7 kWh där 88 kWh är användbart som kallas för Long Range.

Det finns också två motoralternativ där man kan välja mellan RWD och AWD. Effekten beror lite på vilket batteri man väljer. RWD-versionen börjar på 198 kW (269 hk) med det lilla batteriet och har 216 kW (294 hk) med det stora batteriet. Man kommer 440 km respektive 400 km enligt WLTP.

Väljer man istället AWD så är det en motor till i fram men effekten blir densamma med det lilla batteriet. Om man väljer det större batteriet ökar dock effekten en hel del och blir då 258 kW (351 hk). Här är räckvidden 610 km enligt WLTP men tar man en AWD så når den ”bara” upp till 540 km.

Men det finns också en GT-version av Mustang där man vridit upp effekten än mer. Den kallas för Mustang Mach-E GT och kommer med en effekt på 358 kW (487 hk) och en räckvidd enligt WLTP på 500 km. GT kommer endast med det stora batteriet.  

I samtliga alternativ går det att få olika utrustningspaket och Mustang Mach-E blir då väldigt enkel att konfigurera så som man vill ha den. Motorer, stora batterier eller utrustningsnivåer är inte gömda bakom tidigare alternativ utan man kan välja och vraka så som man vill.

Euro Ncap har gett Mustangen 5 av 5 stjärnor vilket tyder på att säkerheten i bilen inte tummas på. Bilen är också byggd på en plattform som är till för elektriska bilar och det finns både en frunk och ett platt golv i baksätet.

Prismässigt är det dock en mindre glad upplevelse. Ford har tagit i från tårna och Mustang Mach-E börjar på 286 900 kr och går ändå upp till 874 900 kr. Vill man ha en AWD med stort batteri utan utrustning så landar man på 747 900 kr, vilket är en saftig prislapp. Alla färger utom svart kostar 12 000 kr och vill man ha teknikpaketet (adaptiv farthållare, 360-kamera, stor stereo och annat) så får man lägga till ytterligare 20 000 kr.

Något som inte finns med i tillbehörslistan är en värmepump. Det är lite tråkigt att Ford inte erbjuder Mustangen med en sådan.

Exteriören

Det går inte att missa att det är en Mustang man tittar på. Om inte den stora hästen i fronten får dig att tänka på Mustang så får definitivt bakljusen i rumpan på bilen det. Ford har jobbat för att den ska behålla känslan av Mustang och där är lyktorna typiska.

I övrigt är det en crossover, vilket man kanske inte alls tänker på när man tänker Mustang. Men Ford vill sälja bilar och det som säljer idag är en crossover, så det är bara att gilla läget. Bilen har ett sluttande tak som ser ut att äta upp lite utrymme i baksätet men som inte gör det lika mycket som man kan tro.

Detta till stor del för att innertaket inte följer bågen utan är mer rakt bakåt och följer spoilern som sitter på bakluckan. Snyggt drag av Ford.

På den AWD som jag kör så sitter det små 18” vilket börjar bli allt mer ovanligt i dagens läge. Dom flesta bilarna har ju 19 eller 20 tum på sina däck. Måtten är 225/60R18 vilket betyder att det är väldigt mycket gummi. Det borde bjuda på en relativt okej komfortkänsla sen.

Laddluckan sitter i fronten, framför förardörren. Det gör att jag, som gillar att backa in bilen, måste köra in mot laddstolpen. Det är ingen jättegrej och fungerar för i princip alla laddare. Det ska vara om Tesla öppnar upp mer av sina superchargers, då kommer Mustangen få problem att ladda utan att blockera fler platser samtidigt.

Den kraftigt formade huven är snygg och syns tydligt när man sitter bakom ratten. Den är väldigt stor och ska såklart hjälpa till att ge uttryck av en mer aggressiv hållning. I fronten sitter en stor plastbit där det egentligen skulle sitta en grill på en fossilbil. Det finns lite andrum runt om för att få in den lilla luft som behövs.

Den kanten är dock svart. På en svart bil fungerar det väl eftersom det smälter in men på många andra färger tycker jag det sticker ut fult och ser ut som en gräslig mustasch. Jag hade utan tvekan beställt bilen i svart.

