Vilken elbil är bäst? (Uppdaterad november 2021)

Dela:

Det finns idag manga olika elbilar och det börjar bli svårt att välja vilken som passar en bäst. I den här artikeln så tar vi reda på vilken som är den bästa elbilen och vilken elbil som passar i en viss situation. Artikeln uppdateras 2–3 gånger om året för att även representera eventuella nya elbilar som kommit ut på marknaden.

Senast uppdaterad: 10 november, 2021

Varför åka elbil?

Elbilen är det nya heta inom bilbranschen. Allt eftersom diskussionen om vårt klimat har ökat har också lösningarna på transportsektion behövt lösas och branschen har svarat att det är elbilar som gäller. Just nu pågår mycket forskning inom ämnet och dom senaste två åren har det lanserats mängder med nya elbilar.

Att köra elbil är lite annorlunda jämfört med en fossilbil. Det är mycket tystare eftersom en elmotor inte låter något. Det enda man hör är alltså vägljudet. Det är lite märkligt att sätta sig i en bil, lägga i Drive och sen köra iväg utan ett brummande ljud.

En elbil kräver inte lika mycket service som en fossilbil heller då det finns mindre rörliga delar i en elbilsmotor än en traditionell motor. Det här med att man behöver byta batteri efter 5 år är en myt som förföljer elbilarna och som inte är sann. Idag byggs elbilarna med batterier som förväntas klara hela bilens livslängd.

Det som kanske är roligast med en elbil är accelerationskraften. En elbilsmotor har inga varvtal eller växlar, det finns endast av eller på. Det betyder att när man trycker på gasen så kommer all kraft samtidigt vilket gör att elbilar ofta är snabba 0-100km/h.

Visst finns det nackdelar, räckvidden och laddinfrastrukturen är kanske dom två största. Men om man har möjlighet att ladda hemma så bör man seröst se över om inte nästa bil bör vara en elbil.

Det är fördelaktigt att köpa elbil idag

Om man är ute efter att köpa eller privatleasa en ny bil idag så är det fördelaktigt att välja en elbil. Förutom det som nämndes ovan så är det möjligt att få tillbaka pengar från Transportstyrelsen efter att man köpt elbil. Det är ett system som kallas bonus-malus där tanken är att elbilar får bonus medan fossibilar från malus i form av högre skatt.

Det betyder att om du köper en elbil så får du tillbaka 70 000kr efter 6–9 månader efter köpet. Om du privatleasar så får finansbolaget pengarna men det har resulterat i lägre privatleasingpriser eftersom finansbolaget räknar av 70 000kr på priset från början.

Vill du läsa mer om hur Sveriges klimatbonus fungerar har vi skrivit en artikel som är uppdaterad med dom senaste förslagen här.

Utöver bonusen så är även skatten på en elbil mycket lägre. Idag ligger skatten för en elbil på endast 360kr/år medan en fossilbil ofta ligger på 9-15000kr/år i skatt. Eftersom skatten är något som aldrig ingår i privatleasingpris så är detta extra intressant.

Sist så är el alltid billigare än bensin och diesel. Har du möjlighet att ladda hemma så kan du komma undan riktigt billigt i bränsle. En kW ligger ofta på runt 1,5-2kr och en elbil drar omkring 2 kW/mil vilket gör att man får en milkostnad på 3-4kr. Jämför man det med en fossilbil som drar 0,6l/mil med ett bensinpris på 17kr så blir det 10,20kr/milen.

Det finns sedan tidigare en mer djupgående artikel om kostnaden för att ladda hemma som du hittar här. Den har även en kalkylator där du själv räknar ut vad elen kommer kosta.  

Våra resurser hjälper dig hitta rätt elbil

Som du kanske kan gissa så är Guiden om elbil en resurs som är perfekt för dig som har, eller funderar på att skaffa, elbil. För att göra det så enkelt som möjligt för dig att hitta en elbil som passar dig så har vi flera verktyg, listor och kalkyler så att du slipper räkna och fundera själv vad som finns.

