Vilken laddbox ska man välja? (Stor guide och hjälpverktyg)

Dela:

En av dom absolut vanligaste frågorna som dyker upp på elbilsforum, i min inbox och i samtalsrummet när man pratar om elbilar är vilken laddbox ska man välja? Det finns sällan bara ett svar på frågan och situationen är annorlunda för alla.

Därför har jag skapat denna guide om laddboxar som svarar på alla dina frågor, lär ut vad du behöver ta reda på och hjälper dig välja rätt laddbox för just dig. Du får tips, rekommendationer, vart du kan vända dig om du har fler frågor och massa annat. Håll till godo!  

Denna artikel innehåller sponsrade länkar från Laddboxbolaget. Du kan läsa mer om hur Guiden om elbil hanterar annonsering och reklam här.

Få snabbt svar på vilken laddbox du ska välja

För att göra det så enkelt som möjligt för dig att välja rätt laddbox så har jag skapat ett verktyg som du kan använda. Du svarar helt enkelt på några frågor om din situation och vad du vill ha så rekommenderar verktyget en laddbox till dig.

Är du inte säker på svaren på alla frågor så innehåller den här guiden förklaringar för allt så att du kan läsa på och sen välja det som stämmer på dig och din situation. Om du skulle vilja ha hjälp och rådgivning av en expert så kan du gå in på laddboxbolaget.se och få hjälp.

0%

Hur stor huvudsäkring har du?

Effekten på laddboxen bestäms av hur stor huvudsäkring du har. I Sverige är 16 A vanligast.

Hur snabbt vill du kunna ladda?

Hur stor effekt du kan få ut bestämmer hur snabbt du kan ladda

Vill du ha lastbalansering?

Lastbalansering är ett enkelt sätt att försäkra sig om att inte huvudsäkringen smäller

Vill du kunna koppla laddboxen till din smartphone?

Många laddboxar har en medföljande app där du kan kontrollera laddboxen.

Hur många uttag vill du ha?

Räcker ett uttag eller vill du ha två? Två kräver en rejälare huvudsäkring.

Vill du ha möjlighet att använda RFID-taggar?

RFID-taggar är bra om man behöver hålla koll på vem som laddar i laddboxen

Vill du ha fast eller löstarbar laddkabel?

Välj rätt laddbox
Wallbox Pulsar Plus

Wallbox Pulsar Plus är en liten laddbox som inte tar stor plats och finns dessutom i flera färger så den smälter in bra. Laddboxen kommer med en fast kabel (5 eller 7 meter) och har stöd för lastbalansering med solceller. Läs mer om Wallbox Pulsar Plus på Laddboxbolaget.se.
Charge Amps Aura

Charge Amps Aura är en snygg och stilren laddbox med två ladduttag. Laddboxen är perfekt för dig som behöver kunna ladda två bilar åt gången samtidigt som du vill ha tillgång via app och andra funktioner. Läs mer om Charge Amps Aura på Laddboxbolaget.se.
Easee Home

Kanske den vanligaste laddboxen i Sverige. Easee Home är populär för att den är snygg, prisvärd och fylld med funktioner. Läs mer om Easee Home på Laddboxbolaget.se.
Garo GLB

Den snyggaste laddboxen (i mitt tycke) står svenska Garo för. Deras GLB är en tålig och robust laddbox som har alla funktioner du behöver, och några till. Läs mer om Garo GLB på Laddboxbolaget.se.
Garo Twin GLB

Svenska Garo har gjort en Twin-version av sin populära laddbox GLB. Här får du samma tåliga och funktionella laddbox men med två uttag istället. Läs mer om Garo Twin GLB på Laddboxbolaget.se.

Huvudsäkringen bestämmer hur snabbt du kan ladda

I en normal villa I Sverige sitter det oftast en 16A eller 20A huvudsäkring. A står för ampere och storleken på huvudsäkringen bestämmer hur mycket ström du kan göra av med i huset samtidigt. Om du skulle överstiga gränsen för vad som är säkert så slår huvudsäkringen ifrån och all ström i huset försvinner.

