Testad: Volkswagen ID.4 (januari 2022)

Dela:

Under januari månad fick jag tillfälle att prova på Volkswagen ID.4. Bilen har snabbt blivit en del av bilsverige Volkswagen satsar hårt på ID-bilarna. Det är dags att ta reda på om VW ID.4 är så bra som folk säger eller om det saknas något.

Jag har också gjort ett räckviddstest med Volkswagen ID.4 som du kan läsa mer om här.

Ärlighet varar längst. Den här bilen har jag hyrt för egna pengar hos ett hyrbilsföretag för att kunna testa den, skriva den här artikeln och spela in videos till YouTube-kanalen. Jag har inte haft någon kontakt med Volkswagen.

Det här är Volkswagen ID.4

Volkswagen ID.4 är den nya kungen i Sverige. Bilen släpptes i början av 2021 och den 31/12 så hade Volkswagen krängt iväg 7 177st vilket gav den en stor ledning från nr två Kia e-Niro som sålde i 5 890 exemplar.

Volkswagen ID.4 säljs idag i två versioner, ID.4 Pro Performance eller ID.4 GTX. ID.4 Pro är den billigare med ett startpris på 524 900 kr och har då en motor i bak som ger en effekt på 150 kW, eller 204 hk. GTX är en fyrhjulsdriven version med motor även i fram och man får då en total effekt på 220 kW, eller 299 hk. Du hittar mer om ID.4 Pro vs GTX här.

I båda versioner finns ett batteri på 77 kWh. För det här testet har jag kört en ID.4 Pro Performance och ska då enligt WLTP ha en räckvidd på 514 km. Det finns ett CCS-uttag som laddar i upp till 100 kW som standard men det går att uppgradera till 125 kW. Nya ID.5 ska gå att ladda i upp till 135 kW och rykten säger att en uppgradering även kommer komma för ID.4 som ska ge liknande hastighet.

Exteriör

Exteriören på ID.4 är sådär, i mitt tycke. Nosen på bilen är väldigt platt och personligen tycker jag den ser väldigt tråkig ut. Om man uppgraderar till GTX eller ett visst ljuspaket så kan man få en vit LED som går längs med hela fronten, endast med ett litet glapp för VW-loggan i fram. Det ser bättre ut, framförallt i mörker, men gör inte så mycket för helheten.

ID.4 har en kort motorhuv eftersom Volkswagen har prioriterat utrymme i bilen, vilket märks när man sitter i den. Tyvärr har det också resulterat i att under huven finns ingen frunk utan där sitter massa andra saker.

Dörrhandtagen på ID.4 tycker jag är en av dom bättre som finns idag. Dom är släta med bilens kaross och när man sticker under handen för att öppna så trycker man till på en knapp eller liknande (vet inte vad jag ska kalla det) som sitter på baksidan och dörren går upp. Handtagen som man ser dom utifrån rör sig inte. Det är en snygg lösning mot t.ex. Tesla eller Hyundai, som känns onödigt komplicerade.

I bak så finns det, precis som många andra elbilar idag, en ljusslinga som går från den ena lyktan till den andra. Det är snyggt och överlag tycker jag bakdelen ser roligare ut än fronten. Jag skulle dock inte klassa den som snygg. Även här finns ett stort VW-märke och nytt hos ID är att man inte längre har backkameran bakom loggan utan den sitter nere vid registreringsskylten, vilket gör att den blir smutsig.

Längs med hjulhusen och nedtill går en svart plastlist, som en SUV bör ha. Det ser helt okej ut på en vit bil men är inte lika snyggt på standardfärgen grå. Det går också att få en stor del av den lackad i bilens färg men då krävs GTX-versionen.

Interiör

Interiören I ID.4 är trevlig om man tänker på materialet man har omkring sig. Det är mycket mjuka ytor och inte så mycket plast. Det går en ljusslinga längs hela kupén som man kan ställa in i olika färger och temat följer även på infotainmentskärmen, som är en 10” skärm. Vill man så kan man uppgradera till 12”.

På förardörren finns dom normala reglagen för att justera backspeglar, barnspärr, höja och sänka rutor och så vidare. Här har man dock gjort en tankevurpa. Istället för att ha fyra knappar för fyra rutor så har man valt att sätta dit två stycken, och sen ha en touch-knapp där man aktiverar dom bakre, och man använder då samma knappar. Helt poänglöst.