På AWD-modellen får man också stora, röda bromsar som jag tycker ser lite löjligt snyggt ut, om ni förstår vad jag menar. Jag gillar det och tycker det ser kaxigt ut, en kompis till mig tyckte det bara blev löjligt. Alla tycker olika!

Interiören

Det är trevligt att sitta i en Mustang Mach-E. Stolarna består av ett läderliknande material som känns trevligt men som inte är äkta läder, Ford har nämligen sett till att Mach-E inte har några animaliska material, något som blivit allt vanligare på senare tid. För mig spelar materialet ingen större roll utan hur sköna dom är och hur dom känns.

Känslan är som sagt bra och man sitter även bra i dom, så länge bilen står stilla. Man sjunker ner i stolarna och dom känns tjocka. Det hade inte gjort något om dom var något hårdare men det är ingen större fara. Det som är större problem är hur platta dom är. Det är roligt för Ford säger att man skålat dom för mer sportig körning men jag tycker det är långt ifrån tillräckligt.

Det är ju vanligt att bilar från Amerika har plattare säten. T.ex. Tesla är också dåliga på det här med skålade säten, även om stolarna i sig är sköna.

Ratten är även den väldigt mjuk och klädd i liknande material. Den känns välfylld och jag förstår ärligt talat inte riktigt poängen med det. Det är inte så att det stör men det är bland den mjukaste ratten som jag märkt av.

Det som man dock vill prata mest om när det kommer till interiören är den stora soundbaren som sitter på instrumenbrädan. Den är klädd i ett grått tyg och har den välkända B&O-loggan (Bang & Olufsen) i ena hörnet. Även högtalarna i dörrarna är riktigt stora och ljudet i bilen ör klart över förväntan. Ljudsystemet ingår i det första teknikpaketet, där även allt annat man behöver ingår, och jag kan starkt rekommendera det paketet.

I övrigt är det inte mycket att säga. Man har valt att ha 1 USB-A (traditionell) och en USB-C i fram och liknande uppsättning i bak. Det finns plats för två mobiltelefoner men bara en av dessa platser har trådlös laddning. Det finns också två mugghållare som sitter bekvämt tillgängliga.

Växelväljaren i Mustang Mach-E är en snurra i mittkonsolen. Man vrider åt diverse håll för att lägga in olika körlägen och det finns även en knapp i mitten som det står L på. Det är aktivering av regenerering om man inte vill ha enpedalsläget men ändå lite inbromsning. Bilen bromsar in till ca 8 km/h med L aktiverat. Aktiverar man enpedalsläget i infotainmentsystemet så behöver man inte bry sig om denna.

Den här bilen är känns också rymlig när man sitter bakom ratten. Jag, och många andra, jämför den ofta med Polestar 2 och man får inte alls samma klaustrofobi i Mustang som man får i Polestar. Man får plats och känner inte att taket är på väg mot en.

I slutändan är jag positivt överraskad över hur Ford har fått till inredningen. Jag har alltid sett Ford som lite billigare och plastigare men här har man verkligen steppat upp och förbättrat både kvalité och känsla. Bra jobbat!

Praktikalitet

Här är något som Mustang Mach-E är dåligt på till stor del. Bagaget rymmer endast 322 liter vilket inte låter så mycket, och är inte det heller. När man öppnar bagageluckan så är det märkbart mindre än dom flesta bilar som jag kollar på. Det finns heller ingen skidlucka så man måste fälla ner sätet, som delas i 60/40, om man ska köra något långt.

Fäller man båda säten så får man närmare 1 420 liter med utrymme vilket gör lite skillnad. Det är också trevligt att se att det inte är någon hög kant man behöver ta sig över där sätet är nerfällt utan golvet är platt hela vägen fram till förarstolen.

Under golvet i bagaget finns lite plats för kablage och sådant men det är inget att skryta med. Man får inte plats med någon packning där. Dragkrok går att få men Mustang får endast dra 750 kg så det är inte någon draghäst, om man säger så.

Något som Mustangen däremot gör bättre än nästan alla andra elbilar är frunken. Här har Ford tagit i och gjort ett utrymme på 100 liter. Man får alltså plats med matkassar och annan packning här, inte bara en förvaring för kablar. Det finns avskiljare som sitter där som standard men dessa går att montera bort och det finns även ett litet hål i botten så man kan lägga t.ex. is eller snö där och kyla drinkar under tiden man åker.