Att ladda en elbil kräver massor med ström och när du installerar din laddbox gäller det att du har en bra och säker lösning, så att inte hela hemmet dör medan tvättmaskinen går och maten står på spisen.

Därför brukar just frågan om storleken på huvudsäkringen vara bland den första frågan man får när man ska beställa laddbox.

Så kollar du vilken huvudsäkring du har

Det enklaste sättet är att kolla din elfaktura. Eftersom din nätavgift baserar sig på hur stor din huvudsäkring är brukar det stå på fakturan. 

Ett annat sätt är att kolla fysiskt på själva huvudsäkringen. Huvudsäkringen sitter ofta i närheten av din elmätare och består av 3st proppar på rad, en för varje fas. Om du skruvar ur en propp och tittar i fästet där proppen satt så är det en färg där. Färgen betyder en viss ampre och du kan se i tabellen nedan vilken färg som gäller för vilken ampere. 

FärgStorlekMax effekt
Grå16 A11 kW
Blå20 A14 kW
Gul25 A17 kW
Svart35 A24 kW
Vit50 A35 kW
Koppar63 A44 kW

Uppgradera huvudsäkringen

I dom flesta fall går det att uppgradera huvudsäkringen om man önskar en kunna ladda sin elbil snabbare eller vill vara säker på att det finns utrymme så att det räcker. Bytet måste göras av en behörig elektriker som också kommer meddela den nya huvudsäkringen till ditt elbolag och din elnätsavgift kommer troligtvis att höjas. Fundera därför på om det verkligen är värt att uppgradera huvudsäkringen eller om det kanske är bättre att hitta andra lösningar, som t.ex. en lastbalanserare.  

1-fas vs 3-fas – Så vet du

När man beställer en laddbox så behöver man välja om man vill ha den installerad på 1-fas eller 3-fas. Med 1-fas så kan du få ut max 3,7 kW om du har en huvudsäkring på 16A vilket är tillräckligt för dom flesta. Om du istället väljer att göra en 3-fas-installation så kommer laddboxen kunna ladda i upp till 11 kW.

Det som är värt att tänka på är tabellen ovan, 11 kW är maximal effekt på 16A och man skulle då inte kunna använda någon annan ström i huset.

Däremot kan fortfarande vara rekommenderat att installera laddboxen på 3-fas. Man har då möjligheten att ladda i hastigheter däremellan, t.ex. 7,4 kWh. Det är dock nästan ett måste att man också installerar en lastbalanserare då för att skydda sig mot att göra av med för mycket ström så att huvudsäkringen går.

Din elbil klarar inte hur snabb laddning som helst

Ofta när jag ser folk fråga om laddboxar så berättar dom att dom vill ha 22 kW laddning för att kunna ladda så snabbt som möjligt. Som vi lärt oss här ovan så är det inte så enkelt. Men även om man skulle ha en huvudsäkring på 65A så är det inte så enkelt.

Alla elbilar har en ombordladdare. Den här laddaren gör om växelströmmen som kommer från laddboxen till likström som sen går in i batteriet. Den laddaren har också en maximal effekt man behöver ta hänsyn till.

Dom flesta elbilar klarar idag en maxeffekt på 7,4 kW och några av dom dyrare klarar 11 kW. Det betyder att även om du installerar en laddbox som kan ladda elbilen i 11 kW och du har huvudsäkringen för det så gör den inte det om bilen själv inte har stöd för det.

Kolla därför hur fort din elbil kan ladda med hemmaladdare, eller AC-laddare, som det också kallas.

Vilken laddhastighet ska du satsa på?

När du tagit reda på hur stor din huvudsäkring är och vilken effekt din elbil klarar av är det dags att bestämma sig för vilken effekt du vill att laddboxen ska kunna erbjuda. Om du inte kommer kunna ladda fortare än 7,4 kW så är det ju dumt att betala mer pengar för en laddbox som klarar 22 kW.