Det finns också touchknappar för barnspärr och att låsa dörrarna. Men sen kommer en joystick som man kontrollerar backspeglarna med. Den behöver man trycka ner och vrida på för att sen välja en av de fyra alternativ som finns. Ska man fälla in speglarna så får man trycka ner joysticken och vrida till det läget. Vill man fälla in dom igen så får man vrida runt. Det är inte användarvänligt någonstans.

Knapparna på ratten är både touch och vanliga knappar. Tanken är att man ska kunna välja vad man vill göra men det fungerar sådär. Dom är lätta att komma åt och det blir förvirrande medan man kör vad som händer när man gör vad. Knapparna är heller inte knappar utan någon form av force-feedback som känns otrevligt att trycka på. Dålig design.

Ratten är dock trevlig att hålla i och det finns rattvärme i tre olika steg. Det finns två kopphållare som man kan plocka ur och sen finns det såklart lite förvaring i mittkonsolen. Handsfacket är normalstort, inget speciellt där.

Stolarna i den här standardmodellen passar mig bra. Dom är rätt mjuka och man sjunker ner i dom. Vissa tycker att dom är lite för mushiga, att dom inte ger tillräckligt med stöd, men för mig fungerar dom bra. Jag spenderade 2,5h i dom under räckviddstestet och kände inte av något efter den resan.

Det finns två USB-C i fram och även två stycken i bak så laddare för hela familjen. Detta är standard.

Praktikalitet

Ska man vinna svenska folkets hjärta så behöver en bil vara praktiskt, och det är ID.4. Nästan. I fram så har man gott om plats och det finns förvaring lite här och där. Dörrfacken är inte jättestora men tillräckligt för vad man normalt har där.

I bak sitter man bra och jag fick in 3–4 fingrar mellan mig och taket när jag satt med rak rygg, då är jag 180 cm. Det finns gott om plats för benen och när jag satt bakom mig själv så var det 6–7 cm kvar till stolen, som var inställd som jag ville ha den. Golvet är något högt och det märktes att man inte fick någon support under låren, då knäna var rätt högt upp.

 Eftersom ID.4 är byggd på en elbilsplattform i grunden så finns det ingen kardantunnel att prata om i mitten utan golvet i bak är helt slätt. Det gör att man sitter bra även i mittensätet om man skulle behöva skjutsa tre personer i bak. Det finns dock ingen skidlucka eller armstöd i standardvarianten av ID.4, något jag tycker är lite snålt för en bil som börjar över en halv miljon kronor.

Öppnar man bagageluckan så kommer man till en ett utrymme som är på 543 liter. Det är stort, även om Skoda Enyaq är något större på ca 580 liter. Man kan lyfta upp en del av golvet för att lägga laddkabeln. Tyvärr behöver man ju lasta ur allt ur kombin om man har fyllt den med packning, helt enligt Volkswagens design.

Fäller man sätet så får man en 1570 liter cirka. Ett problem som blir då är att man får en stor kant vid sätet då det inte lägger sig plant med golvet. Volkswagen har tänkt på detta och säljer ett falskt golv som extrautrustning, som man lägger in. Golvet kommer då upp ett par centimeter och jämna ut kanten till sätena samt även den lastläpp som finns när man lastar i och ur bilen.

Volkswagen ID.4 går att få med drag och får dra upp till 1000 kg om man åker Pro Performance. Väljer man GTX, som är fyrhjulsdriven, så får man dra upp till 1200 kg. Det är lite tråkigt att Volkswagen har snålat in här för det är ingen dragbil, något som är en dealbreaker för många. Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 får dra 1600 kg och Polestar 2 får dra 1500 kg så det är möjligt att få till dragvikt även på elbilar.

Och sen finns det ju ingen frunk som sagt. Dom två sista punkterna gör att ID.4 inte blir så praktisk som man kanske hade hoppats.

Infotainmentsystemet

Infotainmentsystemet i ID.4 har väl blivit berömt för att vara riktigt dåligt. Volkswagen har fått stor kritik för sitt nya system som dom lanserade i samband med att ID.3 kom. Det var så illa att Volkswagen var tvungen att fördröja dom första leveranserna av ID.3 för att mjukvaran i bilen var så dålig. Det stod tusentals färdigbyggda bilar som man inte kunde leverera.