Baksätet lider lite av det sluttande taket, framförallt när man kliver in i bilen. Man får verkligen böja sig för att komma in. Väl inne så är det inte lika farligt, jag är 180 cm lång och kan sitta upprätt utan problem. I testbilen finns även panoramatak vilket gör att det blir ytterligare några centimeter upp till taket.

Knäna får man plats med utan problem också. Det är ett par centimeter kvar när stolen står inställd så som jag vill ha den. I mitten finns ingen kardantunnel utan golvet är helt platt vilket är trevligt att se. Det gör att utrymmet blir större och mittenplatsen mer användbar. Här bak finns, precis som i fram, en USB-A (traditionell) och en USB-C.

Soffan känns bra och är trevlig. Sitter man lite fel dock så kan man känna en hård metall-liknande skena eller pinne i rumpan, så det gäller att man sitter så som man ska och inte lite snett, det blir då snabbt obekvämt.

Drar man ner armstödet så finns två mugghållare.

Infotainmentsystemet

I mitten av Mustang Mach-E sitter en enorm skärm där man sköter allt som har med bilen att göra. Det finns inga fysiska knappar eller rattar någonstans i bilen, förutom ett stort hjul som sitter på nederdelen av skärmen. Det ser lite lustigt ut men är en jättetrevlig volymratt som ger en skön, taktil feedback när man snurrar på den.

Systemet i sig är stort och användarvänligt. Den övre halvan visar vad man håller på med just nu t.ex. navigation eller Apple Carplay (som är trådlös, finns även Android Auto). Den nedre halvan låter dig växla mellan olika funktioner och längst ner finns klimatpanelen där man ställer in temperatur, rumpvärme och liknande.

Högst upp i vänstra hörnet finns en liten Mustang och trycker man på den så kan man justera alla inställningar för bilen och här byter man också mellan olika körlägen. Du har Active, som är det normala körläget, whisper, som är eco-läget och sist Untamed, som är sportläget.

Här kan du också flå på enpedalsläget och när man gör det så bromsar bilen kraftigt in när man lyfter på pedalen och den går hela vägen ner till 0 km/h vilket jag uppskattar. Man kan också slå på ett framdrivningsljud ifall man tycker att ens bil är lite för tyst. Framdrivningsljudet finns för alla körlägen men det är i Untamed som det är mest märkbart, då bilen spelar upp någon form av V8-liknande ljud ur högtalarna.

Det låter dumt men det faktiskt en ökad känsla när man kör. Det är dock ingen V8.

Använder man sig av bilens inbyggda navigation så lägger den automatiskt till laddstopp under resan om den anser att det behövs. Det är positivt att se och jag är förvånad över att det finns elbilar som inte har den funktionen inbyggd. Bra jobbat Ford.

Bilen kan också ta emot OTA-uppdateringar (Over The Air) så att man inte behöver åka till en verkstad för att uppdatera mjukvaran. Det handlar inte bara om uppdateringar till infotainmentsystemet utan även till bilens köregenskaper och laddning.

Systemet känns responsivt och jag hittar inget som frustrerar mig eller förstör upplevelsen med systemet. Jag älskar att det är så pass stort och lättanvänt, vilket är precis som det ska vara i en bil utan fysiska reglage.

Förardisplayen framför föraren är ytterst liten men den visar allt som man behöver. Hastigheten, stödassistenter vid körning och navigation (om man använder den inbyggda navigationen endast) visas på skärmen. Den tar inte bort sikt från föraren och är ett perfekt mellanting mellan Tesla och andra bilar.

Att köra Ford Mustang Mach-E

Men nog om allt det andra, en Mustang ska man köra. Om vi börjar med den vardagliga körningen så är det inget speciellt. Ljudnivån vid motorväg och landsväg och förvånansvärt tyst vilket är uppskattat. Vindljud hörs mer än vägljud och då är det framförallt från taket som det kommer ifrån. Det är säkerligen bättre utan panoramataket.

I stadsmiljö blir den som vilken elbil som helst, då hastigheten är så pass låg. Det är otroligt skönt med enpedalsläget som går hela vägen ner till 0 och bilen är lätt att köra, även om den väger dryga 2 ton.