Här nedan ser du en tabell med vilken huvudsäkring du behöver om du vill ladda i en viss hastighet. Du ser också hur många mil i timmen du laddar. Det är en viktig parameter att se över eftersom den talar om hur mycket du faktiskt behöver ladda bilen.

T.ex. så kanske du åker 5 mil om dagen, då finns det inget behov av att ladda snabbt eftersom du har hela kvällen och natten på dig att ladda upp dom där milen. Betala inte för mer än du behöver men var inte dumsnål så att du står där om 5 år med en ny elbil som klarar mycket mer men som din laddbox inte klarar av.

Har du verkligen ingen aning vad du ska satsa på så kan du kontakta laddboxbolaget.se så hjälper dom dig med rätt effekt.

MaxeffektFas & huvudsäkringMil per timme
3,7 kW1-fas 16 Aca 2 mil
7,4 kW1-fas 32 Aca 4 mil
11 kW3-fas 16 Aca 6 mil
22 kW3-fas 32 Aca 12 mil
Tänk på att tabellen visar max effekt, du kan t.ex. ladda i 7,4 kW även med en 3-fas 16 A

Varför en lastbalanserare är starkt rekommenderat

Jag har nämnt ordet lastbalanserare flera gånger nu men vad är det egentligen? Det kanske hörs på namnet vad det är för något, men det är en grej som ser till att huvudsäkringen inte löses ut genom att balansera hur mycket effekt laddboxen kan ta ut samtidigt.

Vi tar ett exempel. En normalsvensk villa har en huvudsäkring på 16A som ger en totaleffekt på 11 kW. En laddbox installeras vid 3-fas vilket gör att den totala effekten på laddboxen också är 11 kW. Laddboxen har stöd för att kommunicera med en lastbalanserare och en sådan installeras.

Lastbalanseraren håller nu koll på att gränsen för huvudsäkringen, 11 kW, inte överskrids av laddboxen genom att dra ner laddboxens effekt eller sluta laddningen helt om andra saker i hemmet behöver ström och gränsen börjar närma sig. När det återigen finns utrymme för att starta laddningen eller öka effekten, så ger görs det.

På det här viset så behöver man själv inte bry sig om effekten som används, om man kan ladda elbilen samtidigt som man startar tvättmaskinen eller liknande. En lastbalanserare sköter om det automatiskt och löser det i bakgrunden.

En lastbalanserare ingår sällan i det fasta pris som du kan se i annonser utan brukar vara ett tillägg på 4–6000 kr beroende på hur din elcentral ser ut. Var dock inte orolig, du betalar endast halva den summan eftersom vi har ett bidrag i Sverige för just elbilsladdning. Du kan läsa mer om bidraget under pris-delen längre ner i artikeln.

En smart laddbox är starkt rekommenderat

Nu när du har kommit fram till det viktigaste, effekten, så kan du börja se över andra saker som en laddbox ofta kan erbjuda. En sådan sak är smarta funktioner.

Idag är nästan alla laddboxar du kan köpa smarta. Med smarta så menas det att dom har tillgång till internet via kabel, WiFi eller 4G och kan på så sätt kommunicera med andra enheter som t.ex. en lastbalanserare. Det finns ofta en medföljande app till smartphones så att man kan göra olika inställningar och se information direkt i sin mobil.

I appen kan du se status på nuvarande laddning, starta och stoppa laddning, schemalägga laddning så att den bara laddar vissa tider, ändra effekten på laddningen och mycket mer. Det är ett snabbt och enkelt sätt att kontrollera sin laddbox.

Tänk dock på att många bilar idag också kommer med appar och smarta funktioner. I elbilar kan man ofta sätta ett eget laddningsschema och har man gjort det är det bilens schema som gäller. T.ex. om du satt laddboxens schema på att ladda mellan 22–06 men bilen är satt att ladda mellan 18–00 så kommer bilen bara ladda i 2h.

Bestäm dig därför tidigt vilken app du ska använda för att schemalägga laddningen. Har du två bilar som delar på samma laddare kanske det är bättre att använda bilens schemaläggning istället.

Ska laddboxen ha ett eller två uttag?