Idag har det dock blivit bättre och mjukvaran fungerar mycket bättre. Det finns fortfarande buggar lite här och där men systemet fastnar inte lika ofta och man kan göra det man ska utan att vilja bryta av skärmen från instrumentbrädan.

Men det är fortfarande ett väldigt rörigt system. Inställningar finns på alla möjliga ställen, ibland ser menyn ut på ett sätt, ibland på ett annat. Man ska dra upp, åt sidan, bläddra fram och tillbaka och det är förvirrande att försöka hitta tillbaka till saker. Volkswagen är knappast ensamma om detta, Kia och Hyundai är inte mycket bättre dom. Det är väl typ Polestar och Tesla som lyckats bra med sin mjukvara, annars finns det mycket övrigt att önska hos resten av tillverkarna.

Det Volkswagen ska ha stor credit för är att dom har implementerat trådlös Apple Carplay och Android Auto. Det är en stor räddning eftersom man då inte behöver hantera Volkswagens egna system utan man kan köra via sin mobil istället. Det hoppar enkelt igång när man startar bilen och fungerar som det ska.

Än bättre är att om du navigerar via Apple Carplay eller Android Auto så dyker även pilarna upp i förardisplayen. Roligt att vi äntligen börjar se det komma till bilar och skäms på alla andra biltillverkare som fortfarande kräver kabel och bara har stöd för en skärm. Det är 2022, kom igen!

Vill du se en mer detaljerad beskrivning av infotainmentsystemet så kan du kollar på videon nedan som jag har spelat in. Glöm inte att prenumerera på kanalen också så att du inte missar nya videos.

Att köra ID.4

Som det sagts tidigare så är detta en RWD med 204 hk. Det pinnar på bra när man trycker ner gasen och det finns även ett sportläge i ID.4 som ska hjälpa till med det. Men helt ärligt så är det nog ingen som köper en ID.4 för att kört sportigt.

Läget komfort kommer nog vara i mest och det var så jag hade den inställd under större delen av min tid med bilen. Här rullar bilen på utan närmare krusiduller, ratten är inte så hård och enkelt att svänga med. Bilen är något stötig och det känns som att man skumpar fram emellanåt, vilket gjorde mig lite förvånad.

Det finns också ett visst vindljud från vindrutan vilket jag tycker verkar lite billigt. Volkswagen brukar ju kunna täta sina fönster men har dom missat det på ID.4? Vägljudet var också tydligt, men det stack inte ut mer än i någon annan elbil. Sådana här ljud förstärks ju av att dom inte drunknar bakom en motor så det hörs ofta bättre i en elbil.

Regenereringssystemet i Volkswagen ID.4 är precis som i Audi och Skoda. Varför låter man inte sina kunder köra ner till 0 med en pedal? Man aktiverar ett så kallat b-läge, och kan då köra med enbart gaspedalen, då bilen bromsar in automatiskt om man lyfter den. Men bilen går bara ner till 5 km, vill man stanna så behöver man använda bromsen.

Ett lyxproblem kanske, men det är so otroligt dumt att man inte har ett B+ eller liknande som låter oss som vill stanna helt göra det.

Summering

Borde man köpa en Volkswagen ID.4? nja, ska jag vara helt ärlig så hade jag hellre tagit en Skoda Enyaq. Det är i princip samma bil men Enyaq är trevligare att köra, har bättre mjukvara och har mer utrustning som standard.

Det stora problemet jag har med Volkswagen ID.4 är infotainmentsystemet som fortfarande är dåligt, efter lite mer än ett år ute i det fria så har man inte lyckats få till det än. Enpedalsläget går inte ner till 0 och många reglage har tagits enbart för att det ska verka futuristiskt och annorlunda, inte för att det gör bilen bättre.

Men det är absolut inte en dålig bil, då hade den inte sålt så bra som den gör. Jag tror att ID.4 kommer bli nya Volvo V70 i Sverige, the car to beat. Och då handlar det inte om att slå den i teknik och körglädje, för det har den redan förlorat, nej det gäller att slå ID.4 som en rymlig familjebil som fungerar på alla resor som görs.

Har du beställt en ID.4 så kommer du inte ångra dig. Men om du ännu inte har beställt, svälj stoltheten och provkör en Skoda Enyaq först. Du kommer inte heller ångra dig.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top