Elbilslistan är perfekt om du vill veta vilka elbilar som finns på marknaden idag. Här har vi samlat alla elbilar som säljs i Sverige just nu samt de som snart kommer. Du hittar priser, dragvikter och olika funktioner och kan självklart filtrera på det just du vill ha, så slipper du gå igenom hela listan. Du hittar elbilslistan här.

Elbilskalkylatorn låter dig jämföra kostnaden mellan en elbil och fossilbil. Vår kalkyl låter dig räkna på allt som rör bilen så som bränsle, service, lån och allt annat som har med bilen att göra. Du ser sen enkelt hur mycket du skulle spara, eller förlora, på att skaffa elbil. Du hittar elbilslistan här.

Elbilsquizen hjälper dig hitta rätt bil genom att ställa 10 frågor och baserat på dina svar så rekommenderar systemet en elbil som uppfyller dina behov. Det är det absolut enklaste sättet att hitta en elbil om man inte vill sätta sig in i varje modell som finns. Du hittar elbilsquizen här.

Vill du se alla kalkyler med mera som erbjuds så hittar du samtliga resurser här.

Vilken är den bästa elbilen 2021?

Skoda Enyaq är en elbil som bygger på samma plattform som Volkswagen ID.4 och Audi e-tron Q4. Det Skoda gör bättre än båda dessa är att vara en fungerade vardagsbil utan att vara särskilt speciell. När man sitter i en Skoda Enyaq så tänker man inte på att man sitter i en elbil, det är inte extremt minimalistiskt eller futuristiskt utan mer funktionellt.

Enyaqen är stor och rymlig och man kan lätt packa inför skidresan samtidigt som man sitter bekvämt både fram och bak. Bilen finns i 3 olika utföranden varav en av dom är fyrhjulsdriven.

Infortainmentsystemet är inte det bästa, och troligtvis det sämsta med bilen (samt att den saknar frunk) men det är bättre gjort än i Volkswagen ID.4. Den är bra prissatt med ett startpris på 479 800kr och går att utrusta med både det ena och andra.

Skoda har länge setts som ett billigare märke, och det ligger fortfarande under Volkswagens bilar. Men man har jobbat hårt med kvalitén och bilen känns inte billig. Den beter sig inte konstigt på vägarna, den beter sig som man förväntar sig av en sådan här bil.

I slutändan så är Skoda Enyaq en elbil som känns som en vanlig bil, som man kan förvänta sig kommer fungera som en vanlig bil och kostar inte ett halvt hus att köpa. Skoda Enyaq är den bästa elbilen 2021. Grattis!

Du kan läsa mer om Skoda Enyaq här.

Alternativ

Men Skoda Enyaq är inte den enda bilen som är riktigt bra. Tesla Model Y lanserades under hösten 2021 och har blivit extremt populär på kort tid. Tesla Model Y har en låg förbrukning samtidigt som man har gott om utrymme på insidan för att åka till fjällen med familjen. Bilen är rolig att köra och är kanske lite för sportig för sitt eget bästa.

Är det en futuristisk elbil man är ute efter så är Tesla Model Y perfekt då det är ett helt nytt sätt att köra bil på, detta då Tesla har valt att montera en stor skärm i mitten av instrumentbrädan och ingenting framför föraren.

Du kan läsa mer om Tesla Model Y här och även läsa vår provkörning av bilen här.

Ett annat alternativ som kommer passa många är nya BMW iX, ett jättesuv som kommer med det mesta som man vill ha. Bilens utseende kan man alltid diskutera men det som inte är disputerbart är siffrorna på iX.

Bilen får dra 2,5 ton, har fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 630 km enligt WLTP. Den kör som en BMW, vilket inte är ett dåligt betyg, och har flera roliga funktioner, som t.ex. att man kan låta den köra in i garaget själv genom att spela in en sekvens och sen låta bilen spela upp det. Prislappen gör dock att även drömmare kommer ner på jorden igen.

Du kan läsa mer om BMW iX här.