Dom flesta laddboxar har bara ett uttag men det finns även dom som har två. Det är fördelaktigt om man har två bilar som rör sig mycket och behöver laddas varje dag. Har man två bilar där man inte åker mer än ett par mil per dag och kan klara sig ett par 3–4 dagar på en och samma laddning så rekommenderar jag att spara pengarna och köpa en laddbox med ett uttag istället.

När man väljer en laddbox med två uttag så gäller det att man verkligen har koll på huvudsäkringen. Dom flesta laddboxar med två uttag klarar av att ge två bilar 11 kW samtidigt, alltså totalt 22 kW. För att undvika misstag eller problem så kräver många av dessa laddboxar att det finns en 32A huvudsäkring i huset, så att man har lite rum att spela med.

Om man vill sätta in en laddbox med två uttag för att framtidssäkra, även om man idag inte behöver det, så rekommenderar jag fortfarande att inte göra det. Det blir en onödig kostnad och är det så att man behöver uppgradera huvudsäkringen blir det en högre elnätskostnad som aldrig kommer försvinna. Är det så att man i framtiden behöver ett uttag till kan man antingen byta ut den laddboxen då eller sätta dit en till.

Skaffa inte en laddbox med fast kabel

Några laddboxar går att beställa med en fast laddkabel. Det kan vara snyggt med en fast kabelinstallation men det kan också bli ett stort problem.

Den fördel som finns är att man aldrig behöver hålla på med kablar och liknande för den finns alltid där. Det är ingen risk att någon kommer sno kabeln för den sitter fast i laddboxen. Dessutom ser det snyggt och proffsigt ut med en fast laddkabel.

Men problemet kommer när man byter bil. En fast laddkabel är ofta 5–7,5m lång. Det kanske fungerar bra för din nuvarande elbil men eftersom alla tillverkare sätter laddporten på olika ställen så kan du hamna i situationen där du behöver välja bort en elbil du vill ha enbart för att laddkabeln inte kommer nå runt.

Har du en laddbox med avtagbar kabel så kan du enkelt beställa en längre kabel och så är problemet löst. Många använder också den resekabel som medföljer många elbilar när man köper dom, vilket gör att man spar några kronor. Väljer man en fast laddkabel så blir laddboxen dessutom dyrare.

Endast en elektriker får installera en laddbox

En viktig detalj när man köper en laddbox är att man inte får installera den själv. Det finns många företag som erbjuder laddbox med installation och det är den typen av erbjudande som jag rekommenderar att du köper. Gå inte in på en elektronikbutik och köp en laddbox löst. Det kommer troligtvis bli dyrare i slutändan.

Eftersom laddboxen behöver kopplas till elcentralen så är det enbart certifierade elektriker som får utföra jobbet. Det är till och med olagligt att göra jobbet på egen hand och kan bli väldigt dyrt i slutändan.

Dom flesta elektronikfirmor brukar erbjuda en laddbox med installation men det finns också företag som är experter på laddboxar som kan bättre hjälpa dig med vilken laddbox du ska ha. Ett företag jag brukar rekommendera är Laddboxbolaget, som hjälper dig med allt från att välja laddare till färdig installation.

Priset, vad kostar en laddbox?

En laddbox med installation brukar kosta mellan 7–10 000 kr efter skattereduktionen Grön teknik, som står för 50% av kostnaden vid installation. Reduktionen fungerar ungefär som ROT- och RUT-avdraget där du som konsument inte behöver göra något utan installatören hanterar det åt dig.

Skattereduktionen Grön teknik är en satsning av regeringen för att göra det billigare för svenskar att gå över till grönare teknik som t.ex. solceller och elbilar. Avdraget gäller både material och arbete och båda dessa måste finnas med på samma faktura.

Därför är det fördelaktigt att ta så mycket som möjligt vid installation som .te.x lastbalanserare och laddkabel. Ett exempel är att om ordinarie pris på en Easee Home laddbox och lastbalanserare med installation samt en laddkabel på 7,5 m blir 22 655 kr så betalar du som kund istället 11 327,50 kr.

