Vad kostar det att ladda elbil hemma? (med kalkylator)

Dela:

Är det billigt eller svindyrt att ladda sin elbil hemma? Det är frågan många ställer sig innan dom bestämmer sig för att köpa elbil eller ej. Här gör vi en kalkyl på priset och har även en kalkylator så att du kan räkna själv vad det kommer kosta.

Vad en full tank kostar beror på ditt elavtal och hur stort batteriet är på elbilen. Men ett normalt elpris brukar ligga på 1,50-2kr per kW och räknar man på ett batteri på 78 kWh så är priset 117-156kr för att ladda 0–100%.

Ta reda på ditt elpris

Alla betalar olika för sin el hemma, vissa har en rörlig elkostnad medan andra har en fast. Vad som än gäller för dig så behöver du först ta reda på vad du betalar för din el, inklusive alla fasta avgifter som tillkommer per kilowattimme.

Både storleken på batteriet och förbrukningen använder sig av enheten kilowattimmar och för att veta hur mycket det kommer kosta att tanka elbilen hemma så behöver man även ha koll på hur mycket som går i elbilen och hur mycket elbilen gör av med.

Har man koll på sitt elpris och storleken på batteriet i sin elbil så är det sen ganska enkel matte att räkna ut vad priset blir, man tar helt enkelt elpriset och gångrar det med antal kilowattimmar i batteriet.

T.ex. om priset på el är 1,50kr/kW och man äger en Polestar 2 Long Range, som har ett batteri på 78 kWh, så blir kostnaden från 0–100% 1,50*78 = 117 kr.

Räkna ut milkostnaden på elbilen

Om man vill veta vad milkostnaden på elbilen är så handlar även det om en enkel formel. Men då gäller det att man först har koll på hur många kilowattimmar bilen drar per mil. Man brukar kunna se det enkelt i bilen.

Om vi fortsätter med exemplet med en Polestar 2, så kan vi säga att den drar 2,3kWh/mil och för att få reda på milkostnaden så tar vi alltså elpriset och gångrar med milersättning; 1,50*2,3 = 3,45kr/mil. Sen får man slå ut försäkring, service och all annan kostnad för att få en verklig kostnad men just bränslebiten landar på 3,45kr/mil.

Man kan jämföra det med en bensinbil som drar 0,6l/mil med ett bensinpris på 17kr. 17*0,6 = 10,20kr/mil. Det är det här man brukar mena med att man ska räkna på totalkostnaden av ägarskapet (total cost of ownership, TCO) när man funderar på en elbil.

Vad kostar det på publika laddstolpar?

Publika laddstolpar tar oftast betalt med kilowattimme men kan även ta betalt per minut. Om man vet att man har rätt förutsättningar för att ladda snabbt så kan det vara fördelaktigt att betala per minut men ofta kostar det mer än vad det smakar.

Vad priset på en publik laddstolpe är varierar beroende på vem som satt upp stolpen och hur snabbt stolpen laddar. I dagsläget kostar dom flesta publika laddare med en hastighet på 50kW eller mer runt 8-9kr men kan gå så högt som 13kr per kilowatt. I fallet med en Polestar 2 så blir det då 8*78 = 624kr.

Det finns också abonnemang som man kan använda sig av för att få bättre priser på publika laddare. Många biltillverkare skickar också med erbjudanden när man köper en elbil, så att man får ett mer fördelaktigt pris. Ofta ligger det priset på 3,50kr/kW.

Långsamma laddstolpar har lite olika prissättningar, där man oftast betalar ett timpris för parkeringen och då ingår laddning. Den siffran brukar ligga på runt 10kr/h men kan såklart vara både lägre och högre.

Det är alltså i princip alltid mer fördelaktigt att ladda sin elbil hemma än på en publik station. Är du nyfiken på hur det ser ut där du bor kan du använda dig av chargefinder.com, som listar alla publika laddstolpar och deras priser.

Kalkylator – räkna själv vad det kostar

Om du vill räkna själv och se vad det skulle kosta mer ett visst elpris och storlek på batteriet, så kan du använda dig av kalkylatorn nedanför. Fyll bara i pris och hur mycket du ska ladda så räknar kalkylatorn ut vad priset blir. Räkna gärna på hur mycket du tankar på en månad för att se månadskostnaden.

Du kan även fylla i förbrukningen och då få fram vad din elbil kommer kosta per mil i bränsle.

kr/kW
kWh
kWh/mil
kr
kr/mil

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top