Vad kostar det att köra elbil?

Dela:

Att köra elbil är billigt. Du har säkert hört det förut av elbilsentusiaster och säljare. Men hur billigt är det? I artikeln går vi igenom kostnaden för en av Sveriges mest populära elbilar, Kia e-Niro och ser vad totalkostnaden samt milkostnaden blir.

Gör en ärlig kalkyl med samtliga kostnader

När man ska göra en jämförelse mellan elbil och fossilbil så är det viktigt att se över alla kostnader för bilägandet. Visst är el billigare än bensin men hur ser försäkringar, högre inköpskostnad och service ut? Den här typen av uträkning kallas för total kostnad av ägande (engelskans total cost of ownership, eller TOC).

Det är vanligt att höra hur billiga elbilar är och att det är en no-brainer när man köper en ny bil att köpa en elbil. En viktig punkt som gäller här är ordet ny. Om man funderar på att köpa en Volvo V70 diesel från 2015 så kommer den med stor sannolikhet vara billigare än en elbil i liknande storlek, av den enkla anledningen att elbilen behöver man köpa helt ny.

Gör man en jämförelse så ska man jämföra med en liknande bil, oftast en bil från fabrik. Då blir jämförelsen som rättvisast. För att underlätta jämförelsen mellan elbil och fossilbil så finns en elbilskalkylator här som du fyller i alla detaljer i och får fram hur mycket billigare, eller dyrare, en elbil blir.

Har du ingen bil i tanken så går vi igenom kostnader för Sveriges vanligaste elbil just nu: Kia e-Niro med Advanced Plus-paketet. Man får då en mellansuv med den mesta utrustningen.  

Vad är inköpskostnaden av en elbil?

En elbil kostar mer att köpa in än vad en fossilbil gör idag. Detta för att batteriet är dyrt att tillverka, som ny teknik oftast är. Priserna kommer sjunka allt mer som elbilar blir vanligare och mer populärt. En stor kritik mot elbilar är just inköpspriset, som ofta ligger på en halv miljon eller mer. Även om man får en bonus efter ett par månader, så behöver man ju slantar upp den första kontantinsatsen.

Kia e-Niro Advance Plus kostar 512 800kr vilket betyder att man behöver betala 102 560kr kontant (enligt konsumentkreditlagen måste man betala minst 20% i kontantinsats). Om man sen lägger upp ett lån med ett restvärde på 50% så ska man betala 153 840kr på 36 månader, vilket med 3,95% ränta blir 4 779kr.

Så i inköp så är det 102 560kr kontant och sen 4 779kr/mån i 36 månader med totalkostnad på 274 604kr. Men sen kommer också klimatbonusen på 70 000kr vilket gör att denna summa minskar till 204 604kr, eller 68 201,33kr/år.

Det ska sägas att uträckningen är påhittad och inga officiella siffror från Kia. Deras finansiering kan se annorlunda ut, detta är endast för att statuera exempel.

Vad är försäkringen på en elbil?

Försäkringen på en elbil är ofta något högre än vad en fossilbil är. T.ex. så slog jag in en Kia e-Niro på Kias egna försäkringsbolag och fick summan 457kr/mån (28-årig man i större stad) medan en vanlig Niro kostar mig 379kr/mån (halvförsäkring för båda).

Självklart ska man kolla med flera olika försäkringsbolag och ett enkelt sätt att göra det på är att använda sig av Compricer.se, som jämför flera försäkringsbolag och hjälper dig hitta den billigaste bilförsäkringen. Jag fick t.ex. in samma elbil som kostar mig 457kr/mån ovan till endast 265kr/mån med samma information. Klicka här för att jämföra bilförsäkringen på Compricer.se.

Vad kostar det att ladda en elbil?

Vad kostnaden blir för att ladda elbilen beror på vart man laddar. Om man laddar hemma är det billigare än om man måste använda sig av en snabbladdare.

Hemmaladdning är det bästa, och enklaste, sättet att ladda sin elbil på. Då har man alltid en full tank när man kommer ut på morgonen och man kan ladda billigt. Priser per kW ligger normalt runt 1,50-2kr och Kia e-Niro har ett batteri på 64kW. Det betyder att en full tank kostar 96-128kr.