I det här exemplet betalar du 1 590 kr för laddkabeln istället för 3 180 kr som du skulle ha gjort om du köpt laddkabeln efteråt.

Eftersom installation och laddbox ska finnas på samma faktura gäller det återigen att se till att man väljer en helhetsleverantör för installation av laddbox och inte att man köper saker löst för sig. Det finns gott om pengar att spara och bra rådgivning att få när man vänder sig till en helhetsleverantör.

Få rådgivning och hjälp att välja och installera laddbox

Visst kan man lära sig mycket av att läsa guider som denna och att kolla YouTube-klipp och liknande men det bästa är såklart alltid att prata med en riktig expert på laddboxar och också låta dom ta hand om det hela, en helhetsleverantör helt enkelt.

Ett företag jag valt att samarbeta med på Guiden om elbil är Laddboxbolaget. Det är ett företag som säljer flera olika laddboxar och som hjälper till med installation och allt annat som har med laddboxen att göra.

Klicka här för att gå till laddboxbolaget.se

Dom har en support som kan svara på dina frågor och innan en installation görs så går man igenom din situation för att säkerhetsställa att den laddbox du vill ha passar i ditt hem. Tidigare kunder av Laddboxbolaget har varit nöjda och jag känner mig därför trygg med att rekommendera dom som en helhetsleverantör.

Laddboxbolaget hjälper även företag och BRFer med laddboxar och kan agera helhetsleverantör även där. Dom har flera smarta laddboxar som är anpassade just för den typen av elbilsladdning.

Gå till laddboxbolaget.se här

Vanliga frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar när det kommer till laddboxar. Allt eftersom frågor kommer in så läggs det till fler här.

Nej, du måste inte ha en lastbalanserare. Om du inte väljer en lastbalanserare behöver du ha i åtanke att din huvudsäkring kan smälla om du är oförsiktig och gör av med för mycket el på samma gång. Om du inte väljer till lastbalanserare är det starkt rekommenderat att aldrig ladda på kvällen utan enbart på natten när hushållet sover.

Grön teknik är en skattereduktion som uppgår till max 50 000 kr per person. Avdrag görs på installation av grön teknik som t.ex. solceller och laddboxar. Hur stort avdraget är beror på vad det är du installerar. För laddboxar är avdraget 50% på material och installation. Avdraget syns på fakturan och är ingenting du behöver bry sig om, installatören tar hand om det.

Du kan läsa mer om grön teknik på skatteverket.se.

Dom flesta laddboxar är byggda för utomhusklimat och klarar av både kyla och regn.

En RFID-tagg är en tagg man kan blippa på laddboxen för att starta laddning. Det är ett sätt att identifiera vem det är som laddar. Det kan vara bra i en BRF om man har laddplatser eller om man t.ex. har en stuga tillsammans med andra och installerar en laddbox. Det är normalt inget man behöver ha hemma då det enbart komplicerar till saker och gör det dyrare.

Ja, man får installera en laddbox inomhus. Alla laddboxar har inte skydd för väder och vind och bör installeras inomhus.

Det vet du bäst själv. Mät vart laddboxen ska sitta och vart ladduttaget på elbilen kommer vara ungefär, så ser du hur lång kabeln behöver vara. Jag rekommenderar dock att inte snåla, så att man är framtidssäkrad mot andra bilar som kanske ha uttaget på ett annat ställe. Jag rekommenderar minst 7,5 m.

Ja, det går bra. Du går dock miste om Grön teknik-reduktionen från Skatteverket och behöver betala fullpris. Det är ej att rekommendera.

Glöm inte att dela med dig:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Christoffer

Christoffer

Christoffer är elbilsentusiasten som startade Guiden om elbil. Han jobbar till vardags som IT-konsult men brinner för elbilar och har hemsidan som sitt hobbyprojekt. Här testar han elbilar, skriver om hur elbilar fungerar och mycket mer. Christoffer åker själv en Mustang Mach-E LR AWD.
Scroll to Top