Vilken är den mest prisvärda elbilen?

Hyundai Ioniq 5 lanserades under 2021 och har ett startpris på 469 900kr. Även om man vill lägga till lite utrustning och kanske ett större batteri så hamnar man runt 500 000 eller strax över, vilket tillsammans med bonusen på 70 000kr gör att Ioniq 5 kommer ner i normala nybilspriser.

Men för att vara prisvärd måste ju bilen också vara bra, och det är den. Hyundai Ioniq 5 sägs ha upp till 11 månaders leveranstid just nu eftersom Hyundai har så många beställningar ligger och väntar. Bilen är futuristisk, ser otroligt snygg ut och har flera spännande funktioner. T.ex. så kan man lägga till ett komfortpaket som gör att du kan lägga förarsätet ner och ta en tupplur medan du laddar eller varför inte ett elektriskt baksäte?

Men den största funktionen Ioniq 5 kan stoltsera med är laddhastigheten på upp till 232 kW, något som bara kusinen Kia EV6 och Porsche Taycan klarar av. Det gör att man kan ladda bilen 10-80% på endast 18 minuter.

Hyundai Ioniq 5 är ett kraftpaket till elbil till ett aggressivt pris, i alla fall på elbilsmarknaden och därför är bilen den mest prisvärda elbilen just nu.

Du kan läsa mer om Hyundai Ioniq 5 här och kan även läsa vår provkörning här.  

Alternativ

Det går inte att prata om en prisvärd utan att nämna Skoda Enyaq igen. Det är just en av anledningarna till varför den blev utsedd till den bästa elbilen 2021. Grundversionen av Enyaq är billigare än Kia e-Niro, en bil som länge ansetts vara en prisvärd elbil. Men med Skoda får man mycket mer.

Du kan läsa mer om Skoda Enyaq här.

Tesla Model 3 är väldigt populär i Sverige och den enkla anledningen till det är att det är en väldigt bra bil. Tesla Model 3 har ett grundpris på 549 990 kr men då kommer den utrustad med i princip allt som Tesla erbjuder och det går även att lägga till vissa saker i efterhand via mjukvara om man skulle vilja.

Tesla Model 3 har en låg förbrukning vilken gör att man kommer långt även med det lilla batteriet. Utöver det har man tillgång till Teslas egna superchargers till ett billigt pris. Det som Model 3 förlorar på är ljudnivån, som är högt i kupén för att vara en elbil.

Du kan läsa mer om Tesla Model 3 här.

Vilken är den bästa elbilen för familjen?

Igen, så kommer Skoda Enyaq upp på tal när man pratar om familjebilen. Visst är det syskonet Volkswagen ID.4 som säljer bäst och som är VAG-gruppens stora trofé men Skoda Enyaq är mer bil för pengarna och har dessutom ett infortainmentsystem som är mer lätthanterligt än den i ID.4.  

Skoda Enyaq har 585l bagageutrymme och går även att gå med dragkrok, dock med ganska dålig dragvikt, 1000-1200kg beroende på motoralternativ. Men det är sköna säten som man kan sitta länge i och som sagts tidigare så är det gott om utrymme i bak, både för barn och vuxna. Därför blir Skoda Enyaq den bästa familjebilen.

Du kan läsa mer om Skoda Enyaq här.

Alternativ

Volkswagen ID.4 är inte en dålig bil, den känns mer premium än Skodan. Den känns väldigt rymlig, både i fram, i bak och i bagaget. På pappret är bagaget något mindre på 543l än Skodan, men i verkligheten märks det inte. Bilen börjar strax över 500 000kr och tyvärr behöver man lägga till utrustning för 50–70 000kr för att få en välutrustad och trevlig bil.

Du kan läsa mer om Volkswagen ID.4 här och även vår provkörning här.

Tesla Model Y är Teslas svar på familjebilen. Man behöver inte längre betala 1,2m för att få en Tesla där familjen får plats utan problem. På pappret är bagaget 864l och i USA så finns bilen som 7-sits, och då behöver det vara stort. Under golvet finns även ett djupt hål man får ner både det ena och det andra i. Dessutom finns en stor frunk i fram.