Men det är sällan man laddar från 0–100%, oftast laddar man endast upp till 80% och enbart det man åkt den dagen. Om man då åker i genomsnitt 4mil/dag med en förbrukning på 1,58 kWh/mil (enligt WLTP) så blir kostnaden 9,48–12,64kr/dag vilket blir 284,40–379,20kr på en månad och 3 412,80 – 4 550,40 kr på ett år.

Enbart snabbladdare kommer kosta mer och då beror det på vart man laddar och i vilken hastighet man gör det. Eftersom priset skiljer så mycket så räknar jag med ett snitt på 5,25kr/kWh, ett pris jag hittade på en snabbladdare hos E.ON (du kan hitta snabbladdare och se priser på chargefinder.com).

Att ladda Kia e-Niro 0–100% kostar då 336kr och åker man 4 mil om dagen i 30 dagar blir månadskostnaden istället 995,40kr vilket på ett år blir 11 944,80 kr.

Vill du veta med om kostnaden för att ladda en elbil kan du läsa en tidigare artikel här.

Vad kostar en elbil i service?

Servicen på en elbil är annorlunda jämfört med en fossilbil då det inte finns lika många rörliga delar och ingen olja som behöver bytas. Vissa elbilstillverkare har tillochmed inga serviceintervaller alls utan endast rekommendationer för att kolla bromsarna lite då och då.

Kollar man på vår exempelbil Kia e-Niro så har Kia en serviceintervall på 1 år eller 1500 mil. Enligt en rapport från Mest Motor så har kostnaden på e-Niro från 2019 och framåt ökat en aning och kostar nu ca 1200kr mer på 36 månader. Total kostnad enligt deras siffror är 4 936kr vilket blir 1 645,33kr/år.

Vad är skatten på en elbil?

I Sverige är grundskatten på en bil 360kr/år och beroende på hur mycket koldioxid bilen släpper ut så ökar denna kostnad. T.ex. kostar en Volvo XC40 T2 9 524kr/år då den har ett koldioxidvärde på 167g.

En elbil däremot, har 0g i koldioxidvärde eftersom den inte släpper ut något alls. Skatten stannar därför på basbeloppet 360kr/år.

Vad kostar det att köra elbil per mil?

Nu när vi tagit reda på alla kostnader som ingår i en ny elbil så kan vi också räkna ut vad kostnaden blir totalt och per mil. Kostnadskalkylen görs på 4mil/dag vilket blir 1 460 mil på ett år.

Nedan finns en tabell på samtliga kostnader där dom visas i kostnad per år.

Kiae-Niro (Hemmaladdning)e-Niro (Publik laddning)
Inköp och lån68 201,33 kr68 201,33 kr
Försäkring3 180 kr3 180 kr
El hemma4 550,40 kr-
El publikt-11 944,80 kr
Service1 645,33 kr1 645,33 kr
Skatt360 kr360 kr
Årskostnad77 937,06 kr85 331,46 kr

Totalt blir det 77 577,06kr/år om man laddar bilen hemma och 85 331,46kr/år om man istället laddar publikt.

På 3 år blir alltså totalkostnaden 233 811,18kr om man kan ladda hemma och 255 994,38kr om man laddar publikt.

När vi har denna data är det relativt enkelt att räkna ut vad milkostnader blir, det enda vi behöver göra är att dela med antalet åkta mil, vilket på 3 år är 4 380mil med exemplets tidigare siffror.

232 731,18 delat med 4 380 är 53,39 vilket betyder att om man kan ladda hemma så kostar en Kia e-Niro 53,39kr/mil.

255 994,38 delat med 4 380 är 58,45 vilket betyder att om man laddar publikt så kostar en Kia e-niro 58,45kr/mil.

Glöm inte att du enkelt räknar ut detta själv med valfria siffror med hjälp av elbilskalkylatorn här. Om du hellre skulle vilja privatleasa en bil kan du använda dig av privatleasingkalkylatorn för att få reda på vad totalkostnaden blir.

Är det så att du vill jämföra privatleasing vs att köpa elbil så har vi även en kalkylator för det här. Samtliga kalkylatorer är självklart gratis och enbart till för att göra det enklare för dig som konsument att räkna ut kostnaden.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top