Vad kostar installationen av en laddbox till elbil? (4 saker att tänka på)

Dela:

När man köper en elbil så vill man såklart också installera en laddbox hemma. Aldrig mer behöva uppsöka en tankstation, alltid komma ut till en nytankad bil på morgonen. Men vad är kostnaden för en laddbox i hemmet?

Om du bor i hus eller radhus och vill installera laddbox är det här artikeln för dig. BRF och hyres behöver se sig om för en annan lösning.

Vad är kostnaden för att få en laddbox installerad?

När man ska installera en laddbox hemma så är det två saker som kostar, själva laddboxen i sig och en elektriker. Många företag erbjuder paketpris där man betalar en större summa så ingår båda delarna men det brukar också gå bra att köpa laddboxen för sig om man hittat en man känner sig nöjd med.

En laddbox brukar kosta mellan 5–8000 kr men det finns även dom som kostar över 10 000 kr. Priset beror ofta på vilken funktionalitet som finns i laddboxen, hur stor effekt den har, om den har fast kabel eller ej och om det finns fler än ett uttag. Här gäller det att tänka på vad man är ute efter innan man beställer. Mer information om det finns en bit ner.

En elektriker, som är den andra stora delen, brukar kosta runt 5–6000 kr. Men här kan man spara pengar med hjälp av det gröna avdraget, en skattereduktion av grön teknik, som liknar RUT och ROT. Avdraget ger dig rätt att få 50% skattereduktion på kostnaden för arbete och material vid installation av grön teknik, som en laddbox är. Det betyder att en elektriker kostar då 2500–3000 kr.

I vissa fall kan även en tredje punkt komma till vid installation och det är eventuellt markarbete. En laddbox ska kopplas med kabel direkt till elcentralen för att vara säker på att allt är korrekt. Är det så att man vill ha sin laddbox långt bort från elcentralen eller på ett annat hus så kan det bli dyrare.

Summa summarum så kostar en installation ab laddbox alltså omkring 7500–11000 kr. När du kontaktar en elfirma så kan du naturligtvis få en mer specifik offert och ibland kan en elektriker också behöva komma ut på plats för att se hur det ser ut.

4 saker att tänka på vid installation av laddbox

När du installerar en laddbox så finns det framförallt fyra saker du behöver tänka på.

Vad klarar huvudsäkringen i huset? Detta är något som du kan få hjälp av elektrikern som installerar laddboxen åt dig men det kan också vara bra att ta reda på det själv för att spara lite tid. Huvudsäkringen bestämmer hur mycket ström du kan göra av med i huset samtidigt och ofta finns ju vitvaror som tvättmaskin eller diskmaskin som drar mycket under den stund dom är igång.

Den vanligaste typen av huvudsäkring i svenska hus är 16A men många har även 20A eller mer. Många hemmaladdare har en effekt på 3,7 kW vilket kan låta lågt i första hand men räcker gott till dom flesta. Man laddar ca 2 mil i timmen med en sådan laddare vilket gör att om man laddar mellan 22 och 06 så har man fått ihop 18 mil under natten. För dom allra flesta räcker det för vardagskörningen.

Om du önskar installera en laddbox med en kapacitet på 11 kW så bör du ha minst 20A huvudsäkring och lastbalansering. Med 11 kW så får man mellan 6–7 mil i timmen men kom ihåg att alla elbilar inte klarar 11 kW-laddning utan är begränsade till mindre vilket gör att det kan vara olika från bil till bil. 

Kom ihåg lastbalansering. Om du installerar en kraftfull laddbox på 11 kW eller mer så är det starkt rekommenderat att ha en lastbalanserare som pratar med laddboxen. Det gäller alltså att välja en laddbox som har möjlighet att bli kontrollerad av en lastbalanserare, något som dom flesta laddboxar kan.

En lastbalanserare håller koll så att inte huvudsäkringen slår ut. Om elbilen står på laddning och tvättmaskinen startas så kanske gränsen för vad säkringen klarar av nås. Lastbalanserar kan då säga till laddboxen att sluta ladda eller sänka laddkapaciteten så att huvudsäkringen inte går. Då kan man vara trygg med att kunna ladda elbilen utan att vardagen blir störande.

Fast eller lös laddkabel? Det finns laddboxar som kommer med endast ett uttag, där du själv får stå för laddkabeln. Dessa laddboxar brukar vara så pass mycket billigare att det oftast är mer värt att köpa en sådan och ytterligare en laddkabel än att köpa en laddbox med fast kabel. Hos dessa laddboxar kan man också låsa fast kablarna så att ingen kan sno den, vilket gör att den extra kostnaden för en fast laddkabel blir onödig. Dessutom så blir det svårt att skaffa en längre kabel om man köper en bil med ladduttaget på ett annat ställe.

Smarta funktioner i laddboxen. Många laddboxar kommer idag med smarta funktioner, där en av dessa är att dom kan prata med en lastbalanserare. Det finns också många laddboxar som har en app tillgänglig där man kan styra hur fort man vill kunna ladda, vilka tider man ska ladda och se hur mycket man har laddat. Vissa elbilar kan styra sådant här själva men inte alla, och då kan det vara skönt att göra det direkt från laddboxen.

Vissa laddboxar kräver att man kopplar upp dom till WiFi medan andra laddboxar har ett inbyggt 4G-modem så att dom kan prata med ett nätverk även om den inte är uppkopplad på WiFi. Har man bilen en bit bort från huset och vill ha smarta funktioner så kan det vara värt att se på en laddbox med stöd för 4G.

Varför du ska använda en laddbox och inte motorvärmaruttaget

En vanlig fråga många ställer sig, framförallt de som bor i en BRF, är om man kan använda sig av motorvärmaruttaget istället för en specifik laddbox för att ladda sin elbil. Det korta svaret är nej, det är inget man ska göra.

Det längre svaret är att ja, det går men man bör inte göra det. Vanliga eluttag, där motorvärmaruttag är inkluderat, är inte gjorda för konstant laddning i många timmar. Konstant laddning i många timmar gör att värmen blir allt högre och kan i värsta fall börja brinna. Många motorvärmaruttag är gamla och ledningarna likaså. Om dom plötsligt behöver ge maximal laddning flera timmar varje natt riskerar dom att ta skada.

Elsäkerhetsverket har skapat en broschyr där man kan läsa om dom vanligaste frågorna när man vill kunna ladda elbilen hemma. Du hittar den gratis här.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top