Dragvikten på Model Y är 1600kg vilket får anses som resonabelt. Ett problem som kan uppstå är dock att man kommer snabbt upp i totalvikten, då det finns lastutrymme för endast 325kg. En familj på 4 personer och packning för en vecka så är det inte många kilo kvar sen. Model Y laddar snabbare än övriga två, men kostar 200 000kr till.

Du kan läsa mer om Tesla Model Y här och även vår provkörning här.

Vilken är den bästa elbilen för pendling?

När det kommer till pendling så är det inte stora familjesuvar man är ute efter, då är det mer intressant med mindre bilar som kostar så lite som möjligt. Peugeot e-208 är en liten elbil som ser riktigt snygg ut och den är dessutom rolig att köra.

På en laddning kommer man 339 km enligt WLTP vilket bör räcka för dom flesta pendlare. Den har en liten motor som är pigg och gör sitt jobb bra. Inredningen känns lyxig och det finns även en GT-version med lite extra lullul om man vill ha det bekvämt på resan till jobbet.

Listpriset börjar på 384 900 kr vilket känns rätt dyrt för en pendlarbil och därför rekommenderar jag att kolla på privatleasing på e-208, då det ofta finns bra erbjudan där istället. Då kan man även få en bättre översikt över vad den kommer kosta. Men det borde ganska enkelt bli mindre än en fossildriven pendlarbil. Peugeot e-208 är den bästa pendlarbilen 2021.

Du kan läsa mer om Peugeot e-208 här.

Alternativ

Nissan Leaf är en klassiker när det kommer till elbil. Modellen har funnits i över 10 år och är fortfarande en populär elbil, speciellt för pendling. Enligt WLTP så kommer du 270 km med det lilla batteriet eller 385 km med det stora. Det borde alltså inte vara någon fara för dom flesta pendlare. Dessutom så är lastutrymmet större än i Peugeot e-208.

Även om Nissan Leaf ser trevlig ut på utsidan så ser man på insidan att det börjar bli dags för en ny version snart. Inredningen är billig och tråkig och man tänker absolut inte på en liten elbil som är rolig att köra. Den gör dock sitt jobb bra så det blir en prioriteringsfråga. Även denna skulle jag rekommendera att privatleasa, då det ofta finns bra erbjudan.

Du kan läsa mer om Nissan Leaf här.

Opel Corsa-e är kusin med Peugeot e-208 då både Opel och Peugeot ägs av Stellantis-gruppen. Den delar därför motor och batteri och är en trevlig liten pendlarbil. Den ser dock inte lika bra ut och på insidan känns den plastigare och billigare än e-208, men det är fortfarande en rolig bil att köra.

Enligt WLTP så kommer man upp till 330 km och bagageutrymmet är något större än Peugeot e-208. Det den förlorar på är alltså inredningen, så i slutändan blir det en smaksak vad man föredrar.

Du kan läsa mer om Opel Corsa-e här.   

Vilken är den bästa elbilen med dragkrok?

BMW kom ut med BMW iX under hösten 2021 och den slår alla tidigare elbilar när det kommer till dragvikt. IX får dra upp till 2,5 ton vilket är bra mycket mer än någon annan elbil. BMW finns i två versioner där instegsvarianten har en räckvidd på 425 km enligt WLPT medan den uppgraderade versionen kommer 630 km enligt WLTP.

Ska man dra mycket så är det större batteriet att föredra, speciellt om man ska dra 2,5 ton. Att dra något bakom bilen kommer öka på förbrukningen och det kommer bli fler laddstopp än normalt. Dessutom så är många snabbladdare idag utformande på ett sätt som gör det knepigt att ladda bilen med ett släp bakom, varpå det större batteriet blir än viktigare.

Utöver dragvikten är BMW iX en stor familjesuv som man enkelt packar in familj och packning i. Är man vad vid en BMW kommer man inte bli besviken. Allt detta tillsammans gör BMW iX till den bästa dragelbilen just nu.