Bilen är stötig och fjädringen är hård. Det behövs i bilen för att den ska kunna köras lite mer aggressivt än att bara sitta med farthållaren på motorväg. Det är en svår balansgång men det är nog få som köpt Mustang Mach-E för att enbart använda som en A till B-bil. Har man gjort det har man valt fel bil.

Jag tar mig ut på en mindre väg med mycket kurvor och lägger i Untamed-läget. Gaspedalen blir genast mer till sig även om jag kan tycka den släpar lite. Den är inte så responsiv som jag hade önskat. Bilen är inte supersnabb upp till 100, det handlar om 6,3 sekunder, men här ute så spelar det ingen roll för man kommer aldrig upp i den hastigheten.

På rakorna så gasar jag upp och framdrivningsljudet hörs tydligt i högtalarna. När kurvan närmar sig kan jag enkelt släppa på gasen och låta bilen bromsa in själv. Det kränger och har sig när man kör fortare än man ska men bilen hänger med. I en kurva blir det dock för halt även för bilen och rumpan glider in i snövallen som ligger på sidan om vägen. Inte bilens fel att jag missbedömde kurvan och hastigheten och allt gick dessutom bra.

Det här är en fantastiskt rolig bil att köra i sportläget. Den är mer bekväm under normal körning än t.ex. Polestar 2 men minst lika rolig när man kommer ut på småvägarna. Den slår inte Tesla Model 3 eftersom man sitter på pass högt men den är utan tvekan en av dom roligare crossovers att köra.

Resultatet från räckviddstestet

Testbilen jag kör är som sagt Standard Range med det lilla batteriet på 75 kWh där 68 kWh är användbart. Bilens där är 225/60R18 runt om och är vinterdäck av typen friktion. Temperaturen var runt 0 grader och det var torrt väglag. WLTP-siffran på bilen är 400 km.

Jag körde min vanliga rutt mellan Uppsala och Gävle i både 90 och 120km/h. Om vi börjar med 90 km/h fick jag en förbrukning på 247 Wh/km vilket kan göras om till 275 km om man använder sig av 100% av batteriet.

Om man ligger i 120km/h så ökar förbrukningen såklart och blir istället 311 Wh/km vilket blir 218 km när man använder 100% av batteriet. Det kan tyckas högt men det är inte lika högt som t.ex. Volvo XC40 eller Volkswagen ID.4, båda körde i varmare temperatur.

Men man använder sig sällan av 100% av batteriet och här nedan ser du en tabell som visar hur långt man kommer med olika laddningar. Du kan också se hela räckviddstabelen och jämföra med andra bilar här.

Mustang Mach-E SR AWD90 km/h120 km/h
Förbrukning247 Wh/km311 Wh/km
Batterianvädning78-9%94-7%
Teststräcka190 km190 km
100 % av batteri175 km218 km
80 % av batteri220 km175 km
10-80 % av batteri193 km153 km

Summering

Jag gillar Ford Mustang Mach-E skarpt. Den har en stor och trevlig förarmiljö, kvalitén är okej och även baksätet sitter man bra i. Den har sina nackdelar som dålig praktikalitet, framförallt i bagaget, men det positiva med bilen är att den är fantastiskt rolig att köra. En Mustang Mach-E kommer fungera bra såväl för vardagspendlingen som till småvägarna när man vill busköra.

Den är törstig och därför kan det vara bra att ta det större batteriet istället. Att skippa AWD om man inte behöver är också en bra idé så att man kommer ännu lite längre. Det första teknikpaketet (inte plus) är nästan ett måste för att få stora ljudsystemet, kameror och liknande.

Men det finns ett stort problem med bilen och det är priset. Den börjar okej på 4500kr/mån i privatleasing men i köp-pris börjar den på 586 000 kr och stiger från där upp till lätt över 7-800 000 kr. Det är för mycket pengar. Den konfigurationen jag körde kostar 704 800 kr och då blir det svårare att rekommendera bilen mot en Polestar, som man kan få fullutrustad för ca 30-40 000 kr mindre.

Om du planerar att privatleasa din bil så tycker jag du ska hålla Mustang Mach-E i minnet. För rent köp tror jag den är för dyr helt enkelt.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top