Du kan läsa mer om BMW iX här.

Alternativ

En elbil som också kan stoltsera med att vara en bra dragbil är Audi e-tron 55. Med det stora batteriet kommer man bara 436 km enligt WLT och det kommer vara bra kortare med ett släp bakom. Audi e-tron får dock dra upp till 1800 kg så om man planerar resor runt 15–20 mil med släp så kan e-tron vara ett gott alternativ.

Dessutom är Audi e-tron en snygg bil som andas kvalité. Audi e-tron var Audis första elbil och den känns som en Audi ska, lyxig och lite bättre än alla andra. Bilen har en frunk och laddar upp till 155 kW vilket är en acceptabel hastighet. Även ett bagageutrymme på 660l hjälper.

Du kan läsa mer om Audi e-tron 55 här.

En lite billigare bil än övriga två är Mercedes-Benz EQA. Med EQA så kommer du upp till 432 km enligt WLTP och du får dra upp till 1800 kg. Mercedes-Benz EQA är en mindre suv och man har inte samma utrymme som i dom andra bilarna men den har också ett mindre pris som gör den mer prisvärd som dragbil.

Man förlorar dock lite annat som laddhastighet och bagageutrymme. Men det är ändå en Mercedes-Benz och visst sitter man bra i stolen och köregenskaperna är det inget fel på. Som mindre bil är den även lättare att flytta runt på, vilket kan vara en fördel många gånger.

Du kan läsa mer om Mercedes-Benz EQA här.  

Vilken elbil har längst räckvidd?

När man pratar om vilken bil som har längst räckvidd handlar det inte längre om tycke och smak utom om faktiska siffror. Den bil som då går längst är Mercedes-Bens EQS, en lyxbil som är elbilsversionen av Mercedes S-klass. EQS går att köra upp till 770 km enligt WLTP men kostar också 1 245 000 kr.

Även Teslas flaggskepp, Model S går långt. Tesla Model S Long Range går upp till 652 km enligt WLTP. Även här är priset på skyhöga 1 074 990 kr. Båda dessa bilar är sedaner och inte alls lika tunga som suvar, som är mest populära för elbilar just nu.

Vill man komma långt men inte betala över miljonen så kan Ford Mustang Mach-e RWD Long Range vara något. Den bakhjulsdrivna versionen kommer något längre än fyrhjulsversionen och enligt WLTP är räckvidden upp till 610 km. Här har vi dock en med suv-liknande bil.

Idag kommer dom flesta elbilar runt 400–500 km och även om utvecklingen går fort kommer nog dom flesta elbilar som lanseras kommande år ligga runt den här siffran. 2025 räknar man med att dom första batterierna med solid state-teknik dyker upp och då kan en förlängning vara mer möjlig.

Avslutningsvis

2020 och 2021 har verkligen varit elbilarnas år, det har fullkomligt exploderat. Det lär inte sluta under 2022 och utvecklingen skyndar fort nu, när nya elbilar presenteras flera gånger i månaden.

Att därför kunna välja ut en elbil som ska vara den bästa är svårt och självklart är den bästa elbilen för mig olik den bästa elbilen för dig. Det gäller att se den generella översikten och vad dom flesta vill ha, vilket verkar vara stora, rymliga familjesuvar, och där är Skoda Enyaq den bästa i mitt tycke.

Självklart finns många andra elbilar som är riktigt bra, jag skulle nog personligen välja Polestar 2, även om den inte finns med på listan här. Kia EV6 lanseras under hösten 2021 och ser ut att kunna bli populär bland svenskarna, Volvo har precis börjar leverera nya C40 och Cupra börjar sälja sin nya elbil.

Gasen är i botten just nu och det har aldrig varit roligare, och svårare, att välja en ny bil. Hoppas denna artikel hjälpte till på traven och glöm inte heller att se övriga resurser på sidan som hjälper dig ta ett klokt beslut.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top